Освободените(и освобождаващите се) места веднага да са видими и да може да се кандидатства за тях.
Моята представа е също такава. От първото класиране, до крайния срок (например 10-ти септември) всичко да се случва в системата. Дали ще се наричат 1-во, 2-ро и прочие или ще е един процес...не знам.
В тази система ги има качени оценки от свидетелство за 7-ми клас, оценки от всичко нужно на практика. Има регистър със свидетелствата, при необходимост, макар че, информацията в системата е от сканиран оригинал от длъжностни лица - колко по-достоверно.
Започва кандидатстването. Подреждаш си желанията. На определената дата се вади класиране. Харесва ти резултатът (влязъл си по първо желание/не си по първо, но вече си решил че каквото се е получило те устройва повече) натискаш бутон "Запиши". Ако искаш да се бориш за по-предно желание - бутон "Заявление за участие". Нямаш право да променяш бутоните, докато тече следващото класиране. Излиза следващото класиране. Доволен си - бутон "Запиши", иначе - другия. На всеки следващ етап след първия може да се класираш напред, но трябва да има и места. Това също може да се отразява и ако искаш от 4-то желание на първо класиране да се придвижиш към някое от предните 3, то ще излиза възможно да кандидатстваш само за тези, които имат места.
Това с местата е динамично, една система спокойно се справя със справката.
Не е възможно да си натиснал бутон "Запиши" за две места едновременно. Ето равносилно положение на теглене на дипломи.
След започване на учебната година, ако излезе място, можеш да го видиш, но вече там си действат правилата за преместване, защото може да трябват приравнителни изпити и други съображения, все пак средните училища са профилирани.
Мисля, че при една стриктна система, ще се окаже, че не всички потребители (родители и деца) ще са доволни. Дисциплината винаги иска усилия и от този, който най-много ще спечели от нея. Сега искаме прозрачност, честно да става всичко, но няма да откажем да се колебаем до септември кое е по-добро и други възможности, които несъвършената система сега допуска. При едно такова обсъждане е хубаво всички участници в процеса да си кажат гледната точка, защото има неща, които не виждат от другите - те не знаят нашите тревоги, ние някои детайли от тяхната работа и правила. Няма добър резултат, роден от противопоставяне. Мисля, че и директорите на повечето училища биха си отдъхнали при една система, която не позволява натиск и компромис, та дори смея да вярвам, че и в администрацията ще има доволни от реда. Когато общественият натиск е силен и на тях ще им е спокойно да кажат - хората така искат, няма как, не може да се правят номера. Постепенно желаещите да постигнат желаното по "нерегламентиран" начин ще намалеят до минимум. Все пак си спомням, че и германският президент преди години беше плагиатствал в дипломната си работа, или нещо такова. Подаде оставка. Случва се.