СМГ "Паисий Хилендарски" - тема 11

  • 81 920
  • 847
  •   1
Отговори
# 405
  • Мнения: 6 925
За мен е нереално да се твърди, че материалът е олекотен. Няма нужда от допълнително усложняване. Факт е, че има деца, за които този материал е лесен, но те не са масата. Такива деца учат в МГ, за тях има и допълнителни школи (и платени, и безплатни). По-назад сме от азиатците и какво от това? И след всички школи и уроци трудно се появяват дори 5 деца от набор, които да бъда конкурентно способни на азиатците. Нужно ли е всички да изперкват от математика, за да сме на нивото на азиатците и ще го постигнем ли това ниво? Много се съмнявам. Далеч по-голям проблем е усвояването на математиката от масата. В ЗП материалът трябва да е по-малко и с достатъчно часове за упражнения, иначе масата са едни претоварени деца, които очевидно нямат интерес и усет към математиката, ходещи от шести клас на курсове/уроци или пък затъващи все повече и повече. Това не са щастливи деца, това не са амбицирани да учат деца. Нека първо възпитаме децата да имат интерес и желание да учат, а после да им усложняваме науките.
Щом в едно/няколко квартални училища могат да постигат високи средни резултати години наред, значи и другите могат.
Или сме с различни критерии, или гледаме различни статистики. Просто не виждам кое квартално училище е постигнало високи ("високи средни" не го разбрах) резултати на елементарното нво по математика миналата година. И от това квартално училище децата посещавали ли са уроци/школи, за да постигнат тези високи резултати?

# 406
  • София
  • Мнения: 1 107
Не съм съгласна, че децата от кварталните училища се справят лесно със задачите. От няколко години помагам на деца по математика и положението масово е лошо. Повече от 80% от децата в София изкарват резултатите си с допълнителни уроци по математика и причината е точно, че няма достатъчно време за упражнение в училище. Вече родителите пращат децата не уроци не само в 7 клас, но от 6-ти.

Това е разковничето според мен - не да се орязва материала по математика, а да има повече часове за упражнение на материала.
Доколкото четох, сега се взима урок с нов материал, решават се няколко задачи, на следващия час отново нов материал и малко упражняване. Учителите нямат време за затвърждаване и допълнителни обяснения. Тези 4 или 5 часа математика на седмица в кварталните училища не стигат за нищо. Математиката е основна наука и би трябвало да се изучава по-широко, особено в дигиталната ера.
И като предлагам това, нека то да е за сметка на часове по някои науки, в които на децата се предава супер много ненужна информация - биология, химия, география. Погледнете темите за 6- и 7-клас масово се оплакват от многото и задълбан материал по тези предмети. Пък който иска да ги специализира, на по-късен етап от образованието си да се задълбочи в тях.

И тъй като НВО-то се използва за вход към елитни гимназии, нека да има в него и по-трудни задачи, за да могат да се разслоят кандидатите, а не като тази година - масово децата са с пълни или близки до максимума точки. Нека едната част да е по-лесна, за да могат и тези от кварталното училище да увеличат представянето си, но да има и по-предизвикателна част за участие в класирането.

# 407
  • Мнения: 432
От 20 години все съм родител с ученици, понеже децата ми са с голяма разлика. Минах през какви ли не реформи. Двете деца на сестра ми са с 8 години разлика, моите с 11 и 4-те учиха и кандидатстваха по различен начин. Моето мнение, че няма смисъл  да се олекотява материала постоянно и да се сваля летвата към масата, така няма да се оправят нещата. Според мен родителите трябва да мотивират децата си да учат и да подкрепят учителя, не само да се вайкат колко са претоварени децата. Няма значение какъв ще е материала, след като масовия ученик не учи. Ами как ще учи като още в 1 клас ако учителката даде по-голямо домашно, родителите полудяват колко е натоварено отрочето. Била съм свидетел как дете го спират от училище за 1 седмица, защото било стресирано от трудно контролно в 4 клас. На учителя му писва и започва да преподава лежерно, без да се впряга до колко е научен материала. Постепенно децата си порастват с неусвоен материал, дупките стават все по-големи, претенциите на родителите и те. Тези, на които им пука за образованието на децата им, започват едно изваждане на пари по школи и частни учители, другите, по-голямата част, не правят нищо, само обвиняват училището, че не е научило децата им. И все по-често чувам "Че защо да уча с него, нали ходи на училище, нали затова им плащат на учителите, с мен кой е учил. За какво му е Питагоровата теорема, аз какво като не я знам, е на, на 40 години съм станал и не ми е притрябвала".

# 408
  • Мнения: 5 234
И все по-често чувам "Че защо да уча с него, нали ходи на училище, нали затова им плащат на учителите, с мен кой е учил.
А кога да учат родителите с детето - вечер от 19-22 ч или?
И как би се отразило на детето липсата на каквото и да е време за почивка, игра, спорт, ако учи с родителите си всяка вечер?

# 409
  • Мнения: 432
И все по-често чувам "Че защо да уча с него, нали ходи на училище, нали затова им плащат на учителите, с мен кой е учил.
А кога да учат родителите с детето - вечер от 19-22 ч или?
И как би се отразило на детето липсата на каквото и да е време за почивка, игра, спорт, ако учи с родителите си всяка вечер?
Aко следим учебния процес на децата, да са си научили и написали домашните, няма да се налага да учим с тях. А те горките са толкова преуморени и стресирани, че масово родителите се оплакват тук (погледни в която и да е тема по класове), че не могат да ги махнат от таблета, телефона и компютъра.

# 410
  • В офиса
  • Мнения: 4 012
Не разбирам защо трябва да има унифициране на деца, училища и т.н. Добре, на някакъв си там процент им е трудно по математика. Дали решението е да се олекоти програмата за всички? И какви резултати ще постигнем? Временно подобрение на статистиката. Но ще е временно. И после пак програмата ще е трудна. И ще я олекотим. И след още 5 години пак ще е трудна. И ще я олекотим....
Не мисля, че:
- моите деца трябва да страдат, защото на някои им е трудно;
- трябва да се чудя как да си мотивирам децата да не спят в часовете, които ще са безумно елементарни (всъщност това не е ли задача без решение);
- трябва да давам пари за да "надграждам" със школи и т.н., за да получат децата някакво образование;
- зорлем ще си убием конкурентните предимства пред други образователни системи, за да си направим децата напълно неконкурентноспособни при каквото и да било състезание - било за прием в университет, било за друго.

На мен пък българския ми е труден. И нямам предвид есета, преразкази и т.н. Изумявам от правилата които трябва да се наизустят там. Без грам практическо приложение. Всеки път като средното ми дете ме пита за нещо от домашното му по БЕЛ, аз не знам отговора. И ровя в гугъл и чета дефиниции и се питам - защо. Даже голямото ми дете, което е и винаги с лекота е било отличник по БЕЛ, отдавна не помни тези неща. Що не олекотим българския?
И к'во, накрая средното ми дете няма да влезе след 7-ми клас в СМГ заради БЕЛ. Нищо че е мързеливец, който без да реши нито една задача вкъщи и без нито един час на школа или частен учител, или занимания с родител, си изкарва 48т. на нестандартните задачи на Хитър Петър. И после естественото му предимство пред повечето да има някакъв усет за математика, няма да се развие. Зле за него, но хипотетично зле и за обществото един ден, защото вместо да получи един кадърен инженер, да речем, ще получи нещо недообразовано.

# 411
  • Мнения: 6 925
Чакайте, кой говори да се олекоти? В интервюто пишеше, че е олекотена и изоставаме. Решение не е нито олекотяване, нито усложняване. Решение може да има ако се правят различни класове с различни нива на даден материал. Или още по-просто: в различни училища с различна насоченост за децата, които искат да развиват някой предмет, който им е интересен и им се отдава. Подобно на приема в мг след 4ти клас.
Каквито и решения да се вземат е безумно да бъде усложняван материалът на 5-7 клас за всички. Нека се огледаме в лесното нво от тази година в София. Само 3 училища, и трите с подбор на някакъв етап и 2 от тях с по 9 часа математика седмично, за третото сигурно също са толкова, имат добри резултати по математика...

# 412
  • София
  • Мнения: 1 022
Тук никой, ама МОН, т.е. министърът говори за олекотяване на програмата по математика. То интервюто е в отговор на тези намерения.

# 413
  • Мнения: 432
В интервю по телевизията министърът каза, че се обмисля олекотяване на материала. Нямам спомен, аз в кой клас точно какво съм учила, но никой не е обсъждал колко е трудна математиката и поне 4-ка всички, освен малцинствените групи, хващаха. Много предмети са тясно свързани с математиката и до 7 клас е редно навсякъде да се учи една и съща. Може би трябва просто да са повече часове.

# 414
  • София
  • Мнения: 922
"Сложният" материал по математика идва  като много труден след четвърти клас, в който освен бакалски сметки не се правят. Единственото разнообразие, може би, е от взимането за една седмица на геометрия, и то в много опростен вариант - лице на правоъгълник, квадрат и правоъгълен триъгълник, и периметър на същите. Много бегло се решават текстови задачи. Децата или умират от скука, или затъпяват.

# 415
  • София
  • Мнения: 7 033
Здравейте, извинявам се, че нахлувам в темата ви, моля да ми кажете, колко часа Немски език седмично имат осмокласниците ви?

# 416
  • Мнения: 1 776
Не е адекватно тази тема да се обсъжда в тази тема.
Аз директно си признавам, че съм без необходимия поглед за адекватно мнение, прекалено изкривени и частни са ми вижданията, което може да е в разрез с доброто за общото образование.
Учудвам се колко лесно се вадят заключения.
Обобщено, мнения на свързани с МГ учители, родители, ученици са нерелевантни към общите изисквания, полезни за държавата.
Чудя се Златилов дали е обмислил интервюто си и дали ако бъде назначен за 2-3 години в селско школо ще е на същото мнение.

# 417
  • В офиса
  • Мнения: 4 012
Много ме съмнява, че  МОН е направил какъвто и да било анализ кое е добро за образованието като цяло.
Свобода на програмите, нива на обучение, нещо, мисъл някаква.... 
В селското школо що са по-тъпи децата? И по-тъпи ли са? Преподавал им е някой, дето ходи на работа, да си вземе заплатата, затуй. И дай щото не могат да си оправят кадровите проблеми, да смъкнем материала до ниво, белким защитим заплатите, дет' сме ги дали.
За онези ученици от не помня кое село, дето изкараха ултра високи резултати на матурите по биология горното не важи, нали. Щото са имали Учител, а не щото материалът е лесен.
И като излезе новото поколение учители, още по недоучили, пак ли по същия начин ще решаваме проблема.
Но тази тема не е за тази тема, факт Simple Smile Макар да не бих използвала думата "адекватно".

# 418
  • Мнения: 432
Не е адекватно тази тема да се обсъжда в тази тема.
Аз директно си признавам, че съм без необходимия поглед за адекватно мнение, прекалено изкривени и частни са ми вижданията, което може да е в разрез с доброто за общото образование.
Учудвам се колко лесно се вадят заключения.
Обобщено, мнения на свързани с МГ учители, родители, ученици са нерелевантни към общите изисквания, полезни за държавата.
Чудя се Златилов дали е обмислил интервюто си и дали ако бъде назначен за 2-3 години в селско школо ще е на същото мнение.
Прав си не сме експерти. Идеята обаче трябва да е: не да се смъква летвата, заради масата, а да се намери начин масата да прескочи летвата. Знаеш ли, че имах майстори, които не могат да сметнат колко кубика бетон да поръчат. Казаха, че на 50 % от първокласниците българският не им е майчин език, ми дайте след 7 години да олекотим и езика си, че ще им е трудно. Какви работници ще са тези деца после.

# 419
  • Мнения: 6 925
Хах, понеже оспамихме яко темата, да напиша, че на майсторите не им влиза в задължението да сметнат колко кубика бетон да купят. Те са изпълнители, които работят по проект на инженер, който трябва да е написал колко бетон ще трябва Simple Smile

Това, естествено, не е оправдание, че не е нужно да знаят.
Учебният материал не отговаря на хорариумите, които са нужни, за да се усвои (рамката е по 4 часа седмично математика, децата, които се справят на нво са добри по математика още на старта на прогимназия и са с по 9 часа седмично математика. Няма как на финала да искаме еднакви или близки резултати). Проблем има и нужда от промяна има. Докато математиката не бъде поднесена разбираемо и с нужните часове за упражнение нищо няма да се промени. Далеч съм от мисълта, че решението е "подстригване по най-ниския". Трябва да има различни учебни програми, за различен тип училища, усвояеми за децата в тези училища. Нека си има нво, но нека има задачи и от най-трудните, защото в момента децата с дълбоките знания няма как да ги използват в своя полза. И ако смг иска тези деца, то трябва да поиска и да се бори за възможност да си ги подбере, защото 100т. на тазгодишното нво се изкарваха преспокойно от много старателни, умни и отговорни деца, но без да е нужно да имат такива познания.

Общи условия

Активация на акаунт