Раждане на 73 години

  • 7 498
  • 147
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 1 321
Аз затова подозирам, че идеята идва от клиниката - търсили са си доброволци за експерименти. На кой нормален човек би му хрумнало, например, да опитва за бебе след 60 години, например. Да, има мъже, които стават късно татковци, но майките са млади и може да се разчита на тях, че детето ще получи необходимите грижи. В случая не видях никакво задоволство и щастие у родителите. Точно обратното, угрижени и безизразни физиономии.

# 76
  • Пловдив
  • Мнения: 14 210
Нали смисълът да си родител е да дадеш добро детство на детето си, да го образоваш, да го научиш, да го отгледаш, да стане човек, пък после нека върви по пътя си. ...
Да, де. Затова едни смятат например, че да раждаш съзнателно от донор като самотна майка било безотговорно - детето няма да има добро детство само с един родител (чувала съм го това повече от веднъж), други - че в семейство на дете с увреждане не бива да се раждат следващи деца - няма да имат не само добро детство, но и добър живот, особено в България, защото щели да са натоварени с грижа за увредения брат (това пък е гениална мисъл на живееща в чужбина потребителка на този форум, тоест моите собствени две здрави деца по тая концепция не е трябвало да се раждат); за трети сурогатното майчинство е неморална, почти дяволска работа... и така. Класиката "не може да се осигури грижа и добър живот на повече от Х (Х = едно, две, три - различно) деца в семейство" изобщо няма да я споменавам.

Иначе съм напълно съгласна, че 70 не е възраст тепърва да поемаш отговорност за дете за години напред, нищо, че някои и на 90 са в добро здраве. Не бих посъветвала и окуражила никого да прави така, но и не бих искала да контролирам чуждите решения за размножаване, също както не искам никой да може да контролира моите.
Индийците като повечето патриархални общества често живеят в големи семейства, бабата и дедото, дори да не успеят лично, може да имат племенници или други близки, които да поемат грижата... да не бързаме да се произнасяме кое детство е добро, а кое - лошо според нас.

Скрит текст:
П.П. Та дори и извежданията на деца от семейства (а.к.а. отнемания на деца), ако приемем, че наистина се случват в Норвегия и другаде така, както понякога се твърди тук (аз не съм сигурна, защото не познавам случаите), нали пак се правят от грижа за доброто детство на децата. Wink

Последна редакция: ср, 11 сеп 2019, 11:19 от Магдена

# 77
  • София
  • Мнения: 62 595
На 70 са баби и дядовци, които искат да си гледат спокойствието. Дори да е активен, пак се изморява лесно, съобразява по-бавно, съответно и по-трудно може да обслужва едно дете. Бавачките са някаква възможност, но има значение дали майката се грижи за детето или друг човек.

# 78
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 237
Учените са направили експеримент,интересувало ги е само дали ще е успешен.
За детето колко да им пука?
За тях то е резултат от експеримента и вероятно им е интересно дали ще е здраво,как ще се развива....и толкова.

# 79
  • София
  • Мнения: 62 595
Детето си имат родители, на които първо трябва да им пука. На лекарите ролята е да добутат нещата до успешна бременност и живородено и по възможност здраво дете. В крайна сметка не маймуна е износила бебето, а родителите. Не може винаги на лекарите да се стоварва всичко, поне до момента нямаме данни да са нарушили закон или морала.

# 80
  • Мнения: 21 266
Тая баба ще да е била много здрава, че да износи успешно... Като се замисля, за повечето 73 годишни не ми се вижда това да е възможно да стане честа практика.

# 81
  • София
  • Мнения: 17 591
Детето си имат родители, на които първо трябва да им пука. На лекарите ролята е да добутат нещата до успешна бременност и живородено и по възможност здраво дете. В крайна сметка не маймуна е износила бебето, а родителите. Не може винаги на лекарите да се стоварва всичко, поне до момента нямаме данни да са нарушили закон или морала.


Моралът е разтегливо понятие. Според повечето потребители тук са го нарушили, да. И не, не е незаконно. И не, това в никой случай не го прави морално.

# 82
  • София
  • Мнения: 62 595
Замислих се, кое точно е неморалното? Първо, всичко е било по взаимно съгласие. Никой не е накарал зорлем жената-бабата да се подлага на инвитро. Всички знаем, че това е много дълъг процес, иска подготовка, а особено в този случай жената е била готова да мине през достатъчно много процедури, проучвания, чакане и т.н., а за да мине през това тя е искала да го направи. Едва ли за толкова много време е била в помътнено съзнание, за да не се поинтересува и поне да не пита гугъл какви са рисковете от инвитро на такава късна възраст. Лекарите имат технологията, която вече е отработена достатъчно много време, а при добро здравословно състояние на жената вероятността от износване е била доста добра. Няма насилие над личността. Доколкото се отнася до бъдещето на детето, да, в един момент ще се лиши от майка поради голямата й възраст, ще има трудности, но тук моралът няма нищо общо. Преди петдесет години се е смятало неморално и жените над 30 да раждат, ау, кога ще го гледат това дете, в училище ще му се подиграват, че има страра майка, защото другите майки са родили на по 18 години! Както и да го гледам, както и да го суча, не виждам проблем с морала. В медицината всяко преместване на границите първо се обявява за неморално - така е било и с инвитрото в началото, май първото бебе в епруветка е било крито доста време.

За морала, ще ви дам пример за нещо, свързано с инвитрото, което смятам за неморално. В Русия има една баба, която направи инвитро на 56 или някъде там години. Дотук нищо кой знае какво. Историята е следната - има син, който на двайсет и няколко се разболява от рак и умира. Единствен син, няма мъж. Преди химиотерапията на сина се замразява сперма. След смъртта на сина си тя прави инвитро с тази сперма и и донорска яйцеклетка и р оди две момиченца. Мотивът й - така вижда сина си, тя има внучки от него. За мен това е неморално по биологични и родствени причини, напомня ми за инцест, въпреки че клетката е донорска и технически бабата е като сурогатна майка. Това дори не е случаят, в който баба става сурогатна майка на дъщеря си или на снаха си, но дори така детето е на биологичните родители, а не бабата да му е майка и в социалния живот.
Та, тази баба, която обсъждаме в тази тема за мен не е някакъв морален проблем, защото единственото нещо е, че тя е много възрастна, но е пълнолетна, не е дете.

# 83
  • Мнения: 13 668
Като коментар на горния пост искам да отбележа че финансите са един много сериозен мотив за страна с такива финансови контрасти като Индия. Комбинация между недоимък и самозаблуждение (четох че те били женени от 1964 а нямали деца но много искали), подправени с малко старческо оглупяване може да направи чудеса. Особено с прокламацията че е в името на прогреса на човечеството. Аз по - скоро бих нарекла цялата ситуацията и  поведението на медиците неетични. В крайна сметка изглежда като опити с човешки материал, но кога човечеството се е спирало пред такава дилема.

# 84
  • Мнения: 21 266
Доколкото разбрах,  индийците са богати. Всъщност нещата са прости - те са го направили  защото искат, а лекарите - защото е възможно. Моралът не мисля, че е накърнен от възрастта на майката, тъй като никой не е в състояние да гарантира на детето си, че ще бъде до него до някаква възраст, житейска логика, че ако е по-млад ще бъде по дълго има, но тя често се опровергава. По сериозен е въпроса с уврежданията, там вече е чисто медицински проблема и идентичен с този морално ли е да рискува забременяване майка със сериозно заболяване, генетичен риск, опасност да роди недоносено?

Случая на рускинята не го знаех. Крайно необичайно е. Но тя всъщност е послужила за сурогатна майка, на сина си и друга жена, донор. Децата са и просто внуци. Разбираемо е...

# 85
  • София
  • Мнения: 4 878
За мен неморални са всякакви форми на сурогатство, особено тия, при които жената се ползва само като инкубатор.
Откъде-накъде ще е неморално жена със заболявания да иска да забременее и роди?
Стига яйцеклетки да са нейни, не виждам абс никакъв морален проблем. По-скоро неморално е да ѝ се отнема това право. А това с "опасносста" от раждане на недоносено е несериозно...Сигурно над 30% от децата са недоносени. По-добре да не се бяха раждали ли?

# 86
  • Пловдив
  • Мнения: 14 210
Случая на рускинята не го знаех. Крайно необичайно е. Но тя всъщност е послужила за сурогатна майка, на сина си и друга жена, донор. Децата са и просто внуци. Разбираемо е...
+1. Разбираемо и нищо неморално според мен. Няма и огромен риск децата да останат неотгледани без майка, защото 56 не са точно като 70.

Цитат на: Andariel
Откъде-накъде ще е неморално жена със заболявания да иска да забременее и роди?
И аз това се чудя, също както не виждам откъде накъде жена, която произвежда яйцеклетки, но примерно няма матка, да не може да стане майка на свои биологични деца (да, биологични е думата, биология не е само износването). Ако има друга жена, желаеща да и помогне, разбира се.

# 87
  • Мнения: 554
От чисто биологична гледна точка е напълно безмислено да се насилва физиката, когато е минало времето й на годност. Също така - не всички индивиди са предвидени да имат поколение и това също е в естествения ред/биологичен подбор на природата.
Не съм върло против инвитро, но просто вижданията ми са, че не трябва да се насилва нещо, което не се получава по естествен път, и го казвам с възможно най-голямото си уважение.
Вече, за моралната страна не мисля, че е кой знае какъв проблем да се роди на 73, тъй като и много деца на млади родители остават сираци в ранна възраст, но по други причини. Млади хора масово измират в инциденти и от болести, така че е все тая дали си на 70 или на 20 - няма как да имаш идея какво ще се случи утре.
Дано доживеят до 90-98 години, че да ги отгледат поне до съзнателна възраст и толкоз.

# 88
  • Мнения: 21 266
За мен неморални са всякакви форми на сурогатство, особено тия, при които жената се ползва само като инкубатор.
Откъде-накъде ще е неморално жена със заболявания да иска да забременее и роди?
Стига яйцеклетки да са нейни, не виждам абс никакъв морален проблем. По-скоро неморално е да ѝ се отнема това право. А това с "опасносста" от раждане на недоносено е несериозно...Сигурно над 30% от децата са недоносени. По-добре да не се бяха раждали ли?

Не, разбира се. Нищо неморално няма нито в едното, нито в другото.

# 89
  • Пловдив
  • Мнения: 14 210
Не е съвсем все тая дали 70, или 20. Нищо, че на хората на око им се струва, че напоследък умират повече 40-годишни, отколкото 60-годишни (впечатление на око и на свекърва ми отпреди 2-3 години). Wink Масово, масово, колко да е масово измирането на млади хора от инциденти и болести?

Общи условия

Активация на акаунт