Хайде да си поиграем на... учебници.

  • 1 838
  • 23
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • Всички

Анкета

Как се дефинира единицата за сила Нютон?

Опции:

* Може да изберете максимум 6 опции.

  • София
  • Мнения: 17 591
След като миналата година с учудване научих от учебника по ЧП за 5-и клас, че онова нещо, дето държи Вселената да не се разбяга, се нарича КОНЕЦ, сега, от учебника от същата поредица, се сблъсквам с понятието сила.

И понеже, види се, новата класическа физика се намира в противоречие с онази, която аз съм изучавала, чудя се дали не е пък нужно да се препитат и професорите ми по новите разбирания... Понеже всичките ми колеги, сигурна съм, си живеят в щастливо неведение за тези нововъведения и продължават най-нехайно да си пишат статии, че и да ги публикуват - не ги е срам! - без дори понятие да имат за новия прочит на физиката!

# 1
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 38 932
 Joy Crazy нови премъдрости ли попиват децата в 6 клас?
дай повече информация за премъдростта и творителите ѝ.
интересно дали са надскочили себе си с "конеца"?

# 2
  • София
  • Мнения: 62 595
Нищо не разбрах. Къде е грешката? Не помня какво е определението и моите си учиха по физика сами.

# 3
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 38 932
Нищо не разбрах. Къде е грешката? Не помня какво е определението и моите си учиха по физика сами.
Simple Smile нашите учат по "Човек и природа" и се очаква да им се обяснява ясно, като на почти големи хора.
с ударение на почти. Wink

това харесва ли ти?



а това по-добре ли е?


# 4
  • София
  • Мнения: 62 595
Мерси, много ми е сложно! Не обичам твърде голямото опростяване, но и усложняването не обичам. Затова харесвам чужбинските учебници - там е обяснено като за случай, че няма кой да ти обясни на живо или си отсъствал от часа.

# 5
  • София
  • Мнения: 17 591
Нищо не разбрах. Къде е грешката? Не помня какво е определението и моите си учиха по физика сами.


Е, хубаво де, не помниш - нормално, не се занимаваш с това. Сигурно си помнила като е трябвало. Ама и да се опиташ да потърсиш, ако Ст. Добри не ти даде жокер, никога не би предположила "верния" отговор.

Щото това, дето го е постнала, е в учебника на моя 6-окласник. А "дефиницията" е толкова погрешна, че просто няма накъде! Нютонът е системна (СИ) единица. А това, дето е там, може да бъде сравнявано само и единствено с имперските единици, определени като, примерно, "средната температура на тялото на коня" (100 градуса Фаренхайт), дължината на крака на н'ам си кой цар, или голямата фаланга на левия палец на друг такъв.
Щото не е все едно на каква височина ще го повдигнете това тяло "от земята" - няма да се приложи една и съща сила - и не е все едно от коя точка на земята ще го повдигнете - от океанската повърхност или от в. Еверест. И няма такова нещо като определение "по подразбиране" във физиката и математиката. И изобщо, тази "дефиниция" не е известна на нито един физик във Вселената (нито пък във Всичко останало), освен, може би на някой в Мон, който е обърнал една 100-грамка с "връхче", та са станали 102, преди да "одобри" учебника.  Crossing Arms

# 6
  • София
  • Мнения: 62 595
Аха, сега ми се изясни.

# 7
  • Мнения: 8 207
Снощи разглеждах книга за учителя по физика за 7-и клас на Булвест. И се зачетох в урока за напрежение. Бяха посочени възможните подходи, чрез които може да се обясни на седмокласниците що е то напрежение. Така, по класическия начин чрез разлика в потенциалите не можело, защото по програмата не изучават понятието потенциал. По не знам си кой метод не можело, защото нещо друго. Обяснявали им се чрез формула, но без да им се записва и дава формулата.
Така и не погледнах как е в учебника на сина ми. Той е по Просвета, но предполагам, че и там е каша.
Реално книгата за учителя се оказва доста по-интересна от учебника и от нея могат повече неща да се научат и по-интересно обяснени. Учебниците са толкова опростени, че не можеш да схванеш същността.

# 8
  • София
  • Мнения: 62 595
Май е така. По едно време се чудех дали да не си накупя книга на учителя, защото имаше едни неща по обществените предмети, които не ми бяха много ясни.

# 9
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Какъв е този конец във Вселената и какво им пречи на МОН да напишат нормалната формула да я научат децата, ами правят някакви криви сметки, че да объркат всички?
Аз се хилих на определението за роднини по Околен свят за втори клас, ама като гледам по-нататък....

# 10
  • Мнения: 667
Аз се хилих на определението за роднини по Околен свят за втори клас, ама като гледам по-нататък....

Не съм попадала на него, но със сина ми се чудехме защо баща му не му е роднина (според резултата от теста му, където беше задраскан).

# 11
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 38 932
не е роднина, защото е родител?
или има друга причина TrollfaceTrollface

# 12
  • Мнения: 40 303
Щото това, дето го е постнала, е в учебника на моя 6-окласник. А "дефиницията" е толкова погрешна, че просто няма накъде! Нютонът е системна (СИ) единица. А това, дето е там, може да бъде сравнявано само и единствено с имперските единици, определени като, примерно, "средната температура на тялото на коня" (100 градуса Фаренхайт), дължината на крака на н'ам си кой цар, или голямата фаланга на левия палец на друг такъв.
Щото не е все едно на каква височина ще го повдигнете това тяло "от земята" - няма да се приложи една и съща сила - и не е все едно от коя точка на земята ще го повдигнете - от океанската повърхност или от в. Еверест. И няма такова нещо като определение "по подразбиране" във физиката и математиката. И изобщо, тази "дефиниция" не е известна на нито един физик във Вселената (нито пък във Всичко останало), освен, може би на някой в Мон, който е обърнал една 100-грамка с "връхче", та са станали 102, преди да "одобри" учебника.  Crossing Arms

Мисля, че си била малко поизнервена, когато си писала това Grinning Буквално погледнато си права - дефиницията е една и тя е точно такава, защото е универсално валидна за Вселената ( а може и да не е?). Обаче за беда децата не знаят какво е ускорение и какво е метър в секунда на квадрат. И затова истината им се представя по начин, който могат да схванат и който въпреки това е условно верен. Условно, защото наистина има значение къде точно за Земята сме и и цифрите са закръглени и прочее, но за първото запознаване с физиката нещата са си съвсем приемливи.
 
Виж това, червеното, което ти си написала, не е вярно  Grinning
На каквато и височина да задържим едно тяло с тегло (приблизително) 102 грама, то нужната сила винаги ще бъде 1 нютон. Също така сила от един нютон, действаща непрекъснато, може не просто да повдигне едно тяло до където си иска, а даже и да го изведе в космоса и даже да го ускори до скоростта на светлината. Това се илюстрира с втората дефиниция в анкетата, която също е вярна - нютон е силата, придаваща импулс от 1 kg·m/s. Това означава, че ако сила от 1 нютон е постоянно приложена към тяло с маса 1 kg, то всяка секунда скоростта му ще се увеличава с 1 m/s и може да стигне и скоростта на светлината. Онова, което може би си имала предвид, че не е едно и също, е енергията за да се изидгне едно тяло на различна височина, респективно работата, която ще се извърши от силата един нютон.
Относно тези 102 грама - всичко идва от универсалната формула F=m.a Ако се интересуваме конкретно за силата на тежестта, тогава уравнението става G=m.g И понеже g=9,81, ако заместим ще се получи G=0,102.9,81= 1.00061 нютона. Да, ужасно неточно е математически да се каже, че става дума за 102 грама, понеже те всъщност са 101,936799... Ама разликата е незабележима и кантарчето реално ще показва точно 102 грама, ако му окачим тегло с маса един нютон. И ще показва точно толкова и на 1 метър, и на 100 метра над земното равнище (с разлика в някакви стохилядни може би).

Та всъщност нищо от казаното не е грешно, но е разбираемо с опита и математическия апарат, достъпни за децата в този клас. На дефиницията ще и дойде време по-късно, защото кое според теб е по-важбно - децата да схванат идеята или да назубрят дефиниция, която нищо не им говори? Пък после искаме да няма зубрачи, а разбирачи...

Точно така преди време мами издевателстваха на един учебник, понеже бил написал, че в морето има готварска сол и затова е солено. Ама то точно това има (основно, има и други соли), защото на натриевия хлорид му се казва и готварска сол, за да се разграничи от всички други соли. Обаче на някои им беше смешно и решиха, че учебникът е виновен. Отделно, че всяко хлапе знае какво е гот варска сол и ще схване идеята, но още няколко класа няма да знае какво е натрий, какво е хлор и какво натриев хлорид и ако му се каже научно ще тъпее. Точно така и на точната универсална вселенска дефиниция за нютон ще и дойде времето, когато...му дойде времето Joy

И малко разведряване  Grinning

Айнщан, Нютон и Паскал играят на криеница. Ред е на Айнщайн да брои, затова той закрива очите си и започва да брои до десет. Паскал бяга и се крие в храстите. Нютон начертава квадрат със страна един метър точно зад Айнщайн и застава в неговите очертания. Айнщайн приключва броенето, отваря очи, вижда Нютон и моментално извиква: „Нютон! Намерих те! Заплют си!“ Нютон се усмихва и отвръща: „Не си ме намерил. Намери Нютон на квадратен метър. Намери Паскал!“

# 13
  • Мнения: 24 467
Аз се хилих на определението за роднини по Околен свят за втори клас, ама като гледам по-нататък....

Не съм попадала на него, но със сина ми се чудехме защо баща му не му е роднина (според резултата от теста му, където беше задраскан).

Моля те, попитайте вашата учителка, защо бащата на детето не му е роднина и ни съобщи.
Може да са променили СК или друг важен нормативен акт и да съм го проспала...
Искам да влязал в час!

# 14
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Аз се хилих на определението за роднини по Околен свят за втори клас, ама като гледам по-нататък....

Не съм попадала на него, но със сина ми се чудехме защо баща му не му е роднина (според резултата от теста му, където беше задраскан).

Моля те, попитайте вашата учителка, защо бащата на детето не му е роднина и ни съобщи.
Може да са променили СК или друг важен нормативен акт и да съм го проспала...
Искам да влязал в час!
По Околен свят и прабаба му не  му е роднина.  Joy Joy Joy
Добре, че учителката каза, че иска да гледаме у дома уроците по ОС и да караме детето да разказва по нещо, че видях определението за роднини и после аз си измислих свое и обясних, че не е общ прадядо, а общ прародител, а после обясних как и прабаба му е роднина и нейната сестра и как прадядото може да има брат и той му е роднина и т.н.

# 15
  • Мнения: 24 467
Боже, ама моля ви дайте го това определение за роднини, че не го знам.

# 16
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Боже, ама моля ви дайте го това определение за роднини, че не го знам.
Роднините са група от хора, които имат общ прадядо.

# 17
  • Мнения: 24 467
Боже, ама моля ви дайте го това определение за роднини, че не го знам.
Роднините са група от хора, които имат общ прадядо.

Верно! Прабабата отпада!
И ако таткото е неин потомък, затуй не е роднина на детето... светнАх се!
Мерси!

# 18
  • Куциндрел
  • Мнения: 24 542
Боже, ама моля ви дайте го това определение за роднини, че не го знам.
Роднините са група от хора, които имат общ прадядо.

Верно! Прабабата отпада!
И ако таткото е неин потомък, затуй не е роднина на детето... светнАх се!
Мерси!
Малко ще пренеса от другата тема - ето за какво тропам, че трябва родителя да се занимава с детето и да следи постоянно.
Иначе после - оле, мале, това дете какво знае/не знае.

# 19
  • Мнения: 24 467
Това няма връзка с тъпите учебници и даскали, оплакванията от тях, когато са справедливи, и търсенето на спасение.
Не всяко дете има родители, които могат да играят домашен даскал по ред причини. Има сираци, има деца с болни родители, заети на по две места с работа не по избор, необразовани родители и т.н. Не всеки разполага с време и възможности. Затова и образованието по закон е роля основно на училището. Родителят - ако може. И колкото може. От него не се очаква да е професионалист или дори грамотен. От учителя и писача това не само се очаква, а е и изискване за заемане на длъжността, възлагането на работата.
По тази причина тъпотия поне в училище не бива да се допуска. А допуснатата такава не може и не бива да бъде оправдавана.
С тия тройкаджии-учители и писачи на учебници обаче се получи точно така. Последните няколко години педагогическите университети отвориха врати за буквално куцо и сакато из педагогическите факултети и специалности. Резултатът е повече от плачевен. Утре /то май е вече днес/ и докторите ще са такива.
Вместо да създават и развиват процеса учене, подобни го възпрепятстват.
...
От даденото:
Цитат
Един нютон е силата, необходима да се повдигне тяло с тегло 102g от земята
ме притеснява повече това в обяснението, че децата веднага ще решат, че сила имаме тогава, когато нещо може да се повдигне от земята. И толкоз. Силни са тия, дето дигат дъмбелите във фитнеса. Другите сили нямат. И няма други сили. Ами туй бутане, туй триене, усукване, опъване, натиск, туй разни други работи... Ще им стане кашотевина из главите така. После ако и следващите уроци са така дадени - майка им жална.

Смятам, че обяснението следва да е по-универсално и разбираемо за деца на 12 години. Всичко друго е непрофесионално и е за кръглата папка. 

Последна редакция: чт, 17 окт 2019, 11:20 от Judy

# 20
  • София
  • Мнения: 17 591
Скрит текст:
Снощи разглеждах книга за учителя по физика за 7-и клас на Булвест. И се зачетох в урока за напрежение. Бяха посочени възможните подходи, чрез които може да се обясни на седмокласниците що е то напрежение. Така, по класическия начин чрез разлика в потенциалите не можело, защото по програмата не изучават понятието потенциал. По не знам си кой метод не можело, защото нещо друго. Обяснявали им се чрез формула, но без да им се записва и дава формулата.
Така и не погледнах как е в учебника на сина ми. Той е по Просвета, но предполагам, че и там е каша.
Реално книгата за учителя се оказва доста по-интересна от учебника и от нея могат повече неща да се научат и по-интересно обяснени. Учебниците са толкова опростени, че не можеш да схванеш същността.
Майчице. Не знаят какво е потенциал, но учат какво е напрежение. Ми да им го обяснят като "това, което се усеща у дома, като донеса 4-ка". Party

Скрит текст:
Какъв е този конец във Вселената и какво им пречи на МОН да напишат нормалната формула да я научат децата, ами правят някакви криви сметки, че да объркат всички?
Аз се хилих на определението за роднини по Околен свят за втори клас, ама като гледам по-нататък....
Ти не знаеш за изключително важното, основополагащо във физиката понятие КОНЕЦ!? Ми как изобщо съществуваш тогава?
Конецът, както научават децата, следващи учебник и учебна тетрадка на Просвета Азбуки в 5-и клас, е онова нещо, което държи звездите и планетите да не се разбягат.


Скрит текст:
Щото това, дето го е постнала, е в учебника на моя 6-окласник. А "дефиницията" е толкова погрешна, че просто няма накъде! Нютонът е системна (СИ) единица. А това, дето е там, може да бъде сравнявано само и единствено с имперските единици, определени като, примерно, "средната температура на тялото на коня" (100 градуса Фаренхайт), дължината на крака на н'ам си кой цар, или голямата фаланга на левия палец на друг такъв.
Щото не е все едно на каква височина ще го повдигнете това тяло "от земята" - няма да се приложи една и съща сила - и не е все едно от коя точка на земята ще го повдигнете - от океанската повърхност или от в. Еверест. И няма такова нещо като определение "по подразбиране" във физиката и математиката. И изобщо, тази "дефиниция" не е известна на нито един физик във Вселената (нито пък във Всичко останало), освен, може би на някой в Мон, който е обърнал една 100-грамка с "връхче", та са станали 102, преди да "одобри" учебника.  Crossing Arms

Мисля, че си била малко поизнервена, когато си писала това Grinning Буквално погледнато си права - дефиницията е една и тя е точно такава, защото е универсално валидна за Вселената ( а може и да не е?). Обаче за беда децата не знаят какво е ускорение и какво е метър в секунда на квадрат. И затова истината им се представя по начин, който могат да схванат и който въпреки това е условно верен. Условно, защото наистина има значение къде точно за Земята сме и и цифрите са закръглени и прочее, но за първото запознаване с физиката нещата са си съвсем приемливи.
 
Виж това, червеното, което ти си написала, не е вярно  Grinning
На каквато и височина да задържим едно тяло с тегло (приблизително) 102 грама, то нужната сила винаги ще бъде 1 нютон. Също така сила от един нютон, действаща непрекъснато, може не просто да повдигне едно тяло до където си иска, а даже и да го изведе в космоса и даже да го ускори до скоростта на светлината. Това се илюстрира с втората дефиниция в анкетата, която също е вярна - нютон е силата, придаваща импулс от 1 kg·m/s. Това означава, че ако сила от 1 нютон е постоянно приложена към тяло с маса 1 kg, то всяка секунда скоростта му ще се увеличава с 1 m/s и може да стигне и скоростта на светлината. Онова, което може би си имала предвид, че не е едно и също, е енергията за да се изидгне едно тяло на различна височина, респективно работата, която ще се извърши от силата един нютон.
Относно тези 102 грама - всичко идва от универсалната формула F=m.a Ако се интересуваме конкретно за силата на тежестта, тогава уравнението става G=m.g И понеже g=9,81, ако заместим ще се получи G=0,102.9,81= 1.00061 нютона. Да, ужасно неточно е математически да се каже, че става дума за 102 грама, понеже те всъщност са 101,936799... Ама разликата е незабележима и кантарчето реално ще показва точно 102 грама, ако му окачим тегло с маса един нютон. И ще показва точно толкова и на 1 метър, и на 100 метра над земното равнище (с разлика в някакви стохилядни може би).
Някъде да се споменава, че силата ще действа непрекъснато? И не, не е интуитивно - аз, както, предполагам, и повечето хора, вдигащи нещо от пода, си представят по-скоро еднократен импулс. Няма такова нещо като "ми ние нали си знаем какво имаме предвид".

Прочее, ние едно време просто първо учехме, както си е нормално, какво е то "ускорение". И после силата си идва естествено след него. Е, не учехме безопасност на движение в часовете по физика, но...какво да се направи - очевидно е важна част от същността на Вселената. Както и въпросът дали силата на триене е вредна или полезна.  Twisted Evil Ще рече човек, че са я изобретили специално за наше удобство и улеснение! И как после да не станат плоскоземци и интелигентно-дизайнерци, като през цялото време им се внушава, че Природните Закони са там само за да им пречат или помагат...  Crazy

ПП
В класическата механика няма особена пречка да се задмине скоростта на светлината - а в релативистичната не може да се доближи.

Последна редакция: пт, 18 окт 2019, 05:49 от AnMary

# 21
  • Мнения: 8 207
Сега покрай то напрежение дето го учат и този потенциал дето пък не го учат, се сетих за нещо друго.
В едни от първите ми уроци в по физика учехме за кинетична и потенциална енергия. И това беше година преди да се занимаваме с токове и напрежения. Тези неща, кинетичната и потенциалната енергия, моят син , седми клас, още не ги е учил май, но пък изучи напрежението.
На мен това, което не ми харесва въобще в учебниците му, е, че не забелязвам някаква стройна система на поднасяне на материала. Всичко ми изглежда, изключая математиката, много накъсано и хаотично.
Понеже в шести клас учиха различни системи в живите организми по ЧП, можах да направя паралел с това, което аз съм учила някога. Моят учебник по биология започваше с кръвоносна система на рибите, после урок за друга система, например дихателна и т.н. После следваха земноводни, влечуги, бозайници, човек. И всеки раздел започваше с урок за кръвоносната система, после следващата система. И при всяка система стъпваш на нещо, което вече си научил. Трябва да разбереш и запомниш как се е променила към по-сложни. И така цяла една година. Мисля, че бях точно шести клас. В пети клас пък имах отделни уроци за амебата и чехълчето. Десетки уроци за строеж на клетката. А всичко това, което аз някога съм учила две години, миналата година синът ми го изучи в броени уроци.

# 22
  • Мнения: 40 303

Някъде да се споменава, че силата ще действа непрекъснато? И не, не е интуитивно - аз, както, предполагам, и повечето хора, вдигащи нещо от пода, си представят по-скоро еднократен импулс. Няма такова нещо като "ми ние нали си знаем какво имаме предвид".

С еднократен импулс тези сто грама ще подскочат и пак ще паднат Mr. Green При повдигане силата действа непрекъснато по презумпция, просто иначе няма да имаме никакво вдигане, но в началото имаме леко превишене на повдигащата сила, колкото да се ускори тялото до желаната от нас скорост на повдигане, но след това (когато тялото се движи нагоре и после, когато тези 102 грама вече висят на кантарчето) имаме равновесие на силите (силата на тежестта и силата на повдигане) и така ако не до безкрай, то поне докато ни писне да мерим с кантарчето. Ако едната от двете сили изчезне тялото или ще излети, или ще падне. Т.е. не става дума за "знаем какво имаме предвид", а за съвсем нормално разбиране на процеса - при равновесие на силите (нулева резултантна сила) едно тяло или стои неподвижно или се движи равномерно и праволинейно.

ПП
В класическата механика няма особена пречка да се задмине скоростта на светлината - а в релативистичната не може да се доближи.

Тук нагазваш в много дълбоки води и мисля, че не му е мястото Grinning



Що се отнася до напрежението, за да се разбере наистина за какво става дума трябва да се осъзнае фундаменталната ( и даже философска) истина за потенциалната разлика и потенциалната яма (не случайно по физика в МЕИ-то на тези , които нищо не знаеха, им пишеха тройки ако са научили за потенциалната яма Grinning ). Обаче чаветата в ранна възраст не могат да възприемат тази концепция и затова им се преподава на доверие за някои неща и чак в гимназията или университета някои само (щото нали мнозина са звани, но малцина са призвани) схващат общата концепция.

# 23
  • София
  • Мнения: 17 591

Стон, напълно съгласна съм за биологията.

Черна станция, раничко е за фазово пространство. Но няма как да се прескочи ускорението. И вместо това да "определяме" системни единици, използвайки приблизителния размер на конска задница, измерен преди 2000 години...  Rolling Eyes Laughing


КОНСКИ ЗАДНИЦИ ВИНОВНИ ЗА РАЗМЕРА
НА КОСМИЧЕСКИТЕ КОРАБИ

На космическия кораб „Кенеди” са разположени два двигателя с ширина 5 фута. Разбира се, конструкторите на кораба са искали да направят тези двигатели по- широки, но не са успели.
Защо?
Работата е там, че тези двигатели са се доставяли по жп линия която преминава през тесни тунели. Разстоянието между релсите е 4 фута и 8,5 дюйма, затова конструкторите на двигателите са могли да ги направят широки само 5 фута.
Възниква резонния въпрос, защо разстоянието между релсите е 4 фута и 8,5 дюйма? Откъде се взе тази цифра?
Оказва се, че жп линиите в Щатите е направена по прототип на английските железници. А в Англия са правили жп вагоните по същия принцип и размер като трамвайните. Съответно първите трамваи в Англия са се произвеждали по образ и подобие на каретите. А дължината на оста на каретата е …4 фута и 8,5 дюйма.
Но защо?
Защото каретите са се произвеждали така, че осите им да попаднат в коловозите на английските пътища, за да се износват по- малко колелата. А разстоянието между коловозите е било, представете си, 4 фута и 8,5 дюйма.
Ама защо?
Ами просто римляните са започнали строежа на пътища в Англия, оразмерявайки ги така, че да са подходящи за техните бойни колесници. А дължината на оста на стандартна римска бойна колесница е …правилно се досетихте- 4 фута и 8,5 дюйма.
Накрая се добрахме до това откъде идва този размер във времето.
Но все пак, защо римляните са измислили да правят своите колесници с оси точно в тази дължина?
Ами защото в такава колесница обикновено са впрягали два коня. А 4 фута и 8,5 дюйма – това е бил точния размер на два конски задника! Да се правят колесниците с по- дълги оси е било неудобно, понеже се е нарушавало равновесието на колесницата.
Следователно, ето това е отговора на първоначално зададения въпрос. Даже сега, когато човек лети в космоса, неговите най-висши технически достижения пряко зависят от размера на конския задник, измерен преди две хиляди години!


Общи условия

Активация на акаунт