СЕДМИ КЛАС 2018/2019 - Тема 6 - за отличници!

  • 36 682
  • 739
  •   1
Отговори
# 360
  • Мнения: 21 436
Мдаааа, Просвета АзБуки Български език за 7-ми клас, стр.61 - видове подчинени изречения в сложното съставно. Светкавица е права!

И що така Thinking
Просто са изброени и е даден пример за всяко от тях. Преди всеки вид се изучаваше доста по-подробно в седми клас. Това учебно съдържание вече е част от програмата за осми.

# 361
  • Мнения: 1 541
Светкавица, нали имаш предвид определително, обстоятелствено и т.н.подчинени прости изречения в сложното съставно? Няма ги и в материалите на школата. Още преди въпросния тест на сина ми, с една седмикласна майка филоложка, го нищихме тоя въпрос - влизат или не влизат в материала. Ще споделиш, като се върне детето от училище Hands Plus1


 Да, мисля,че го написах- подчинени прости изречения. Има ги в учебника на детето -със сигурност Просвета, Азбуки- второто име ми е по памет. В училище ги учат, изпитват ги, намират ги, гледах и в тетрадката му подчертани, правят контролни.Т.е в училищния материал присъстват/ това по повод кой материал е отпаднал/, а дали ще се дават на изпита не знам.

Ха, ето я разликата. Аз говорих за сложни съставни изречения. Предполагам, че по новата програма в 7 клас само учат да разпознават дали изр е сложно съчинено или сложно съставно на база съчинителни и подчинителни връзки, но не и вида на сложно съставното изречение, което до мин година присъстваше с по 2-3 въпроса на всяко НВО.

Не определят вида, само дали е съчинено или съставно. И азотормозя сина със тестове, в които ги има - той подминава и казва това не сме го учили - няма да го има.

# 362
  • Мнения: 11 870
Темата за подчинените изречения в сложно съставно стана банална и вече не виждам смисъл защо се разисква. Факт е, че не са отпаднали от материала, както се твърдеше, а се изучават. "Просто изброени и с пример" във всеки случай не означава да не се учат. Напротив, учениците са длъжни да ги знаят и разпознават поради присъствието им в уч материал и това правят в училище





# 363
  • Мнения: 1 541
А цитати, свързани с кой ги е казал със сигурност ли ще има - като табличка едни въпроси?
На моят син му куцат фразите - намерих един сайт с такива - https://frazite.com/ и мисля да ги попрегледаме.
Математика - задачите с работа ни мъчат.
В общи линии гледаме да преговаряме вече и главно тестове правим.

# 364
  • София
  • Мнения: 11 854
Темата за подчинените изречения в сложно съставно стана банална и вече не виждам смисъл защо се разисква. Факт е, че не са отпаднали от материала, както се твърдеше, а се изучават. "Просто изброени и с пример" във всеки случай не означава да не се учат. Напротив, учениците са длъжни да ги знаят и разпознават поради присъствието им в уч материал и това правят в училище


Светкавица, не знам защо ги има в учебниците, но по програма видовете подчинени изречения вече са в 8-ми клас. Сегашните осмокласници ги учат в момента и фактически, за втори път, защото те до 7-ми клас бяха по старата програма /а по нея те се учеха подробно, обстойно и напоително в 7-ми клас/, а от 8-ми са по новата и е страшно мазало. Учителите са свикнали да работят по старата програма и вероятно по тази причина ги преподават по инерция в 7-ми клас. Но официално седмокласниците не са длъжни да знаят материал, който по утвърдени и действащи учебни програми се изучава в 8-ми клас и не мисля, че на НВО ще има въпроси, свързани с разпознаване на видовете подчинени изречения.

Това трябва да знаят сегашните седмокласници:
Скрит текст:
Разпознава подчинителни връзки в сложното изречение.
Разпознава сложно съставно изречение.
Разграничава съчинителни от подчинителни връзки в сложното смесено изречение.
Разпознава сложно смесено изречение.
Уместно употребява сложни смесени изречения в речевата практика.
Служи си с разнообразни синтактични конструкции и използва синонимни варианти според целта на общуване.

Това трябваше да знаят миналогодишните:
Скрит текст:
Тема 1: Сложно изречение. Сложно съставно
изречение.
- Разграничават съчинителни и подчинителни
връзки в сложното изречение, разбират
отношенията между главното и подчиненото
изречение.
- Правилно определят вида на подчиненото
определително изречение, владеят интонацията и
пунктуацията в сложното съставно изречение с
подчинено определително.
- Правилно определят вида на подчиненото
допълнително изречение, владеят интонацията и
пунктуацията в сложното съставно изречение с
подчинено допълнително.
-Правилно определят вида на подчиненото
обстоятелствено изречение, владеят интонацията
и пунктуацията в сложното съставно изречение с
подчинено обстоятелствено.
Правилно определят вида на подчиненото
подложно изречение, владеят интонацията и
пунктуацията в сложното съставно изречение с
подчинено подложно.
- Разбират функцията на сложните съставни
изречения в текста и могат да ги използват
уместно в собствени текстове.
- Осъзнават и използват синтактичната синонимия
(второстепенна част – обособена част – подчинено изречение).

# 365
  • Мнения: 21 436
Темата за подчинените изречения в сложно съставно стана банална и вече не виждам смисъл защо се разисква. Факт е, че не са отпаднали от материала, както се твърдеше, а се изучават. "Просто изброени и с пример" във всеки случай не означава да не се учат. Напротив, учениците са длъжни да ги знаят и разпознават поради присъствието им в уч материал и това правят в училище
Наистина стана банално, но се разисква, защото много хора могат да се заблудят, че учебното съдържание е същото, както преди. Факт е, че просто са изброени с пример и не се задълбава така, както беше преди. Ако намериш стар учебник, разгледай го и ще откриеш колко голяма е разликата. Най-добре се вижда в задачите след уроците. Вижда се и в съдържанието на учебните програми по предмета, ако ги сравниш. Може да питаш настоящ осмокласник дали половината учебник от осми клас не го учил в седми.
Бях тръгнала да качвам снимки на учебните планове, но sanaka ме изпревари с цитат.

# 366
  • София
  • Мнения: 11 854
Да, беее... Веднъж аз да изпреваря Дидева! Nerd Joy

# 367
  • Мнения: 797
Sanaka, може ли да дадеш линк за цялостната програма за 7. клас - какво точно трябва да знаят. Моля!

# 368
# 369
  • Пловдив
  • Мнения: 537
Добро утро! Влизам да уточня, че нашият учебник не е на Просвета, а се оказа на Анубис. Тук както се вижда не е само споменато, учат се в няколко урока, по-долу съм дала линк към съдържанието. Както и да е, приключване с темата за изреченията.

Снощи бях на родителска среща само за НВО. Попитах дали ще са неучебни дните на НВО. Директорката отговори, че по принцип не са обявени за неучебни, но тъй като няма как да има външни хора в сградата, то или гимназията ще са втора смяна, или ще са в сградата на начален курс. Но за нашите категорично неучебен!

# 370
  • Варна
  • Мнения: 2 437
Вяра, линкът, който си дала само потвърждава казаното от Дидева, Санака и мен. Тази година в 7 клас децата се учат само да разпознават дали изречението е сложно съчинено или сложно съставно въз основа на съчинителните или подчинителните връзки, но не и да определят вида на сложно съставното. Това са две толкова различни неща и когато догодина вашите деца започнат наистина да изучават сложно съставните изречения, ще разберете разликата. Радвайте се, че програмата в частта с граматика е чувствително олекотена - за нашия набор,  съставно именното и съставно глаголното сказуемо се учеше в 5 кл. Тогава трябваше да разпознават и видовете прости или сложни изр, като акцента падаше на простите - едносъставни, двусъставни, кратки, разширени, безглаголни, безподложни и безлични. В 6 кл учеха дефакто това, за което спорим тук - да разпознават дали сложните изр са съчинени или съставни на база видове връзки, но акцента падаше върху съчинените - съединителни, разделително, противопоставително и разнородно. В 7 кл се учеха сложно съставно - с подчинено допълнително, определително, обстоятелствено и подложно и сложно смесено. Покрай тях намазваха и сказуемни определения и др екстри, които тази година вашите деца не учат. Дефакто почти целият седмокласен материал от нашия набор е прехвърлен в осми клас. Нашите деца до мин год се обучаваха по старата програма, а та,и по новата - следователно от първа ръка мога да направя разлика. Нещо повече - така като гледам  в 5 и 6 кл вашият набор също е взимал по-малко материал, предполагам за сметка на поврче упражнения, което наистина прави вашия набор в привилигирована позиция. А като сложим и произведененията само от 7 кл, именно затова казах, че очаквам по-трудна литературна част за сметка на по-лесна граматика на реалното НВО.

# 371
  • София
  • Мнения: 1 210
Здравейте. В пощата има качен пробен изпит 2 по МАТ и БЕЛ на Милениум. Може ли да ми изпратите ключ. Не ми се решават тестове. Искам да й ги дам и после само да проверя и оценя. Stuck Out Tongue

# 372
  • Мнения: 11 870
Вяра, линкът, който си дала само потвърждава казаното от Дидева, Санака и мен. Тази година в 7 клас децата се учат само да разпознават дали изречението е сложно съчинено или сложно съставно въз основа на съчинителните или подчинителните връзки, но не и да определят вида на сложно съставното.

Manzhelka, след като в нашия учебник ги има- не съм спорила на колко страници, а че съществуват в учебния материал, децата са длъжни да определят вида на сложното съставно. Не се е случвало досега хем да го има в учебника, хем да не се изисква в училище.

Аз чета единствено и само това, което го има в учебника и в тетрадката за работа в клас на детето. Тетрадката следва учебния материал, не е приумица на учителката. Определят сложните съставни с подчинени подложни, допълнителни, определителни и обстоятелстгвени и дори имаха контролно.

За мен е странно, че някъде не съществуват, ако наистина е така. В нашия учебник си ги има, обяснени, посочени, работи се върху разпознаването им.

Безподложни и безлични учеха в 6 клас



# 373
  • Sofia
  • Мнения: 4 356
Здравейте. В пощата има качен пробен изпит 2 по МАТ и БЕЛ на Милениум. Може ли да ми изпратите ключ. Не ми се решават тестове. Искам да й ги дам и после само да проверя и оценя. Stuck Out Tongue

Вчера решихме математиката. Аз доста време се надявах някой да пусне ключ, накрая се наПНахме с бабата и ги решихме. Мога да пусна верните отговори, но подробните решенията са драскани и не толкова подробни. Ако все пак някой пусне ключ, ще е много добре да сверим!
Въобще, който пуска пробен тук или в пощата, моля да слага и ключа дори да е впоследствие!!! Heart

# 374
  • Мнения: 21 436
Скрит текст:
Това, че в учебника нещо е изброено и илюстрирано с примери и даден учител е решил да задълбае в тази посока, не го превръща в задължително. В темата има цитат от който ясно се вижда, че определянето на вида на подчиненото изречение не присъства в учебната програма за седми клас.
Разпознава подчинителни връзки в сложното изречение.
Разпознава сложно съставно изречение.
Разграничава съчинителни от подчинителни връзки в сложното смесено изречение.
Разпознава сложно смесено изречение.
Уместно употребява сложни смесени изречения в речевата практика.
Служи си с разнообразни синтактични конструкции и използва синонимни варианти според целта на общуване.

В някои учебници по литература например присъстват и други произведения, освен тези, които се изучават по програма. Това не ги прави задължителна част от НВО.

Общи условия

Активация на акаунт