Проблем с оценяването в първи клас

  • 6 974
  • 238
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 8 226
Мама Ру , не се припознавай с авторката на темата Simple Smile
Тук не говорим за дете с обучителни способности. Майка не споменава такива ?
За съжаление системата ни не работи нито за напреднали деца, нито за изоставащи. И всеки родител трябва да участва в този процес а не да има очаквания само от училището.
Ако моето не се справя, няма да очаквам от учителката усмихнати човечета. А ако очаквам за поощрение за детето то бих говорила конкретно.

Във форума се вихрят основно майки на можещи и знаещи. Защото все още битува усещането, че ако детето не ти се справя човек трябва да се срамува.

# 166
  • Пловдив
  • Мнения: 9 703
Добре, чакайте изискванията по програма, за да забележете, че нещо елементрно като знание детето ви не може.
В предучилищната пишат букви, не съм писала, че учат да казват азбуката, но самата азбука е лесна за научаване, така че повечето деца я знаят.

Това че някой в предучилищна се е направил на велик, не означава, че навсякъде децата учат буквите. Има си програма, която НЕ включва писане на букви, без значение дали са печатни или ръкописни.
Моето дете не познаваше буквите, не можеше да чете. Всичко това научи в първи клас. Защото това се учи в първи клас.
И повечето деца не знаят азбуката. Че те и родителите им не я знаят.

И да добавя, че на 3 годинки детето разпознава буквите като картинки. Дали ще е буква Д или ябълка, е все едно.

Последна редакция: чт, 31 окт 2019, 15:59 от dundi73

# 167
  • Мнения: 11 924
Съмнявам се, че дъщеря ми може да издекламира азбуката и сега. Никога не съм я учила. На 5-6 я научих да познава буквите, а в първи клас с доста зор се научи да чете и пише в сроковете, определени от МОН.
И до сега смятам, че декламирането на азбуката е безсмислено, важно е детето да разпознава и назовава буквите, да определят първия звук, да свързват звука, който чуват с буквата, която трябва да напишат, да разграничават звуковете в сричката...
Учителят от своя страна няма право на претенции какви деца ще се паднат в класа му - бедни/ богати, умни/ глупави, подготвени/ неподготвени, работливи/ мързеливи... Учителят е длъжен да работи с всички, да се държи еднакво с всички, да окаже допълнителна подкрепа на деца със затруднения под формата на индивидуални или групови консултации и да научи всички в края на първи клас да четат и пишат. Освен това да не ги отврати от училището, а да направи така, че да го обичат, да обикнат знанието и да се стремят към него.

Джуди, не че се припознава. Авторката не говори за обучителни трудности, но нищо чудно и да има такава, но още да не са установени. Но май мнението на учителката за детето е като за глупаво и неможещо да се справи. И ако по БЕЛ и математика не заслужава оценка Отличен, то по предмети като рисуване, физическо и музика се пишат на килограм. И там ли детето няма усмихнато човече? Толкова много ли струва да получи печатчета (я и другите деца) под изписаната с ченгелчета страничка? И да, може да не са красиви, но детето е едва в началото си. Колко възрастни пишат красиво?

Последна редакция: чт, 31 окт 2019, 16:03 от Mama Ru

# 168
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Понеже познавам наборчета от другите групи в предучилищната в ДГ на моето, мога да кажа, че всички следваха една и съща програма и всички деца знаеха буквите, цифрите, да си пишат името и т.н. Това, че някоя ДГ е решила предучилищната да е мине ей така, меджу капките, не значи, че има пакет неща, които се учат тогава.
Работиха по помагала, които се раздават безплатно и са за обучение в 1ва и 2ра предучилищна. Та там пишеха със страници цифри и букви.
Би трябвало да се запитате какво точно са  учили децата, а не да се тръшкате, че вашите не знаели пък видиш ли научили в първи клас.

# 169
  • Мнения: 11 897
      А тези "усмихнати човечета" само зачетене и писане ли  се дават?
В първи клас децата рисуват, пеят, изработват разни неща, бягат, играят спорти игри/ Ако правилно си спомням всичко от учебната програма/. Защо трябва да се наблягга толкована четенеи писане,не чене еважно, де.Но защо трябва да се фаворизира до степен да отидеш научен на училище в първи клас?

От тази конкретна учителка, явно нямакакво да се очаква.Но съветвамавторката, която сигурно знае силните страни на детето,да го попита,например "Днес какво рисувахте? Есенни листа? Е, сигурна съм,че твоите са билинай-хубави,ти така добре подбираш цветовете" и т.н. /Произволен пример,но нещо такова в зависимост от силните страни на детето

# 170
  • Пловдив
  • Мнения: 9 703
Понеже познавам наборчета от другите групи в предучилищната в ДГ на моето, мога да кажа, че всички следваха една и съща програма и всички деца знаеха буквите, цифрите, да си пишат името и т.н. Това, че някоя ДГ е решила предучилищната да е мине ей така, меджу капките, не значи, че има пакет неща, които се учат тогава.
Работиха по помагала, които се раздават безплатно и са за обучение в 1ва и 2ра предучилищна. Та там пишеха със страници цифри и букви.
Би трябвало да се запитате какво точно са  учили децата, а не да се тръшкате, че вашите не знаели пък видиш ли научили в първи клас.

вземи и чети тук, пък тогава ми кажи какво и колко писане трябва да има в предучилищните групи.

file:///C:/Users/Svetla/Downloads/naredba_5_2016_preduchilishtno_obr.pdf

Аз лично нито за миг не съм се тръшкала за нищо. Детето ми знаеше нужното за първи клас.
Проблемът на авторката на темата е съвсем друг.

# 171
  • Мнения: 8 226

Джуди, не че се припознава. Авторката не говори за обучителни трудности, но нищо чудно и да има такава, но още да не са установени. Но май мнението на учителката за детето е като за глупаво и неможещо да се справи. И ако по БЕЛ и математика не заслужава оценка Отличен, то по предмети като рисуване, физическо и музика се пишат на килограм. И там ли детето няма усмихнато човече? Толкова много ли струва да получи печатчета (я и другите деца) под изписаната с ченгелчета страничка? И да, може да не са красиви, но детето е едва в началото си. Колко възрастни пишат красиво?

Все още не мога да разбера как разказ на дете на 7 се приема за 100% истина.
Сигурно детето се е почувствало зле, със сигурност може да получи усмивка. Но също така трябва да е наясно за какво я получава. Пет думи извадени от контекст - и финално решение - госпожата е ужасна.

# 172
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Понеже познавам наборчета от другите групи в предучилищната в ДГ на моето, мога да кажа, че всички следваха една и съща програма и всички деца знаеха буквите, цифрите, да си пишат името и т.н. Това, че някоя ДГ е решила предучилищната да е мине ей така, меджу капките, не значи, че има пакет неща, които се учат тогава.
Работиха по помагала, които се раздават безплатно и са за обучение в 1ва и 2ра предучилищна. Та там пишеха със страници цифри и букви.
Би трябвало да се запитате какво точно са  учили децата, а не да се тръшкате, че вашите не знаели пък видиш ли научили в първи клас.

вземи и чети тук, пък тогава ми кажи какво и колко писане трябва да има в предучилищните групи.

file:///C:/Users/Svetla/Downloads/naredba_5_2016_preduchilishtno_obr.pdf

Аз лично нито за миг не съм се тръшкала за нищо. Детето ми знаеше нужното за първи клас.
Проблемът на авторката на темата е съвсем друг.
Няма как да прочета от линка, който си дала.  Laughing
И моето, и останалите деца от ДГ също знаеха достатъчно за първи клас. Даже в едно училище коментирали за едно дете от групата, че много се радват да записват деца от тази ДГ, защото подготовката им за 1ви клас е добра.

Но да кажем - прави сте, успокойте майката, че в училище са длъжни да го научат, а догодина пак я успойте със същото.  Laughing

Сега отворих в нета наредбата:
'Определя звука в началото и в
края на думата"
"Разпознава и назовава графични
знаци на някои печатни букви,
свързани с наименованията на
познати лица и предмети"
"Демонстрира начални графични
умения"

Тъй де, букви въобще не учат.  Joy Joy Joy

# 173
  • Пловдив
  • Мнения: 9 703
Ceca, и "Война и мир" четат ...
Като картинки ги учат, мила, като картинки. Свързани с лице или предмет.
А за звуци и за ударения, учат се в предучилищна.

# 174
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Да де, графичен знак на печатна буква е картинка, права си. Laughing
А детето ми в предучилищна си е измисляло какво са правили.  Joy Joy

# 175
  • Мнения: 24 467

Джуди, не че се припознава. Авторката не говори за обучителни трудности, но нищо чудно и да има такава, но още да не са установени. Но май мнението на учителката за детето е като за глупаво и неможещо да се справи. И ако по БЕЛ и математика не заслужава оценка Отличен, то по предмети като рисуване, физическо и музика се пишат на килограм. И там ли детето няма усмихнато човече? Толкова много ли струва да получи печатчета (я и другите деца) под изписаната с ченгелчета страничка? И да, може да не са красиви, но детето е едва в началото си. Колко възрастни пишат красиво?

Все още не мога да разбера как разказ на дете на 7 се приема за 100% истина.
Сигурно детето се е почувствало зле, със сигурност може да получи усмивка. Но също така трябва да е наясно за какво я получава. Пет думи извадени от контекст - и финално решение - госпожата е ужасна.

Не обсъждаме тук кое от казаното е истина и кое не е, а обсъждаме ситуацията така, както е изложена. Не провеждаме съдебни заседания със събиране на доказателства, хипотетично обсъждаме изложени факти.

Програмата си е такава, каквато е и дори за първи клас аз я постнах вече отдавна.
Никой няма право да изисква от децата нещо в горница от нея в училище и да ги калами, ако не са я достигнали тази горница.
Който толкоз желае - да си набавя горници вкъщи.

Последна редакция: пт, 01 ное 2019, 09:47 от Judy

# 176
  • София
  • Мнения: 62 595
Децата в четвърта група трябва да познават буквите, защото имат упражнения в тетрадките от типа три букви, примерно Ч, Ж и Ш, нарисувани картинки, примерно ЧАША, ЖАБА, ЖИРАФ, ШАЛ, ШИШЕ и трябва да свържат всяка картинка с буквата, чийто първи звук отговаря на нея. За тази цел най-малкото трябва да познават тези букви, а по-сложното упражнение, за което пак се очаква да го правят според тази задача е да знаят какво е първо звук и да го определят. За енти път казвам, че го зная от първо лице единствено число, защото наизуст почти вече ги зная тетрадките за трета и четвърта група. Дори да не казват азбуката наизуст, познават буквите. И това е по тетрадките, одобрени от МОН и по които официално учат в детските градини.
Буквите и всичко се започна наново в първи клас, защото по закон всички от набора трябва да тръгнат на училище, независимо дали имат удостоверение за завършена предучилищна или не. Тук има някакво противоречие в нормативната база, защото хем предучилищната е задължителна, хем и без нея детето трябва да постъпи в  първи клас.

Дунди, буквите са графични знаци, или просто казано - картинки. Обаче нещата отиват отвъд картинките, защото трябва в един момент да разпознават буквата, независимо от шрифта.

Последна редакция: чт, 31 окт 2019, 18:26 от Andariel

# 177
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Специално мен учителките в ДГ ме бяха предупредили да не уча излишно детето, а да го оставя само да си научава колкото миже писането и четенето и че в предучилищна група ще пишат някакви ченгели. (Понеже знаеше да пише печатно, исках да му взема книжка с ченгели, но ги послушах и не взех)
Да попитам вас - помните ли кога вземахче задачи с Х? По мои бегли спомени май в четвърти клас учих това. Днес детето каза,че по математика са взели за неизвестното число Х. Втори клас е.

# 178
  • Мнения: 13 786
Андариел
Подкрепям просто не исках да се включвам в спора. Понеже детето ми е шести клас , а племенницата ми предучилищна сестра ми редовно ми звъни да ме пита. Пишат букви и даже имат домашно. Госпожите казват на родителите да се упражняват и у дома, за да им е по-лесно нататък. Сестра ми ме пита в прав текст да го прави ли,нали ние сме били първи клас с бял мозък. Казах й ще и в нашите времена беше различно. Аз до четвърти клас не знаех какво е да научиш урок и спях на занятията. Верно че за сметка на това в четвърти клас се сгромолясах като дойдоха разказвателните но това е друга песен. Та й казах че ако съм аз ще си попридърпам детето особено ако е любознателно и има интерес. Не бих го оставила да отиде на училище с бял мозък. Сега не е като преди. Преди, и 30 упеника да са в класа - всеки почваше да чете края на първи клас. Сега учителите дай им да дават усмихнати човечета.

Цеца
Втори клас потвърждавам.
Макар че в първи имаше задачи от сорта на - мечо има един буркан с мед, а мецана с един повече. Което си е предистория на уравнение с неизвестно.

# 179
  • София
  • Мнения: 62 595
В предучилищната ченгелите са по натягане на учителките. Тогава детската ръка не е чак толкова укрепнала, че да пише дребните ченгели в тетрадка с тесни и широки редове.
Още в първи клас решават такива задачи, но не го кръщават Х, а празно квадратче. Относно личните ми деца на бърза ръка им въведох Х, защото се чудеха на празното квадратче, но сега в работата си го правя както се очаква според материала, за да няма разнобой, когато отидат в клас.

Това, което в момента съвсем очевадно става за мен е, че дори навремето децата да не са били с кой знае какви знания в предограмотяване, са били достатъчно развити физически и житейски, познавали са доста по-добре света около себе си, защото никой не ги е гледал като рохко яйце, което само седи пред таблета, телевизора или нещо подобно, а са се движели, познавали са всичко, което сега го водят училищна готовност, защото са участвали в живия живот. Оплаках се и в друга тема - сега жив морков не виждат, а млякото за тях идва от хипермаркета. Не разпознават коза от овца или петел от кокошка, мислят, че петелът снася яйцата.

Общи условия

Активация на акаунт