Математиката в училище.

  • 4 630
  • 25
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • Всички
  • Мнения: 119
Здравейте и весели празници на всички!

Идвам с едно питане, и искрено се надявам да не възникнат спорове, защото ще се чувствам виновен! Grinning
В момента съм 9 клас, и наистина ми стана чудно, вие намерихте ли приложение на всички тези задачи, които сте учили по математика?
Просто ми писна учителят само да натяква в час, че ще ни остави на поправителен, че без математика не можем в живота (така е, без нея не може - тя е навсякъде!), но тези задачи със сигурност няма да ни трябват. Къде ще ползвам системните уравнения? Simple Smile
Все пак това е моето виждане,  споделете какво мислите! Нека се заформи една дискусия!
#StayHome, #StaySafe.

# 1
  • Мнения: 1 800
Нищо не знаех по математика. Едвам завърших с 3.75 гимназия.
Сега в живота мога да си купя плочки за банята (преди 3 години го направих), мога да си изчисля лихва по депозит, смятам наум проценти (по разпродажби) и естествено знам таблицата наизуст. Ползвам ексел за основни неща и изчислявам понякога числа с остатък.
Откъм пространствено мислене - шофьор съм, средна хубост.
Това е, което помня и ползвам в живота. Професията ми не е свързана с математика пряко.
Но че учителят може да те остави, не се съмнявай. Просто се помъчи, ако си като мен - без частни уроци няма да стане. Но училището е общообразователно, поставя основи по всички предмети. На теб може да не ти трябва математика, но на бъдещ счетоводител, инженер, информатик, математик и редица други професии, математиката ще е необходима ежедневно.
Ти, както аз и всички други трябва да покрием общообразователни изисквания, за да имаме диплома. 🌝

# 2
  • София
  • Мнения: 4 548
Няма как всеки да знае какво ще му потрябва и какво не. Затова се учи по малко от всичко. При класове от над 20 деца няма как всеки учител, и системата въобще, да се се съобразява на кой какво ще му трябва ... евентуално. На мен много неща от математиката ми трябват. Освен че професионалната ми насоченост го изисква, познанията ми по математика ми влизат в работата и за хобитата ми, например. Може сега да не ти се вярва, но ученето на различните дисциплини, освен да трупа суха фактология, формира и начин на мислене. Грубо казано променя и мозъка ти. За съжаление това никой в училище не ви го обяснява - какви са "страничните" ефекти от ученето на разни неща. И не става въпрос само за математиката. За мен безполезно знание няма. От това да учиш повече вреда няма. Обратното не е вярно. Затова ви юрка учителят. Ученето изисква усилия и понякога трябва някой друг да те сръчка, за да те мотивира да ги положиш.

# 3
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
На мен ми трябва всичко.
9 клас още нямаш професионално обучение, че да говориш за това какво ти трябва. Всеки предмет те развива, математиката най-много. Ако беше добър по математика, нямаше да здаваш такива въпроси. Математиката, всяко решаване на задачи, развива мисленето и то правилното мислене, развива вземането на решения, намирането бързо на изход при даден проблем и още много други полезности по отношение на мисълта.

# 4
  • Мнения: 6 747
Не знам дали всички задачи, които съм решила ми служат за нещо. Вероятно да, а може би не, наистина не знам.
Знам само че решаването на задачи ми е любимото хоби. И че хората, които не са добре с математиката нещо определено им куца в живота.

# 5
  • Варна
  • Мнения: 2 442
Математиката е начин на мислене и да, определено ще ти трябва през всеки един ден от живота ти. Тя е умение, подобно на това да можеш не просто да четеш и пишеш, а да си функционално грамотен - т.е. да структурираш определен вид логика, да виждаш зависимости в струпани накуп данни и т.н. Смятането има толкова общо с математика, колкото боядисването с рисуването. Така че ползотворният ефект от математиката идва не с научените формули, а с разбирането, съставянето на алгоритъм, изграждане на пространствено ориентиране и т.н. Учителят ти е мноооого прав!

# 6
  • Мнения: 11 939
. И че хората, които не са добре с математиката нещо определено им куца в живота.
Тук не съм съгласна.
Аз и голяма част от хората в моята професия не сме добре с математиката, но нищо не ни куца, дори напротив, реализирани специалисти сме и щастливи хора. Повечето, съдейки по обкръжението ми.
Ненавиждах математиката, но тъй като бях отличничка и съвестна ученичка се стараех и допусках най-ниско 5 да имам и то в гимназията. Иначе, до 8 клас и на Олимпиади ходех, но защото така трябваше. Когато завърших гимназия, много щателно си избирах специалност, грам да не се докосва до мат. След това  "си изтрих файловете" в мозъка, очевидно.
Миналата година синът ми беше в 7 клас, от НВО по мат успявах да реша най-много 2-3 задачи. По БЕЛ първата част на теста я правех за 10-12 минути с 2-3 грешки, главно от "четене с разбиране" по причина, че четях текста "по диагонал", не се задълбочавах. Всичко останало, вкл и граматичните въпроси ми изплуваха като ярък спомен кога са ми преподавани, някои още в началното училище.
Не съм филолог. Владея два езика, които съм учила преди десетилетия и не съм използвала за нищо, освен да чета книги и да гледам филми без превод. Но ми беше интересно и увлекателно да ги уча и имам трайни знания

С това в никакъв случай не омаловажавам математиката! Тя е великолепна наука. Но прекаленото и фаворизиране в днешни дни също не го разбирам. Масовите тълпи от деца в мат школи от първи клас и подобни прояви. Да, днес в нея има "много хляб", но и без мат се живее.
Но да, има и учене заради самото учене, защото така се налага.
В училище трябва да се учи старателно, а после да се избира специалност по сърце!

# 7
  • Русе
  • Мнения: 11 922
Водя се с математическо образование и с математическо мислене. Професията ми изисква всеки ден да упражням почти всичко, което съм учила по математика.Имам и доста интересин реализации, които ми дадоха доста свобода в работата и живота. Колегите ми даже имат степени и титли в математиката. Не са в никакъв случай по-щастливи, въпреки че реализираха финансовите си стремежи. Познавам хора, които постигнаха мечтите си,доста смели при това, без да могат да решат елементарни задачи.
  Преди да имам дете си мислех, че решаването на задачи не е нещо, което да не може да прави всеки човек при подходяща подготовка. Обаче откакто детето ми започна да учи математика се сблъсках с коренно различен начин на мислене и отразяване. Много труд хвърлих докато го изкарам на едно средно ниво да се справя със задачите в училище , и то училище с претенции и изисквания над средното
  . За мен много зле е структуриран материала по математика в училище. Много информация ,без да се набляга на основни правила, които да бъдат упражнявани и прилагани достатъчно за да бъдат усвоени. Чудесно е че и нас има математически гминазии, които поемат децата с природни дадености по предмета отрано, за да имат възможност да не се движат на по-бавен ход.Говорила съм учители по математика, но повечето мислят че децата просто не полагат усилия . Водех детето си в 7 клас допълнително при учителка по математика с опит, за да не би аз нещо да пропускам да му дам. Тя беше уверена, че щом той знае добре правилата, а той ги знаеше, няма начин да не вижда решенията. Смяташе че ще се справи доста по-добре. Да обаче той не можеше да види да проследи връзките в задачите за да приложи правилата . Справи се  долу горе за да влезе в желаното училище, но бях решила с него толкова задачи, повторени по няколко пъти,колкото аз не бях решавала никога, дори когато се готвех за кандидатстудентски изпит по математика, който взех с отличен

Последна редакция: вт, 12 май 2020, 19:06 от A m b e r

# 8
  • Мнения: 6 747
Светкавица и Амбър, това е просто моето лично мнение. Така ги усещам нещата, без да искам да обиждам някого.

Всички знаем вица, че срещата на класа ще се проведе на яхтата на Пешо двойкаджията.

# 9
  • Мнения: 11 570
Ужасна, ужасна математика. В дипломата имам 3.44. Добре, че алгебра ми вървеше повече от геометрия, та скалъпих такава средна оценка. Сега ми се налага понякога да помагам на третокласника ми. Жив зян съм с някои текстови задачи. За по натам не ми се мисли. Винаги са ми вървели повече езиците, и на тях съм наблягала. С една математика не свършва света. Помъчи се да си изкараш хубава оценка, ако успееш. Лошо няма.
Стискам палци!

# 10
  • Между гори и планини
  • Мнения: 9 398
Като ученичка математиката ми беше най-слабата страна. Може и да съм била разсеяна, знам ли, може и учителят да не е обяснявал добре. Все съм кандидатствала с рисуване и не съм подозирала , че ще ми потрябва. Да, ама ми потрябва, заедно с чертане и техническо писане, набързо си припомних геометрията. Там ми е лесно, защото мога да си представя фигурите, като знаеш формулите и теоремите после става лесно. Та години на ред си работех като проектант и интериорен дизайнер, още когато чертаехме на ръка и нямаше компютърни програми.
Сега съм с двата крака в математиката, защото помагам на сина ми от първи клас, вече е седми и за да проверя задачите му и да видя грешките, уча наравно с него.
Обаче синус, косинус, тангенс и котангенс, както и корен квадратен никога не са ми потрябвали.

# 11
  • Варна
  • Мнения: 25 280
Може и да не ти трябват, може и да ти потрябват. Ако ти се наложи да ги решаваш е добре да имаш основата, защото е много по-лесно да си припомниш нещо, което вече си учил, отколкото тепърва да се мъчиш да схванеш нещо ново. Освен това и аз съм съгласна, че математиката тренира мисленето. Та в този смисъл да, полезна е всяка задача, която ще решиш.

# 12
  • Мнения: 6 747
Е чак пък никога да не ти е потрябвал корен квадратен?
За другите по мога да се съглася, ама не съвсем.
То и таблицата за умножение реално не ни трябва, всеки телефон има калкулатор.

# 13
  • София
  • Мнения: 62 595
Гледай отвъд моментното учене, а в дългосрочен план. Математиката прави хората поне малко по-умни, отколкото са без математиката. И това важи не само за математиката, а за всичко, което учиш като предмети в училище, особено основните като български и други езици, химия, физика, биология, география, дори история, също музика и рисуване. Всичко това прави хората по-умни, а умността става с учене на трудни неща. Умният човек знае, че всичко, което е учил развива мисленето, паметта, плюс някои практически екстри като ползване в бъдещата професия. Това е.

# 14
  • Мнения: 8 282
За мен математиката развива логическите връзки и тренира мозъка.
Както и повечето неща по БЕЛ знаеш ги и ги използваш всеки ден без да се замисляш.

# 15
  • София
  • Мнения: 4 548
.....
Обаче синус, косинус, тангенс и котангенс, както и корен квадратен никога не са ми потрябвали.
Преди години с ММ решихме да си шием палатка. От мен кроене и шиене, от него колчетата. Задният край на тая палатка е половин шестстенна пирамида. Синус и косинус веднага влязоха в употреба да сметна триъгълните парчета на кройката. Мисълта ми е, че когато човек знае нещо, той го вкарва в употреба. Като не знае - не. Търси си други начини - отива и си купува палатка, например. Ако има от къде, де. Нашата като я ших нямаше за по 20 лв. в Кауфланд и подобните му.

# 16
  • София
  • Мнения: 16 203
До автора: сега, като гледаш брифингите и интервютата на НОЩ, не ти ли прави впечатление, как знаещите лекари боравят отлично с математически модели, а "мисирките" даже е един смислен въпрос не могат да зададат (тотално не можейки да осмислят елементарни графики)?  Журналистика не се кандидатства с математика...

Математиката е физическа тренировка за ума, съвсем буквално. Усилието да се реши задача предизвиква приток на кръв (с кислород) към мозъка. Подблемът с деменцията при възрастните хора е именно в недооросяването на мозъка, поради липсата на упражнения.

Не знам доколко ще разбереш какво казвам/е, но последно: установих, че абсолютно всичко, което се учи в рамките на средното образование, после влиза в непосредствена употреба, включително знанията по химия в готвенето, по биология - пак в готвенето и в поддържане на здравето и т.н. Географията - в прогнозите за времето, при пътувания, в бизнеса, физиката - в боравенето с автомобил,  и т.н.

Жалко, че толкова малко учители си гледат както трябва работата, и не ви обясняват нуждата от знания по техния предмет.

# 17
  • Мнения: 1 245
Да споделя и аз, в ср. уч-ще, полувисшето и висшето неизменно имах проблеми с математиката (особено геометрията ), не я разбирах и не ми харесваше; След 30-тата си година някъде, попаднах на забавни/логически задачи и всичко ми стана много интересно, сега съм голям фен и я намирам за безкрайно интересна и красива, при това според мен тя е тясно свързана с химия и физика...и съжалявам че имам такива големи пропуски, а и не съм с математическо мислене.
Поради работата ми се налага всеки ден да смятам елементарни неща, и забелязвам че го правя не както са ме учили в уч-ще а по мои си начини и методи, буквално наопаки, същото е и с писането.
Брат ми например, завършил МГ и постоянно използващ МАТ забелязвам че си прави всякакви изчисления за в къщи и бита, както беше в споменатия по-горе случай с палатката.
Според мен нещата са доста индивидуални, в средния курс не може да се обърне внимание на всички деца особено на някои с по-нестандартно мислене, много зависи от учителите в случая

# 18
  • София
  • Мнения: 17 592
Здравейте и весели празници на всички!

Идвам с едно питане, и искрено се надявам да не възникнат спорове, защото ще се чувствам виновен! Grinning
В момента съм 9 клас, и наистина ми стана чудно, вие намерихте ли приложение на всички тези задачи, които сте учили по математика?
Просто ми писна учителят само да натяква в час, че ще ни остави на поправителен, че без математика не можем в живота (така е, без нея не може - тя е навсякъде!), но тези задачи със сигурност няма да ни трябват. Къде ще ползвам системните уравнения? Simple Smile
Все пак това е моето виждане,  споделете какво мислите! Нека се заформи една дискусия!
#StayHome, #StaySafe.


Разбира се, че са нужни. И подозирам, че говориш за "системи уравнения", не за "системни уравнения", какъвто термин няма (надявам се, че е просто печатна грешка).

Интересуваш се от програмиране? Помисли най-простото - как можеш да изчертаеш един най-обикновен куб и да го накараш да се върти в... някоя, която ти хареса посока? Ама не като ползваш чужд код, където някой друг е направил всички уравнения. Ти го направи. Само на 8-те върха. Просто намери проекциите на двумерния екран на тримерните им позиции за... ами, да речем 10 различни положения на куба. Нека за простота центърът му да е разположен в 0.0.0 на координатната система, няма да пишеш транслация с/о горния ляв ъгъл на екрана. В 9-и клас би следвало да си в състояние да го направиш. Ако не си... помисли, потърси, почети, поучи. Хубаво си си сложил "си-шарп" за аватар, ама за да стигнеш там, където ти се иска, трябва много математика. Без нея... ами, можеш да станеш секретар, но обикновено се търсят секретарки. Можеш да станеш шофьор, продавач, фаянсаджия - всичките тези професии са си напълно достойни за уважение и няма нищо лошо в тях. Стига да са ти на сърцето. Стига това да е целта ти. Ако това е мечтата ти... изобщо няма за какво да се мъчиш още 3.5 години - по-скоро потърси майстор, който да те научи каквото ти е нужно (е, не за шофирането де, там ще се наложи да почакаш до пълнолетие).

Лично на мен никога не ми се е налагало да знам какви руди се срещат в Таджикистан. Или къде изобщо се намира. Но подозирам, че има редица професии, за които тези знания са абсолютно необходими.

# 19
  • Мнения: 119
За много години! Когато писах темата, бях 9 клас, сега съм 10 - продължавам да се занимавам с програмиране, всичко върви с хубаво темпо. Понякога се срещам с някои гадни бъгове по проектите ми, но ги отстранявам. Все още това, което уча в училище последните 3-4 години, не ми е трябвало, но има още мноооого неща, които тепърва ще уча, кой знае, може нещо да ми потрябва. Simple Smile Simple Smile Simple Smile

# 20
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Е, поне проста и сложна лихва не мислиш ли, че ще ти потрябва, щом си в десети клас?

# 21
  • София
  • Мнения: 62 595
Ще ти кажа само едно - най-добрите програмисти са много добри в математиката. Дори самоуките най-често са завършили математически гимназии или някакви училища, в които се учи доста математика. Да разбираш математиката е като да имаш един много хубав тул-кит. Математиката е като философията - дава основните моменти и основните правила и като знаеш как да ги ползваш, после нищо не може да ти се опре. Дори ако щеш, когато хората разберат, че си добър в математиката, започват да те приемат за по-умен.

# 22
  • София
  • Мнения: 4 548
За много години! Когато писах темата, бях 9 клас, сега съм 10 - продължавам да се занимавам с програмиране, всичко върви с хубаво темпо. Понякога се срещам с някои гадни бъгове по проектите ми, но ги отстранявам. Все още това, което уча в училище последните 3-4 години, не ми е трябвало, но има още мноооого неща, които тепърва ще уча, кой знае, може нещо да ми потрябва. Simple Smile Simple Smile Simple Smile
Почакай да се сблъскаш с живота като самостоятелен индивид. Чак тогава ще разбереш кое от изучаваното в училище ти трябва. Не подценявай и „страничните ефекти” от ученето. Това е начинът да си развиваш мозъка, а той ще ти трябва със сигурност Simple Smile

# 23
  • Мнения: 119
Разбира се, че проста и сложна лихва ще ми трябват, в зависимост от проекта, по който трябва да работя. Нека кажа как упражненията седят при мен: Избирам си произволна обемна блок схема. Пиша код със знанията ми до момента. Научавам нещо ново, тегля нова, по-сложна блок схема, пиша код на база новите знания. Понякога сам си мисля проектите, в момента работя над първия ми по-масов проект, който като го завърша, ще се похваля. Simple Smile

# 24
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Хубаво е, че мислиш да си направиш програма за лихвите, с най-обикновен линеен алгоритъм, но аз имах предвид, дали в живота няма да ти трябва. Понеже ти за това говореше по-напред. Все някога ще ти се наложи да вложиш пари, да теглиш пари или разни други операции с пари, за които ще ти трябват формулите и начина на пресмятане. А за да се стигне до тях е добре да се знаят числовите редици и по-специално - аритметична и геометрична прогресии. И така нататък, всичко е свързано.

# 25
  • Мнения: 119
Хубаво е, че мислиш да си направиш програма за лихвите, с най-обикновен линеен алгоритъм, но аз имах предвид, дали в живота няма да ти трябва. Понеже ти за това говореше по-напред. Все някога ще ти се наложи да вложиш пари, да теглиш пари или разни други операции с пари, за които ще ти трябват формулите и начина на пресмятане. А за да се стигне до тях е добре да се знаят числовите редици и по-специално - аритметична и геометрична прогресии. И така нататък, всичко е свързано.
Ау, аз мислех, че съм написал, но явно само съм си мислел, да го напиша. Да, определено ще ми трябват. Хората, които си мислят, че не им трябва и като изтеглят един кредит, който по рекламата е "изгоден", в последствие разбират, че хич не е изгоден. Simple Smile
За такива неща никога няма да споря, че не биха потрябвали. Трябват. Споря само за задачи, които практически не мога да приложа, а само могат да ме дърпат надолу и съм заплашен от поправителни изпити Grinning
Ако искаш да не те мамят от банките, разбира се, че ще трябва да си смяташ лихвите. Ако искаш да си организираш финансите както трябва. Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт