Снимки, направени със смартфон - 3 тема

  • 56 140
  • 745
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 271
a.l.e.n.a, къде мога да видя или прочета за основните принципи с pro-мод снимане? Че в тази част не съм много запозната, а ми се иска да се науча и аз да го използвам за по-качествени снимки?
А какво ще кажеш за снимките на тъмно с Huawei, толкова ли са добри, колкото казват?
Иначе аз също съм привърженик на Samsung, но нощните снимки и тези с приглушена светлина направо са ужасни.
   

# 106
  • в 1001-та нощ
  • Мнения: 16 416
Преди време в една група ме бяха питали как снимам в pro mode, и спретнах един текст, който после кaчих и в един форум за телефони, където също се заформи такава дискусия:

Ще го копи-пействам тука. Сега, ако седна - сигурно ще имам какво да редактирам и добавя, но ще го оставя, както си е, за да не се моткам. Аз самата не съм фотограф, никога не съм имала фотопарат, целият ми интерес се провокира от телефона .... начинът, по който виждам света, когато снимам, това, което виждам, запазвам, като фотографии...човек добавя и частичка от душата си в тях, своята емоция на момента, своето светоусещане. Различно е от "просто наблюдател, или минаващ". Човек вижда много повече, когато снима, усеща друг вкус, предполагам хората в темата - ще ме разберат Simple Smile  

Текстът е писан за стария ми телефон - S8+, но принципите са сходни за всички телефони. Ако се снима в raw - после може да се прояви и обработи в избран SW.



Към момента 90% от снимките, които правя са почти само в pro mode -  дава възможност за авторство, a не само натискане на копчето на "авто" и каквото стане. След това почти не се налага обработка. Отне ми почти година - да се престраша да го пробвам. Изглеждаше ми страшно, сложно, времеемко: вместо на секундата да уловя мига, аз да се моткам в някакви настройки. Нищо подобно, уверявам Ви. Когато се добие опит, всичко се случва плавно и бързо . А и самите настройки не са кой знае колко сложни, и сега ще се уверите в това.

Аз уча най-добре с разбиране - ако вникна как се случва нещо, и защо - логически интуитивно следвам принципите. Затова и тук ще започна с кратко въведение - що е то фотографията.

Всички предмети отразяват светлината в многообразието на нейния спектър. И тази отразена от предметите светлина – преминава през блендата на апарата, изминава опр. разстояние, и попада на фоточувствителен филм – който реагира на спектъра на светлината. Така се визуализират/отпечатват образите. Едно време е било по-сложно с лента и проявяване, но сега е света на дигиталната фотография е по-директно.

За да достигне до фоточувствителния филм и нарисува образи, светлината преминава през отвор, който се нарича бленда. В зависимост от размера на блендата, влиза различно количество светлина. Колко е отворена блендата се вижда като жълт просвет по-долу - в ляво е по-малко отворена, в дясно - най-много. Може да се направи аналогия с нашите зеници, които се свиват, ако е много светло, и се разширяват, ако е тъмно.



При S8+- блендата е фиксирана, но при флагманите на Самсунг след него - има променлива бленда.

Да видим как изглежда екрана в pro mode,и кое е във властта ни да регулираме:



С цифри от 1 до 7 в червено съм означила опциите, които ще коментирам. Има някои разлики между тях в Орео и Пай. В Орео - само фокусът и балансът на бялото имаха възможност за "авто" режим. Всичко друго трябваше да пипне на ръка. Сега в Пай всяка опция предлага и авто, и ръчен режим. И това е в улеснение за начинаещите, защото така SW-ът подсказва каква настройка е препоръчителна, но всеки може да избере друга по свое усмотрение.

Но да започвам по същество с  първата опция ISO. Какво е ISO - преди, когато е нямало дигитални апарати, и снимките са правени с филми за снимане –  ISO-то е определяло колко е чувствителна лентата. Ако филмът е с висока чувствителност, малко светлина ще е достатъчна, за да се отпечата хубав образ. При по-слабо чувствителен филм – ще е нужна повече светлина – т.е. по-отворена бленда или по-дълго време за експозиция. При нашите телефони можем да избираме ISO-то. Диапазонът му (за Samsung) е от 50 до 800. По-ниските стойности са за по-висока чувствителност. Или, ако снимаме при ISO 50 – ще имаме по-качествени снимки. А ако снимаме при 800 – снимката ще е по-зърнеста и с характерен ретро вид. Нормално е човек да си зададе въпроса – за какво ми е високото ISO, ако искам хубава, кристална снимка? И в този ред на мисли, ако плъзнете плъзгача на ISO-то наред-назад, ще видите, че при ниско ISO снимката е тъмна, а при високо е осветена. И тук идва една от причините за ползване на високо ISO – ако снимаме при много слаба осветеност, блендата е тясна, и нямаме условия за дълга експозиция, примерно статив. Тогава ще използваме високо ISO – това са някакви мои размишления – може да има и други случаи – кога се ползва високото ISO. Много се чудих защо при някои телефони – ISO-то може да стига до над 3000. Използваемо ли е и кога. Аз снимам предимно при ISO 50. Но можете да разгледате снимки на авто - какво ISO е приложено софтуерно.

Препоръка за начинаещи - ако снимате денем, ползвайте ISO 50. Можете да го оставите и на auto - и да наблюдавате избора на софтуера. Виждала съм телефонът да избира ISO 40, което е хубаво, а аз не мога да го задам ръчно, защото разрешеният за мен диапазон е 50 - 800.

Точка 2 - времето за експозиция - колко дълго да е отворена блендата, за да влиза светлина, и да се отпечатва образ . Тук се проявявам и предпочитам по-кратко време на експозиция. Така снимките стават малко по-тъмни, или по-точно "неосветени". Цветовете изглеждат по-наситени, разбира се, ако в кадъра има цветност. Ако снимаме кал - няма да е много цветно. Диапазонът при Samsung е от 1/24000 от секундата до 10 секунди. Ако движите плъзгача – ще виждате как образът става по-осветен или по-тъмен.

Точка 3 - с среда Орео имаше има готови филтри, които могат да се приложат преди да е направена снимката. Например филтър "Живо"/"Vivid" прави снимката с по-вибрантни цветове. Резултатът се вижда на дисплея преди да е направена снимката. Така, че пробвайте.

Сега в Пай - там имаме следния избор:



Така, че сме с доста отвързани ръце да коригираме по тези позиции - преди да сме направили серията кадри.

Точка 4 - фокусиране. Можем да фокусираме ръчно или автоматично. Аз преди няколко месеца разбрах, че може да се прилага автофокус и голям зор виждах в ръчен режим. Препоръчвам да се ползва авто режима, освен, ако не желаете на фокус да бъде обект, който софтуерът не разпознава, като подходящ. При автофокуса - от т.7 - избираме дали да е мултифокус - т.е. на множество точки; или само в средата. Може да се избере, според желания обект, аз предпочитам автофокус с мултифокус.

Точка 5 - баланс на бялото - може да е на авто и аз го ползвам така. Променя температурата на снимката, ако е облачно внася топлина,  и обратно. Най-добре ползвайте плъзгача, за да усетите как действа. Можете да правите ефекти - по-неонова снимка, или по "гореща".

Точка 6 (горе) - как да се измерва експозицията или количеството светлина, което достига до сензора. При по-динамични сцени (много тъмни сенки и ярък светоизточник) сензорите не могат да уловят всичко, защото не са съвършени, като човешкото око. Ако се мери върху светлите части, тъмните сенки ще излязат чисто черни и няма да има детайл. Ако се мери по тъмните елементи - светлите участъци ще излязат чисто бели и без детайл. Такива затруднения има в много светла стая с големи прозорци или по обед, когато слънцето е високо.

Методите на измерване определят как апаратът да определи коя е най-важната част на снимката, така, че да е правилно експонирана:
---централно-претеглено - допуска се, че най-важната част е в средата на кадъра и за нея се прилага оптимална експозиция (75% тежест), за сметка на останалото по периферията;
---матрично - опитва се да е умен и анализира какво се снима;
---спот - прави 100% експозиция в малкото кръгче в средата.
Първите две са по-универсални, но можете да експериментирате, според кадъра и да прецените как получавате по-добър резултат.

Препоръки как да започнете - изберете ISO 50, автофокус с мултифокус (ще се зареждат по подразбиране и няма да ги избирате всеки път), и плъзнете за избор по т.2 - времето за експозиция. Това е същественото. Изберете стойности, при които влиза достатъчно светлина. Направете няколко кадъра при различни стойности - някои снимки ще са по-осветени, други по-тъмни. След това, ако снимате нещо цветно - поиграйте си с т.3 - наситеност, контраст, сенки.  Целта не е да променяте обекта до неузнаваемост. Но не винаги светлината е подходяща и достатъчна за хубав кадър, и тук се изявяваме ние. След това можете да си поиграете и с баланса на бялото.

Доста приказки изписах, но няма нищо сложно. Важно е да се разберат основните принципи - кое какво прави, как действа, какво променя и после е лесно и интуитивно.



Има доста по-разбиращи от мен в темта, за всяко нещо можем да отворим дискусия и да го обсъдим. Аз сега копая на тема сензори Simple Smile

П.П. Снимките на тъмно с P30pro - ами по-светли са, за по-качествени  - може да се поспори. Бях снимала една вечер от терасата - без статив - ще ги потърся и ще ги кача. Не виждам особена фотография в това, което се получава. На мен повече ми харесва, когато вечер има различи светоизточници и се получава игра, която може да е улови и да стане ефкет. Не точно да изглежда, като ден Simple Smile Ще дам примери.

Авто:



Нощен режим:



Втората е по-шумна, по размазана, ако направя няколко последователни нощни от едно място - всичките са различни. Може би и поради липсата на статив - са поразмазани и различно осветени. Не зная с каква цел се интересуваш, но не излзизат кой знае какви шедьоври, просто по-светли снимки.

Последна редакция: пт, 16 авг 2019, 18:57 от a.l.e.n.a

# 107
  • Мнения: 6 777
Диапазонът му (за Samsung) е от 50 до 800. По-ниските стойности са за по-висока чувствителност.

Обратното е, по-високи стойности - по-висока чувствителност. А слагат висока чувствителност за да можеш да заснемеш нещо, което е важно, но светлината е недостатъчна. По-добре да го заснемеш с лошо качество, отколкото изобщо да не го заснемеш. Например движещо се извънземно през нощта. 

# 108
  • Мнения: 1 925
Снимани в движение от колата. Без обработка.

# 109
  • Мнения: 271
Не зная с каква цел се интересуваш, но не излзизат кой знае какви шедьоври, просто по-светли снимки.
Благодаря за изчерпателното инфо! Simple Smile Много добре синтезирано, обяснено и супер полезно за всички. Прочетох го на един дъх Simple Smile
Интересувам се за нощни снимки и такива с приглушена светлина, защото пътувам често напоследък и ми се налага да снимам. Ето например миналата седмица посетих пещерата Постойна в Словения - една от най-големите и красиви пещери в Европа а и въобще. Реших да си я запечатам в снимки за спомен с моя Самсунг. Ами после като погледнах снимките, всички, които бяха направени вътре не ставаха за нищо и ги изтрих - размазани, неясни, тъмни... Е да, телефонът ми е по-стар модел S6, но поне една да беше станала що годе, ама не. Simple Smile Вечерните от градовете, които посетих също бяха под всякаква критика, дори и с настройки на Pro mode. И затова реших да си потърся смартфон, който ще се справя по-добре. Фотоапаратът не ми е удачно решение, защото аз основно ходя по планини и е неудобен за носене, заради обема и грамажа.
Ще чакам с интерес твоите, които каза че ще пуснеш, за да ги видя.

# 110
# 111
  • Мнения: 6 777
Dicewithoutnumbers, това Съева дупка ли е?

# 112
  • София
  • Мнения: 10 516
Да.

# 113
  • Мнения: 6 777
Знаех си. Simple Smile

# 114
  • Мнения: 11 747

PS В менюто на моя Самсунг имам опция да коригира автоматично дисторциите, характерни за широкото: "Ultra wide shape correction" (automatically correct distortion in pictures taken with the ultra wide lens)


Къде да търся тази опция, аз също съм със Самсунг S10? На вече готовата снимка или преди да заснема? И в двата случая търсих и не намирам. Менюто ми е на български и ще звучи по друг начин, но все пак би трябвало да го има някъде.

# 115
# 116
  • Бостън
  • Мнения: 13 363
Във сетингс, сега ще ти намеря скрийн...


# 117
  • Мнения: 11 747
Много ви благодаря! Никога нямаше да го намеря. Включих я тази корекция и направих проба - сякаш още по- разтеглена излиза снимката, от колкото докато не беше включено?!  Thinking

# 118
  • Бостън
  • Мнения: 13 363
А ракурсът ти какъв е Simple Smile
Нали видя в предишния ми пост съветите за ракурсите от които се снима със ултраширок?
1) Avoid Distortion
Wide-angle lenses can be good at keeping vertical and horizontal lines straight, but only when the camera is pointed straight ahead. Any slight downward or upward angle can result in distorted lines, particularly along the edges.  Keeping the camera level with the horizon, and perpendicular, will provide nice, straight lines that require little or no correction in post processing.


А и както абсолютно коректно забеляза "The Third": "Подлежат донякъде на корекция при обработка."
Прави се и с този тул, или поне на мен ми е най-удобен и не съм ровила да видя какво още работи добре (във Снапсийд или друг апп за обработка)




И да не е само празен пост нещо със стария ми телефон:

Последна редакция: сб, 17 авг 2019, 18:13 от Agent Provocateur

# 119
  • Мнения: 11 747
Сега чета детайлно, благодаря за насоката! В крайна сметка не е задължително да се ползва широкоъгълния обектив, има и нормален, не знам как се казва, средния, три камери са все пак. Имам хубави изгреви над морето снимани с широкоъгълния, много е ефектно.

Общи условия

Активация на акаунт