Отговори
# 225
  • София
  • Мнения: 11 886
Амбър, специално уточних, че това ми изглежда да е някаква причина за масовите проблеми с разказването. За частните сигурно има други, изобщо не съм специалист по деца. Просто казвах, че не е до таблетите. Имаше си го и само с телевизията. Хората сме различни, децата също.

# 226
  • София
  • Мнения: 17 591
Не съм забелязала някакво логическо мислене. Даже и по школите със състезателната математика учат модели за решаване.

А ти какво точно очакваш да учат по математика? Нещо по-различно от математика? Учат логически задачи, учат и моделите за решаването им - обикновено с таблици (понякога многомерни) или с графи. Ако знаеш по-удачни подходи, предложи ги...

Защото е състезание за точки, а не за новаторство. Моделите са логика. Младите първо учат моделите, алгоритмите и след тях идва новаторството.
   Моделите са наизустено трасе, което не е единствения път. Не мисля, че е добър начин за обучение. Алгоритъмът е същото - последователност ,която може да е оригинална и да спести време и пространство за дадено обкръжение .

 newsm78


Това трябва да е най-странното обяснение на понятието "алгоритъм", което съм срещала...
Бих го определила като последователност от действия, които след краен брой итерации да доведат до намиране на решение на проблема в рамките на предварително зададена точност.
И това едва ли е по-добро от кое да е друго обяснение (истинско формално определение май няма, поне на мен не ми е известно), но поне не намесва пестене на време, пространство, ресурси или обкръжение. Или оригиналност.

# 227
  • Мнения: 5 425
Кати,
Ти си права, че алгоритмите са си алгоритми и основните следва да бъдат преподадени, за да се спести време от откриване на колелото.
Оттук-нататък следва комбинирането на преподадените алгоритми и подходи за решаването на конкретна задача. Където пътищата на обучение се разделят:
- първият е да продължава да се пести време, като се преподават и възможните комбинации от алгоритми. В началното образование броят на тези комбинации не е голям и научаването им е не само възможно, но и лесно и бързо. И води до лесни и бързи успехи на състезания и при кандидатстване в СМГ. От пети до седми клас броя на комбинациите нараства сериозно, но с геройски усилия и преглеждане на десетки решени задачи на ден, нещата все още работят и даже дават резултати по състезания. За сметка на свободно време и/или "второстепенни" предмети като география и история. След седми клас подхода става все по-невъзможен и води до рязък срив в резултатите или в единични случаи до човек-енциклопедия на математически алгоритми със сериозни дефицити в останалите области.
- другият път е предизвикването на  ученика да прилага и комбинира творчески научените алгоритми. Този подход е първоначално губещ за състезания с ограничено време, но в дългосрочен план дава много по-устойчиви и трайни резултати при наличие на математически заложби. Освен това   позволява наличието както на свободно време, така и да се обърне внимание на останалите дисциплини.

# 228
  • Мнения: 3 867
А към момента с новата програма останалите дисциплини за "изсипани" в огромен обем така, че да се "вземат" до 10 клас. Казано простичко - не виси само математиката, а и абсолютно всичко като дисциплини.

# 229
  • Мнения: 7 214
Последните мнения са преместени от темата: "МОН-промените продължават"

# 230
  • Русе
  • Мнения: 11 913

Това трябва да е най-странното обяснение на понятието "алгоритъм", което съм срещала...
Бих го определила като последователност от действия, които след краен брой итерации да доведат до намиране на решение на проблема в рамките на предварително зададена точност.

Кати, можеш да увредиш трайно и безвъзратно някое дете, което реши да се занимава с това.  Долу горе с такова мислене са и съставителите на програмите и учебниците и затова резулатите са такива.

Последен пример - входно ниво в езикова гимназия по математика. Среден успех 3.04 в единия клас.Възможно е да има отлична оценка във випуска, но в двата класа от 4, знам че няма, а има деца, които са с над средните възможности по предмета. Децата се готвят при учители или с помощ от родители. Задачите не са кой знае колко сложни.Не става въпрос за изпусната основа. Всички са влезли с успешно решени задачи на матурата и с доста висок бал.
  
Очаквам от програмите да учат основните правила и да оставят пространство за упражнението и прилагането им.

Последна редакция: ср, 16 окт 2019, 09:51 от A m b e r

# 231
  • В офиса
  • Мнения: 3 995
Абе махам го, че много персонално излезе и все пак не е коректно. Надявам се Ежко да не се е засегнал, беше просто една шега. Ще помоля и Амбър да изтрие цитата.
Жалко, беше ултра готино. Аз ако бях на мястото на Ежко, щях да те помоля да го върнеш Simple Smile Лоша слава няма, все е слава. Но то не беше и с лошо, де.

# 232
  • Мнения: 6 269
Беше просто шега, а и Ежко нищо не ми е казвал, нито ми е писал лични, но може да му е станало неприятно, не е коректно така все пак. Много благодаря на Амбър, видях, че ми е изпълнила молбата да махне цитата.

# 233
  • Мнения: X
Лейка,

Иронизирането ти показва, че съвсем не си разбрала смисъла на "Пътуването е богатство". Определено в света има повече точки от А и Б, които могат да са радост за сетивата и хората да се виждат там (ако разполагат със свободата, времето и други фактори пак част от въпросното богатство). А и пътуване всяка седмица, е натоварващо и далеч от забавните неща.

Четенето ми е голяма болка. Преди години бях изчела училищната библиотека, библиотеката на село, на кръстницата ми, която работеше в книжарница , а срещнах такъв отпор у дъщеря ми при всеки опит да я накарам да чете. Не съм прибягвала до взимане на дигитални устройства, но се молех, предлагах всякакви варианти. Обичаше да й се чете, но не и тя да чете. В училище, ако можеше да не чете произведението и да мине само с анализите му, го правеше за мой ужас. Сигурно имам вина, защото заради училищното натоварване,  давах най-силен напън за спорт, занимания на открито. И така когато ми кажеше " Изморена съм не ми се чете" бързо капитулирах

Някой пита преди време за добър технологичен университет с английски , извън познатите опции.
Вчера се заговорихме за някой доста добре справили се стартъпи на възпитаници на Technion University, Haifa, Israel
За който не мисли, че е опасно да се живее там ( не знам как е живота там), може да проучи приема. Университетът е добър!
Да питам откъде дойде този диалог, аз ли нещо пропуснах в темата или е прехвърлено от друга тема?
Иначе разбира се, че пътуването е богатство, въпросът е да е доброволно и за удоволствие (отвъд задължителните служебни командировки, разбира се), и да не е свързано с живот на детето ти на другия край на света. Винаги съществува тази опция и е факт за много хора, защото на първо място е какво иска самото дете и къде смята, че ще е по-добре за него. Но аз лично предпочитам да го избегна, ако мога, затова и в стратегията ми отвъдокеанските опции винаги са били назад, не изключени, но след европейските.
По повод Технион, това е най-престижният израелски технологичен университет, а Израел има високо ниво на технологиите, а и Хайфа не е Ашкелон, за да го е страх човек да живее там, но 1) стандартът на живот в Израел е много висок, много по-висок от Германия, примерно, 2) перспективите са чудесни, ако живееш в Израел, но съвсем не са розови за завършили го не-евреи, които не са елиджибъл за имиграция в Израел,  както и за хора без иврит, въпреки програмите на английски  и 3) учебната такса в Технион е 15 К долара/година и заеми няма, а издръжката  е по-висока тази от тази в Германия.   Да, Технион имат програми на английски и сътрудничество с престижни технологични университети в САЩ, но това е изключително в рамките на еврейската общност в САЩ, която, както всички знаем, е голяма и сплотена. И знам тези неща от моя близка приятелка, чиято дъщеря  е женена за израелец и живеят в Израел.  Та ако някой е евреин  и има едни 100 К долара за висшето образование на детето си (50 за тюишън и още толкова за издръжка) Технион на английски може и да му допадне. .

# 234
  • Мнения: 639
Кати,
Ти си права, че алгоритмите са си алгоритми и основните следва да бъдат преподадени, за да се спести време от откриване на колелото.
Оттук-нататък следва комбинирането на преподадените алгоритми и подходи за решаването на конкретна задача. Където пътищата на обучение се разделят:
- първият е да продължава да се пести време, като се преподават и възможните комбинации от алгоритми. В началното образование броят на тези комбинации не е голям и научаването им е не само възможно, но и лесно и бързо. И води до лесни и бързи успехи на състезания и при кандидатстване в СМГ. От пети до седми клас броя на комбинациите нараства сериозно, но с геройски усилия и преглеждане на десетки решени задачи на ден, нещата все още работят и даже дават резултати по състезания. За сметка на свободно време и/или "второстепенни" предмети като география и история. След седми клас подхода става все по-невъзможен и води до рязък срив в резултатите или в единични случаи до човек-енциклопедия на математически алгоритми със сериозни дефицити в останалите области.
- другият път е предизвикването на  ученика да прилага и комбинира творчески научените алгоритми. Този подход е първоначално губещ за състезания с ограничено време, но в дългосрочен план дава много по-устойчиви и трайни резултати при наличие на математически заложби. Освен това   позволява наличието както на свободно време, така и да се обърне внимание на останалите дисциплини.
Много съм съгласна с написаното. Аз, като един бивш математик, ужасно се дразня на изпити тип този за СМГ в момента. Затова и подбирам състезанията, в които да пусна моите деца. Решаваме задчи само вкъщи.

# 235
  • София
  • Мнения: 4 949
Тинки, този тип изити са показателни за възприемчивостта, концентрацията и работоспособността на едно дете в четвърти клас, както и за мотивацията, неговата и на родителите му, да поставят образованието като свой приоритет. В общия случай тези качества са устойчиви, поне за важните цели за периода на обучение /прием в желана гимназия, езикови сертификати, висока диплома и т.н./. Задачи, които имат други цели, като влагане на творчество в решаването им, търсене на ефективно решение, прилагане  на конкретен метод за решаване, търсене на решение, подходящо за цифровизация, търсене на универсален метод и т.н., се решават на по-късен етап, предимно самостоятелно по мои впечатления, само ако детето има интерес и изискват време. За разлика от теб, не разбирам от математика, това е мнение, което изградих в последните 6-7 години на база лични впечатления.

Последна редакция: ср, 16 окт 2019, 11:38 от Prizma

# 236
  • Мнения: 5 425
Цитат от СМГ темата:

Математиката е основна наука и би трябвало да се изучава по-широко, особено в дигиталната ера.
И като предлагам това, нека то да е за сметка на часове по някои науки, в които на децата се предава супер много ненужна информация - биология, химия, география. Погледнете темите за 6- и 7-клас масово се оплакват от многото и задълбан материал по тези предмети. Пък който иска да ги специализира, на по-късен етап от образованието си да се задълбочи в тях.

# 237
  • Мнения: 639
Prizma, тези задачи са показатешни при равни други условия. Както каза ти, образованието на детето да е приоритет за него и родителите му. Въпроса обаче е в дефиницията за добро образование. А също и в наредбата на приоритетите. Защото единици са дечицата, за които тази жажда за образование не е за сметка на друго.
А пък качествата избоени от теб са важни за учителите и училището, затова и СМГ ги разбирам донякъде. Но по мое време в СМГ изпита беше тип Олимпиада, а пък преди това се влизаше именно с резултата от олимпиадата. Обаче така може да се промъкне недостатъчно концентриран субект.

# 238
  • София
  • Мнения: 4 949
Обаче така може да се промъкне недостатъчно концентриран субект.
Този изпит касае обучението 5-7 клас. Имам поглед над времето, когато се приемаха 4 паралелки. За нуждите на учителите, училището и учениците вършеше добра работа. Сега приемът е разширен до 6 паралелки и може оттам да идва различие в подбора. След 7 клас приемът е на база НВО и няма как да се коментира.
Може и да изглежда, че споря с теб, но не е така Simple Smile Съгласна съм и за приоритетите, и за индивидуалните представи за това какво е добро образование, какво дава, какви жертви изисква, дали е нужно или излишно, и т.н.

# 239
  • Мнения: 639
Приемът след 7 клас въобще не го кометирам...

Общи условия

Активация на акаунт