Професия учител - 6

  • 31 808
  • 744
  •   1
Отговори
# 345
  • Мнения: 55
Колко ДТВ взехте за 15 септември?Ние ме е срам да кажа... А като чувам в някои училища по колко взимат, се чудя това единствено по лично усмотрение на директора ли става?

# 346
  • Мнения: 151
Аз не казах, че се учи без писане. Simple Smile Казах, че този вид упражнение - повторение на една и съща дума до омръзване, не съм го имала като методология, за това ми е странно, че това е методологията за запомняне на чужди думи, която се прилага в България.

Споделете вашата методология за учене на чужд правопис при писане на едно, а четене на друго. Сигурна съм, че ще е полезно да почерпим от вашия опит Simple Smile

# 347
  • Майничка
  • Мнения: 12 581
Всъщност, език се учи и без стандартното писане по N реда на една дума. Просто думите се упражняват в различни комбинации с другите нови думи, в изречения. Когато имате за домашна 50 изречения, в които да завъртите 30 думи, упражнението е много по-смислено, в т.ч.и за деца с обучителни трудности.
Учила съм френски с писане на редове и руски без такова - смея да твърдя, че нивото ми и по двата е много близко.

# 348
  • Dope Reach
  • Мнения: 4 049
Със сигурност и това, което Гаргамела предлага, работи в много случаи и вероятно е по-интересно за децата. Ще се опитам да го приложа. С изключение на много завъртените думи, за които винаги ще държа да се изписват. Имаме един много добър пример в английския за такива думи, които са подобни и хем държа да се изписват, хем да се учат чрез примери.

tough, though, thought, through, thorough, throughout Grinning

# 349
  • Мнения: 151
Всъщност, език се учи и без стандартното писане по N реда на една дума. Просто думите се упражняват в различни комбинации с другите нови думи, в изречения. Когато имате за домашна 50 изречения, в които да завъртите 30 думи, упражнението е много по-смислено, в т.ч.и за деца с обучителни трудности.
Учила съм френски с писане на редове и руски без такова - смея да твърдя, че нивото ми и по двата е много близко.
Сигурна съм, че това е добър метод. Но, като че ли не съм виждала учебници, от които да може да се дадат 50 изречения със завъртане на 30 думи. И това за всеки нов урок. Иначе несъмнено по-добре е думите да се учат в контекста, в който се използват, за да се запомни значението им. Но, според мен, писане си трябва заради правописа. Имах ученик в 7-и клас, който знаеше английски по-добре от всеки друг в училището, използваше без грешка сегашно перфектно време, което се учи към в средата на годината. Беше се научил сам от игри и интернет. Но правописът му куцаше.
Или в Истанбул, където всички в Султанахмет говорят английски, но ако речеш да си пишеш с тях, не можеш да разбереш какво искат да кажат, защото са учили езика на улицата.
А колкото до руски и френски, по-голямата част от думите на френски пишеш едно, а четеш друго, докато на руски не е така и е по-лесно да се научи без досадното писане на редове.

Последна редакция: чт, 19 сеп 2019, 18:29 от YellowCat

# 350
  • Майничка
  • Мнения: 12 581
Откакто преподавам, никога не съм се движила стриктно по учебник. Групирам думите така, че да има логика, свързаност и да позволяват няколко комбинации, в т.ч.и с абсурден смисъл, така става по-забавно.

# 351
  • Балчик
  • Мнения: 9 220
Rodi111 и ami_nka, за начало, запознайте се и изчетете внимателно докуменрацията.
Rodi111- правилата за определяне на работната заплата в училището, в което работи и КТД.
ami_nka- държавните образователни изисквания, стандарти и наредбата за оценяването на учениците.
Ще Ви се изяснят някои неща, казвам го доброжелателно.
Особено за Rodi111, на когото беше обяснено, че зависи от училището, но той едно си знае-едно си бае.

Последна редакция: чт, 19 сеп 2019, 21:10 от Джемма

# 352
  • Мнения: 4 808
Във френския всяка комбинация от букви се чете по различен начин и ти като знаеш кое как се чете, нямаш проблеми. Не помня да са ни карали да пишем по 50 или 100 пъти една и съща дума, докато дъщеря ми в Английската, точно това ги караха да правят. Аз лично смятам, че когато пишеш, запомняш по-лесно, поне при мен е така, но пък вероятно всеки си има различен стил на преподаване. Защото и да знаеш думите, нали трябва да умееш да ги навържеш в изречение.

# 353
  • European Union
  • Мнения: 1 387
Непрекъснато се чудя защо в другите държави учениците успяват да научат по 2-3 чужди езика, а в България се проваляме. Наясно съм, че има и българчета, които успяват, но от тях единици са извън езиковите гимназии (или паралелки с интензивно изучаване на език).
Мисля си, че една от основните причини е, че твърде много се задълбава в правила. Твърде много граматика на ранна възраст (например сегашно продължително време в трети клас, докато в целия втори клас учиха азбуката) и твърде много изисквания - думите да се изписват правилно, да се произнасят правилно, да се спелуват и т.н.
Нямам против да изписват по 55 пъти една дума, ако са осмокласници в езиков профил. Но в пети-шести клас за мен е излишно.

Да обсъдим плащането за 15 септември на следващите две страници и да започваме със следващите плащания. Като се замисля май е ред на диференцираното. "Колко е точката при вас? При нас е смешно малка, ама така е, като сме овце и си мълчим." После ще повторим упражнението за Коледа.

Последна редакция: чт, 19 сеп 2019, 21:12 от Кети В

# 354
  • Пловдив
  • Мнения: 14 064
Точката се определя от общия брой точки в училището. Ако си давате по 90-100 точки, естествено ще е малка, ако точките са по-малко, сумата ще е по-голяма.

ДТВ-то няма определена сума по КТД. В него е уточнено само, че трябва да се дава 3 пъти годишно. Сумата се определя на място в училище или в общината за детските градини. Нашите детски градини за 15 септември, поне тези в Тракия и Западен получиха по 20 лева. Толкова имало. Но КТД е изпълнено - там пише да се даде, а не колко.

# 355
  • на изток от рая
  • Мнения: 442
Пускам понякога през уикендите и кратки тестчета онлайн - правят го, когато могат, но еднократно и за време.
Би ли споделила коя програма ползваш за тестовете онлайн?

# 356
  • Мнения: 55
Днес един колега каза, че мин. година ДТВ за 15 септември е било 300 лева. А сега няма и 100...Диференцирано още не сме взели, предполагам ще ги преведат октомври, заедно със заплатите за септември... На въпрос колко е това диференцирано днес всички в учителската казаха, че предишни години е било почти колкото една заплата, но сега е по-малко. Аз май в най-неподходящото време съм решил да ставам учител. С тоя мой късмет... 🤔🤔🤔
И с риск да ми се смеете(не, че ми пука особено),но може ли това диференцирано да е примерно 20 лева? Както ЗлаВещица спомена, че е имало такова комично ДТВ за 15 септември?

Последна редакция: чт, 19 сеп 2019, 22:34 от Rodi 111

# 357
  • Майничка
  • Мнения: 12 581
Непрекъснато се чудя защо в другите държави учениците успяват да научат по 2-3 чужди езика, а в България се проваляме. ...

Според мен, първо, защото обикновено тръгваме от теория към практика, а това работи само при опитни ученици, с аналитични способности. При малките има нужда от много, много, много практика и чак тогава извеждаш правилото и правиш паралел с роден или друг познат език. Времето за правила идва, когато ученикът си (ти) зададе въпроса: "Защо тук е така, а там - иначе?". И е добре да го насърчиш да огледа и да потърси разликата, преди да му снесеш готовата формула.
Скрит текст:
Днес преподавах на 8 клас държави, националности, езици. Обясних основни правила за членуване, образуване и т.н. Дадох и няколко изключения. Домашната си е направо скромна, по "стандартните" ИИЧЕ критерии - страни, националности, официални езици в ЕС (в изречения). Има няколко скрити "мини", особености от различни типове, които не съм дала, но до които лесно можеш да стигнеш, ако си припомниш часовете по география или ако помислиш.

Сигурна съм, че поне 2/3 от класа ще настъпи мотиката и утре ще се плесне по челото.Може и повече да са, лошо няма.
Тези разлики ще им останат в главата, а 50% да подходят по-предпазливо и да проверят предварително следващия път - берекет версин!

Второто е, че в най-успяващите държави много се залага не само на обмени и нейтив преподаватели, а се отделя доста внимание на ресурсите и квалификацията на местните учители. Такива, дето карат по течението, има навсякъде, но не навсякъде успяват да избутат до пенсия на едно и също работно място.

# 358
  • Мнения: 101
Колко ДТВ взехте за 15 септември?Ние ме е срам да кажа... А като чувам в някои училища по колко взимат, се чудя това единствено по лично усмотрение на директора ли става?
нищо не взехме. Както споменах по- горе, училището е на чомпи с общината и не взимаме нищо допълнително

# 359
  • Пловдив
  • Мнения: 14 064
Ами и аз по-горе ви казах, че общината не финансира училището, то си е на собствен бюджет.

Общи условия

Активация на акаунт