Проблем с оценяването в първи клас

  • 6 906
  • 238
  •   1
Отговори
# 225
  • Мнения: 4 409
През 80-те и 90-те програмата беше по-лесна за децата. Най-малкото не носехме толкова излишни неща. Сега например всеки ден по БЕЛ дъщеря ми носи различни помагала. Аз не мога да запомня кой ден какво, а какво остава за нея. Гласим ги заедно и проверяваме по два пъти минимум - един път аз, един път тя. Едната гледа в раницата, другата диктува от програмата.
Също така не помня да са ми давали домашно от учебна тетрадка, сборник и плюс още 2-3 копирани листа. Реално от сега виждам как само докато се напишат домашните са минали 2 часа, какво остава за някакви упражнения и затвърждаване на материала. Като почнат и разказвателните предмети, не ми се мисли какво се случва.
Вярно, аз я карам в събота и неделя да напише домашните за цялата седмица, но така пък сутрин в занималнята има време да решава допълнителни задачи. Реално детето през седмицата само учи и ходи на танци. Събота или неделя има поне 2-3 часа отново учене. Свободно време за игра - нула.

Ако родителя не е ангажиран с учебния процес, нещата няма да се случат. Просто има доста неща, които не са за тях, т.е. да се справят сами. Ето, оня ден правихме проект по Околен свят, където се изисква да се разпечатат снимки на забележителностите на родния град и да се напише описание и т.н. У нас принтер няма, така че ако нямам къде да разпечатвам, реално детето ми може да е без домашно.

# 226
  • На морето!
  • Мнения: 5 725
А... то тука в бг мама ако кажеш че следиш и помагаш при затруднение с домашните или се интересуваш къде са пропуските те анатемосват че или детето ти не е научено да внимава/мързеливо в час или си прекалено амбициозен родител.
Не съм съгласна с тази част. Моите наблюдения в темите по набори и класове сочат точно обратното. Почти всички родители са наясно какво учат децата им в детайли, учат с тях, а където не се справят търсят допълнителна помощ.
Аз мисля, че децата днес се справят много по-добре от нас навремето при условията, в които са поставени. Само вижте баловете на НВО и задачите по състезанията и ги сравнете с нашите от едно време, изобщо не е по-лесно и децата не са по-малко можещи. Просто някои възрастни услужливо са забравили посредствените си резултати по накои предмети и помнят само отличните си представяния.

# 227
  • Мнения: 8 206
Ами аз съм правила сама проект в края на първи клас - албум за България с налепени картички или изрязани картинки от списания.
Не мисля, че сега са по-натоварени. Аз съм учила в събота, да му се не види. Биология съм започнала в пети клас, химия,физика, алгебра и геометрия, в шести. Скоро си разглеждах бележниците. И въпреки чудесната ми учителка по български език, половината клас пишеха с правописни грешки и не мърдаха по-нагоре от 4. Нищо ново под слънцето. В клас имаше 5-6 отличника, 3-4 пълни двойкаджии, 5-6 тройкаджии и останалите се движеха между 4 и 5. Какво се е променило? И сега в класовете на децата ми съотношението е същото.
За едно обаче съм съгласна. Учебниците по разказвателните предмети са безобразно написани.
А колко домашни ще се дават зависи от конкретния учител. Моите деца не са били затрупани с огромен обем нито до 4-и клас, нито в прогимназията.

# 228
  • Мнения: 24 467
Judy, страхотен пост! И аз съм съгласна с всяка дума от него.
ston, не харесвам сравненията и идеализирането на миналото, но е факт, че днес се разчита много повече на участието на родители , частни занимални, допълнителни учители, още от началните класове, за компенсиране на нефелната образователна система. В момента дете с  необразовани и материално затруднени родители няма почти никакъв шанс да постигне добри резултати, дори да е умно и прилежно.

Има си цяло задълбочено изследване, което показва пропастта В МОМЕНТА в образованието и големия разкрач на ножицата между децата на хора с възможности и на тези - без такива. Мисля, че в точно тази тема бе публикувано, но не ми се рови. За всеки случай се запознах с него от форума.
То показва нагледно накъде вървим.
Това определено не е правилната посока.

https://baricada.org/2016/12/08/international-studies-show-educa … lity-in-bulgaria/

https://www.dw.com/bg/%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81 … %D0%B0/a-40443139

https://www.mediapool.bg/balgarskoto-uchilishte-zadalbochava-sot … a-news257467.html

https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2013/04/07/ … alno_neravenstvo/

"Образователни неравенства в контекста на българското съвремие", Валентина Миленкова - намира се свободно в нета разработката.

Не става въпрос за това,  кой какво лично бил видял и преживял, а за проучване, направено по обективни критерии със съответните извадки и при спазването на съответни правила.

# 229
  • Мнения: 13 662

Не съм съгласна с тази част. Моите наблюдения в темите по набори и класове сочат точно обратното.

Точно миналата седмица с една тема "до кога родителя помага" споделих че детето ми е шести клас и всяка година си надявам че е за последно това участие , но явно  все още се налага. Вкл.анализирах по кои предмети ( бел, мат, чп ) и по - важното кое го налага обективно . Както и фактът , че родителят помага или детето ходи на занималня или школа за мен е идентично ( има помощ, какво значение има откъде идва ). Какво получих като коментар - че синът ми не внимавал в клас. No comment.

За идеализирането на старите времена - има го , но е частично. Вижте само как се пише понастоящем. Добре че не виждаме как се смята и подобни.

За да не е всичко спам да кажа че оценките за мен не  са показател, те са сигнал  ( справя се / не се справя)  Човечетата обаче са с по-различни функции - те са хем показател ( към родителя )  хем стимул ( за децата ).  За децата от 1-2 клас - това е от огромно значение. И учителя с тях трябва да оценява И усилието и желанието  а не само знанията. Поне аз така смятам . В този смисъл по-големите деца са лишени от стимул.

# 230
  • Мнения: 11 737
Джуди, за да си Учител трябва да обичаш работата си и децата. Ако това го има, има го и приемането на децата такива, каквито са и усилието да помогнеш на всеки да даде максимума. Тогава, когато работата си я избирал със сърцето си, а не защото друго не са те приели, заради отпуската, работното време или заплатата.
Другото са преподаватели. Те може да владеят предмета си, но летвата им е високо вдигната, а отношението към децата/ учениците е като към студенти. И работата им е такава - влизат, изпяват си урока и си излизат. Който разбрал, разбрал, който не, да се оправя. От тях не търсИ съчувствие, разбиране или допълнително усилие.

# 231
  • Мнения: 24 467
Категорично е нужна и настройка, и любов към професията. Освен професионализма. Който, така или иначе, трябва да го има, но е крайно недостатъчен.

Последна редакция: вт, 05 ное 2019, 13:24 от Judy

# 232
  • Мнения: X
Най-после да прочета мнение на родител, който има желание да работи с детето си извън училище и не анатемосва учителите.
Заповядай в седмокласната тема. Ще намериш поне стотина такива само в нея.

# 233
  • Мнения: 8 206
И не само в седмокласна 😃
Ето нещо, което многократно съм заявявала на големия ми син още в началните класове:
"Ако си добре образован, успехът ще се дължи на твоя труд, на учителката ти и на моите усилия да ти помагам. Ако нещата не вървят, приемам, че вината е моя. Не на учителката, защото тя има още 26 деца на главата, не и твоя, защото си дете, а моя, защото не съм направила всичко необходимо да се научиш въпреки учителката ти и въпреки, че понякога те мързи и не ти се занимава с нищо".
Ето това е моята мантра. Децата са мои и аз имам най-голям интерес те да са знаещи и можещи.

# 234
  • Мнения: 4 409
Ами аз съм правила сама проект в края на първи клас - албум за България с налепени картички или изрязани картинки от списания.
Не мисля, че сега са по-натоварени. Аз съм учила в събота, да му се не види. Биология съм започнала в пети клас, химия,физика, алгебра и геометрия, в шести. Скоро си разглеждах бележниците. И въпреки чудесната ми учителка по български език, половината клас пишеха с правописни грешки и не мърдаха по-нагоре от 4. Нищо ново под слънцето. В клас имаше 5-6 отличника, 3-4 пълни двойкаджии, 5-6 тройкаджии и останалите се движеха между 4 и 5. Какво се е променило? И сега в класовете на децата ми съотношението е същото.
За едно обаче съм съгласна. Учебниците по разказвателните предмети са безобразно написани.
А колко домашни ще се дават зависи от конкретния учител. Моите деца не са били затрупани с огромен обем нито до 4-и клас, нито в прогимназията.

  Да, когато имаш нужните материали под ръка, лесно ще направиш проекта. Аз в първи клас можех сама да отида до книжарница и да си купя каквото ми трябва. Дъщеря ми - не може. Не защото наистина не може, ами защото първо около нас няма близка книжарница, второ - няма да намери това, което й трябва. Трябва да ползва интернет и да разпечата нужното. Да, съгласна съм, че това са плюсовете и минусите на времето, в което живеем, но е тъпо.
В събота и аз съм учила, но в първи и втори клас съм имала БЕЛ и математика основно и домашни само по тях. А сега имат домашно дори и по музика. Не е кой знае какво, но все отнема 20 минути. И като сложим 3 учебника по БЕЛ с 5 помагала и 3-4 допълнителни листа и още почти толкова по математика и излиза, че събота и неделя основно се учи.

# 235
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Въй, домашно по музика, това за кой клас е?

# 236
  • Мнения: 4 409
Въй, домашно по музика, това за кой клас е?

Втори. Имаха и входно ниво, на което аз бих изкарала чиста двойка. Имат учебна тетрадка и пишат в нея, освен, че оцветяват. Не броя песните, които трябва да учат наизуст.

# 237
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Въх, мале. При нас имат само учебник, който стои в училище. У нас си пуска някакви песни, но по-скоро от интерес.

# 238
  • Мнения: 4 730
В училището на сина ми няма предмети като музика, рисуване и трудово (не знам какво му се вика сега в България). Имат само френски, английски, математика, спорт, религия (защото е католическо училище) и нещо като околен свят. От време на време рисуват нещо, но то е помежду другото. Песни не учат - нито в детската градина, нито в училище, което за мен лично е жалко. Който пее, зло не мисли - се казваше в една песен.

Общи условия

Активация на акаунт