Оставяте ли тийнейджърите "да заспиват" вечер заедно със смартфона си?

  • 6 092
  • 88
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 1 082
Здравейте, имам дъщеря на 16 години и като всяка съвременна майка, я оставям вечер в стаята заедно с телефона си. Караме се често, защото сутрин е видимо недоспала и не могат да я събудят няколко аларми. Пишат с приятели, реших че е нормално. Скоро обаче попаднах в компания, в която се оказа, че практиката е друга - телефоните се оставят в друга стая преди сън.
Не съм привърженик на съвременните електронни устройства, не го крия, въпреки това гледам децата ми да не са някакво изключение в училище.
Ще ми се да споделите Вашето мнение и опит.
Също така, темата не е за децата, които могат да поседят в интернет за няколко минути и да заспят. Темата е за тези, които стоят часове и имат много интересни занимания в мрежата.
Как се справяте Вие?

# 1
  • Мнения: 46 508
"Заспива" с него.
С изключен звук, за да не ѝ пречи звука от съобщения/известия.
На лаптопа ми съм логната в акаунтите ѝ, така че виждам дали продължава да пише. Също и стаята ѝ е с прозорец, при светещ екран се вижда.
Ляга към 23 ч.
Аз като тийнейджър нямах, разбира се, такива устройства, но пак лежах будна до 24 ч., така че за мен е приемливо. И без телефони повечето тийнове висят до тези часове.

За моето дете не съм привърженик на методите, при които се взима устройството. Ако залитне и получи закъснение, ако ѝ се спи и не се концентрира, което ѝ докара по-ниска оценка заради недоспиване, съответно целият труд отиде на вятъра, осбъждаме и посочваме причини-последствия. Т.е. смятам, че сега, когато всичко може да се поправи сравнително лесно, е моментът да се насити, да се поучи от грешките си, да изгради навици, а не тепърва да минава през това, когато нещата вече са свързани с големи отговорности, които изискват бодър ум и адекватни решения за доста по-сериозни роли. Един вид тренировка за живота, в който я чака, живот и здраве, университет, работа, деца и т.н.

Ако на следващия ден не е на училище програмата е абсолютно свободна.

# 2
  • Мнения: 864
Нямам деца, но ще дам една идея. В последно време се хващам, че и аз съм леко пристрастена към телефона си, затова си поръчах телефон Нокиа 105 и сейф. Знам, звучи налудничаво, но искам да се "детоксикирам" даже от форума, от гугъл, от постоянно търсене на разни неща в нета през свободното ми време или през обедната почивка. Затова след като ми пристигне доставката преминавам на Нокиа и нещо интересно-смартфонът остава в сейфа в един килер и ще го ползвам само уикенда като искам да се обадя до България по вайбър. Та... може да пробвате, въпреки, че е доста откачено и може да се отрази негативно на децата: телефоните да се слагат в сейфа при лягане, даже може и рутера :Д Иначе ако се оставят в друга стая, може това да ги мотивира да ги търсят и скришом да ги ползват. Моят сейф струва 36 евро и е с резервен ключ даже. Нямам търпение. :Д Мъжът ми го сметна за лудо, но му е интересно как ще се отрази и даже реших той да пази ключа. Иначе на компютър не се изкушавам да се разсейвам така както на телефона си (сега пиша от него даже...) Grinning там имам и приложения за броене на калории, планер и т.н., които не са ми толкова нужни, че да си губя ценно време. Да видим какво ще стане.

# 3
  • София
  • Мнения: 1 082
Не се сърди човече,
като си ляга към 23 часа, знаеш ли към колко заспива? И знаеш ли дали не пие кафе и енергийни напитки, за да се концентрира?

И защо мислиш, че ще "се насити", а няма да и остане един вреден навик, преди да гледа в  телефона по няколко часа?

------------------------
Бананадана,

направо ме разсмя. Това, което казваш изобщо не е лудо. Телефоните водят до зависимост, аз се улавям че на светофарите си гледам телефона. Ужасно е. Моят следващ телефон, няма да е смартфон. Допълнително ми натоварва психиката и то с глупости. Използвам навигацията, това само ще ми липсва, но ще си купя само навигация.
Хората или не си признават че имат зависимост, или не я разпознават, или не си дават сметка как влияе, или просто нямат.
Успех със сейфа.

# 4
  • Русе
  • Мнения: 7 794
Моят не се отлепя от компа и телефона. След хилядите приказки, че все пак трябва да ляга навреме, да почиват тялото и очите, той стоеше до малките часове. Тъй ли, пиУе мамино?! Като не може сам да се контролира, ние взехме контрола в наши ръце. Нагласихме рутерът да се изклюва в 23 часа и сутрин дасе включва в 6. Не го знам какво прави след като спре интернета ама няма много опции.

# 5
  • Мнения: X
Дано това е шега.

# 6
  • Мнения: 133
Едно към едно бяхме и ние. Сутрин - видимо недоспала, дори за известно време поразвали успеха. Взех мерки - в 10:30 вечерта- телефонът в другата стая да се зарежда, тъкмо да не я облъчва вечер. Първите дни яростно се съпротивляваше - сега ходи и си го оставя сама. Отначало не можеше да заспива, после свикна. Това - от два месеца.

Резултатът - сутрин се буди сама бодра и наспана, успехът се вдигна от само себе си, повече енергия и по-добро тинейджърско настроение.

За мен това работи.

# 7
  • Мнения: 1 004
Ако до 16-та година детето не е изградило навик да се наспива пълноценно, нямам никаква идея какво може тепърва да се направи по въпроса. Но е факт, че недостатъчният сън съсипва здравето.

# 8
  • Мнения: 46 508
Не се сърди човече,
като си ляга към 23 часа, знаеш ли към колко заспива? И знаеш ли дали не пие кафе и енергийни напитки, за да се концентрира?

И защо мислиш, че ще "се насити", а няма да и остане един вреден навик, преди да гледа в  телефона по няколко часа?
За насищането - така процедирахме с телевизора и компютъра и сега не проявява интерес. Също и наблюдения сред близки деца, ограниченията действат докато имат родител до главата, след това става страшно, сериозна зависимост, когато станат самостоятелни.
Разбира се не твърдя, че действа в абсолютно всички случаи и за всички деца, затова подчерат, че споделям конкретно за моето.

Не знам в колко заспива, няма как да знам, защото аз самата на тези години се правех, че спя, така че е невъзможно да кажа със 100% сигурност.

Не пие кафе и енергийни. С баща ѝ сме либерални и не крие, когато е опитвала нещо. А и избягва като цяло разни напитки, защото лесно качва кг, така че сама си налага ограничения за вредни и излишни неща.

# 9
  • Бургас
  • Мнения: 4 065
синът ми е на 16 и половина, дълги години водех битка да го накарам да си легне, все разправии, все рано му било, другите седели до посред нощ, уж ляга, а след час гледам свети с телефона... като стана на 15г. вече ми писна, пък и той стана почти голям мъж, казах му - край, каквото искаш прави, няма да те ръчкам и следя, но сутрин в 6.30 да си станал, без да мрънкаш и тактиката подейства - сам си навива будилника, сам си става, даже май вече му попремина мерака да стои до късно и като е уморен, сам си заспива рано-рано  
не съм привърженик на забрани, на почти 17г. да му взимам телефона е смехотворно

# 10
  • Мнения: 46 508
...няма да те ръчкам и следя, но сутрин в 6.30 да си станал, без да мрънкаш и тактиката подейства - сам си навива будилника, сам си става, даже май вече му попремина мерака да стои до късно и като е уморен, сам си заспива рано-рано...
Точно същото подейства и при дъщеря ми, откакто изцяло прехвърлихме отговорността и не я будим сутрин ние, става без проблем и винаги навреме. Беше на 10-11 г., когато спряхме да ставаме сутрин. Самата става, оправя се и излиза.
Делегирането на повече отговорности помага да се контролират сами. Не само за телефона, по принцип за всичко.

# 11
  • София
  • Мнения: 38 475
Все още "приспивам" децата, въпреки че са на 8 и 14. В смисъл седя с тях около половин час. Правилото е - ако искат да седя при тях - всичко се спира.
Голямата отдавна се оправя сама сутрин.

# 12
  • Мнения: 19 294
На 12 е. От самото начало телефонът се оставя в другата стая да се зарежда. Случва се да не може да заспи. Чете или разглежда нещо, или става, говорим си и т.н.  Дано да запази навика да не ляга с телефон.

# 13
  • Мнения: 558
+1. Телефонът се оставя в друга стая /при мен Grinning/ да се зарежда

# 14
  • Мнения: 11 908
Много малко време е с телефон и други устройства дори през деня.
Относно забраните, наистина в някои случаи действат обратно, но има ред други случаи на пълна свобода в които децата не могат да се откъснат от устройствота и се пристрастават, търсят си го. Като не прекарва много време с телефон, изгубва и навика да играе на игри, в чатове почти не влиза, а в свободното си време предпочита да рита топка на игрището или да е с тротинетката. На 13 г е
Това, което не одобрявам е, че заспива на радио, сутрин го сварвам с включено радио
Но тел3фон вечер просто няма как да се случи. А да заспива по никое време, абсурд. Сутрин стова в 6.15,ако не е легнал до 22.30 най-късно, тези часове са абсолютно недостатъчни за сън. И да става, ще е недоспал

# 15
  • Мнения: 5 262
При нас правилото е @ В къщи имаме статичен телефон, помежду си можем да приказваме ... Мобилния се оставя на влизане в къщи до статичния. Суобщенията се преглеждат за 15 мин. преди миене на зъбите за лягане. .
Спазва се донякъде с голям контролинг от моя страна.

# 16
  • Велико Търново
  • Мнения: 5 666
Моята дъщеря /12 год./ заспива сравнително рано - към 21.30 вече е отнесла, не ляга с телефон, но през деня усещам пристрастяването й - то не бяха чатове, то не бе ютуб....чакай това да видя, онова...и времето си минава. Сега е наказана известно време без устройства - лаптоп, таблет и телефон - да "прочисти" мозъка Wink не се противи и не ги търси, значи можело и без тях. Естествено, че няма как да остане така и занапред, но с времето се надявам да отделя по-малко време за "облъчване" и да не се налага да се контролираме. Споделя ми обаче за съученици, които почти във всеки час си вадят телефоните, в междучасията ходят със забучени глави в телефоните...ужас някакъв...

# 17
  • Мнения: 5 262
Затова искат да въведат мин. възраст за уотсап мисля 16г. Но бизнеса е по-важен от децата

# 18
  • София
  • Мнения: 1 082
Бих гласувала до 4-ти клас да са разрешени само обикновените телефони в училищата. Там пък играят в междучасията малките, гледат порно, нали Мон задължиха училищата да има свободен безжичен интернет....
В Щатите, преди избори се обсъждат в цялото общество такива проблеми, тук нали е модерно да не се занимаваме с политика и накрая резултата е само и единствено в полза на финансовите лобита!

# 19
  • Мнения: 46 508
Затова искат да въведат мин. възраст за уотсап мисля 16г. Но бизнеса е по-важен от децата
Да го въведат, но децата така или иначе не го ползват, дъщеря ми няма уотсап, вайбър ползва само с нас.
Преди заспиване голяма част от приятелите ѝ и тя слушат музика, което може да се прави и с обикновен телефон, така че няма драстично да промени положението със заспиването, което е основният проблем в темата...

Последна редакция: вт, 19 мар 2019, 12:57 от Не се сърди, човече

# 20
  • Мнения: 5 262
Затова искат да въведат мин. възраст за уотсап мисля 16г. Но бизнеса е по-важен от децата
Да го въведат, но децата така или иначе не го ползват, дъщеря ми няма уотсап, вайбър ползва само с нас.
Преди заспиване голяма част слушат музика, което може да се прави и с обикновен телефон, така че няма драстично да промени положението със заспиването, което е основният проблем в темата...

Щом ти казваш така то със сигурност е самата истина. Не чата е проблема, музиката е.

# 21
  • Мнения: 19 294
Моят опит дотук показва, че колкото повече висят на ел. устройства, толкова повече искат да висят и забравят, че може да има и други интересни дейности. Просто ел. устройства изискват най-малко съпротивление, докато рисуване, майсторене на нещо, четене изискват повече усилия, фантазия и др. Дори след ограничаването на ел. у-вата има един момент на чудене какво да правят в свободното си време. При нас до 4ти клас включително тел. бяха забранени. Сега в пети клас са разрешени и има деца, които прекарват междучасията над телефона вместо да излязат навън, но все пак пет години от предучилищна им беше спестено това. Проблемът съвсем не е в слушането на музика, защото такава може да слушаш не само на телефона. Може също да правиш нещо друго слушайки музика, пък било и само да стоиш и мечтаеш в тавана. В повечето случаи се дзверят в чата, в социалните мрежи и т.н.

И да забранят уотс ап до 16, нищо не им пречи да дават грешна възраст при регистрация.
Аз поне засега не виждам друг начин освен ограничаване, но не си правя илюзии, че на 16 ще е същото като на 12.

Последна редакция: вт, 19 мар 2019, 12:24 от Дъждец

# 22
  • Мнения: 5 262
Дъждец на 16 се предполага, че има достатъчно изградени ресурси и ако е решил да си троши главата е умишлен и свободен избор.

# 23
  • Мнения: X
На 12 е. От самото начало телефонът се оставя в другата стая да се зарежда. Случва се да не може да заспи. Чете или разглежда нещо, или става, говорим си и т.н.  Дано да запази навика да не ляга с телефон.


И ние сме така и на същата възраст. Въобще и никога не е ставала дискусия дали може да си ляга с телефона.
Не може и точка. През нощта телефонът се зарежда.
Тактиката с насищането е добра от психологически ъгъл, но ми се струва, че тя работи за други вредни навици: джънк храни, липса на движение, телевизия.
За телефоните и компютъра си има сериозен елемент на пристрастяване, особено с игрите, плейстейшъните и разните му там влогъри за следване в тубата. И ако се оставят нещата на самотек, губят всякакви навици и мотивация. Затова и ние имаме строг контрол. Може би е до дете, моята дъщеря, ако я оставя с телефона, може цял ден да гледа клипчета на Айде.бг, Стан, разни геймъри като Хараламби и т.н. Затова я ограничавам до определено време на ден, колкото и да ми е гадно постоянно да я ръчкам. Трябва да знае, че има отговорности и има и други начини за разпускане, не може все пред устройство да се седи.

# 24
  • Мнения: 864
То на 26 не е "свободен" избор, ако става дума за пристрастяване, камо ли на 16. Тепърва ще му предстоят изпити, кандидатстване и т.н., това е началото на градене на характер и от моя гледна точка родителите поне трябва да досаждат със забрани или някакви други трикове, за да изгради усещане за неправилност. Иначе.... ще е тъпо, ако някой ден съжалява, че никой не му е помогнал да излезе от тоя лош навик. Темата ми дойде много навреме между другото, съвпада с моята драма с телефона. Мразя зависимости и постоянно работя над това да ги държа далеч от себе си. :Д Моите родители бяха либерални, но толкова ми натякваха за разни неща, че ми минаваше апетита за тях, удоволствието като си представя че тате ей сега пак ще ми "дудне" и в крайна сметка изобщо не се борех в един момент-спазвах каквото изискват от мен. До голяма степен мисля, че  е изградило в мен някакво чувство на дисциплина по този начин.


Хайде, днеска ми е последният смартфон ден. Успех, дами. Simple Smile Grinning  

# 25
  • София
  • Мнения: 6 999
Децата за това са деца, а не възрастни, защото не могат все още да се контролират и да правят (лесно) изборите, кое е най-добро за тях.
За двете 15 годишни:
- искам да са в леглото в 21:30. Има леки девиации от този час, но като цяло го спазват, защото виждат, че иначе не се наспиват. От години не ги будя сутрин (защото спя), сами се оправят за училище.
- телефони на масата не допускам.
- телефоните и компютрите съм казала да се оставят около 21:00 на бюрата. Не винаги се спазва, но като видя, че прекаляват - се карам.
- най-важното: Айфон има възможност за репорт в неделя, който ти показва колко време седиш на телефона и какво точно правиш. След като започнаха да си го гледат, сами разбраха колко време губят за снап-чат, ютуб и подобни и по-важното - започнаха да се коригират и контролират. (
Скрит текст:
Моето време е доста повече от тяхното тъй че си трайкам)

# 26
  • Мнения: 46 508
Щом ти казваш така то със сигурност е самата истина. Не чата е проблема, музиката е.
Подобен тон е излишен, просто споделям наблюденията си.
Приятелите на дъщеря ми нямат инсталирани вайбър и уотсап. Имам им записани телефоните в моя и се вижда. На възраст 14-16 г. са. Но и да има ограничение, то и ФБ има, но просто се пише друга година, не виждам с какво ще помогне.
Имам предвид, че късното лягане започна преди смартфоните, с обикновените телефони. По мое време пък беше с радио или тези игрички, ако ги помните. Но в тази възраст доста стават сови и си седят будни и без нищо.

Последна редакция: вт, 19 мар 2019, 12:48 от Не се сърди, човече

# 27
  • Мнения: 864
bella_ciao, ще поясня.

Избор значи да знаеш позитивите и негативите на нещо и посредством тази информация да вземеш аргументирано решение, зад което да застанеш с всичкия си.

Свободен избор значи това решение да не е взето на базата на автоматизирани инстинкти/навици, свободата изисква свобода на ума. Затова пристрастяването води до състояние "разумът ми е в собствения ми затвор", защото и да искаш, трудно можеш да устоиш на автоматизираното желание. Колко хора са пристрастени към цигарите на 20 или 30 години? Колко пък към тъпкането вечер? Колко към алкохола? Свободен избор в началото и края на пристрастяването-свободен избор (глупав избор) е да запалиш първата си цигара, втората цигара, третата вече може да е и заради началното ти пристрастяване. Свободен избор е да НЕ запалиш поредната си цигара, защото си успял с някаква вътрешна или външна сила да освободиш разума си и той да надделее върху пристрастяването. И този последен процес е ТРУДЕН. Не е като 16 годишният да реши "от днес ще работя над себе си и ще бъда разумен уатсап потребител" и да успее от раз. 16 годишният тепърва изгражда тази си способност и там е ролята на родителите. Да тренират свободата на избора му, силата на волята му и дисциплината му, за да може един ден и без външно влияние да може да се самоконтролира.

Ние всички сме правили тъпи избори, които са водили до пагубни навици-някои по-силни, някои по-слаби. Netflix, anyone? Etcetera, Etcetera...Важното е тренирана ли ни е "свободата на избора"и сестра-близначката й волята, за да се измъкнем от там. Според съвременната психология всичко започва в детската стая... Grinning

Последна редакция: вт, 19 мар 2019, 12:55 от Не се сърди, човече

# 28
  • Мнения: 5 262
Не се сърди, човече  прегледай собствения си коментар.  Категоричното твърдение не пасва на обяснението с моя опит показва.

...На възраст 14-16 г. са. Но и да има ограничение, то и ФБ има, но просто се пише друга година, не виждам с какво ще помогне.
 


родителите носят отговорност!
след 16 нямат такова задължение
bananadana ами тогава да се дава сет лична карта , шофьорска книжка и паспорт на всяко новородено. След като на 5 и на 25 е все тая...

# 29
  • Мнения: 46 508
Не се сърди, човече  прегледай собствения си коментар.  Категоричното твърдение не пасва на обяснението с моя опит показва.
Редактирах. Надявам се вече е по-ясно.

bananadana ами тогава да се дава сет лична карта , шофьорска книжка и паспорт на всяко новородено. След като на 5 и на 25 е все тая...
Свободата се дава постепенно, според възрастта. Най-трагичните случаи, които съм виждала в студентските си години бяха на хора, които като деца не са имали никаква свобода, съответно опит, преди 18 г.
Може да ви се вижда далеч, но само след няколко години ще са пълнолетни, не си мислете, че изведнъж, с магическа пръчица този проблем ще изчезне, напротив, тогава ще празнуват свободата си с цели нощи пред телефона.

# 30
  • Мнения: 864
Бела, нещо четеш отгоре-отгоре, не ме разбра и май си противоречиш ти самата.

# 31
  • Мнения: 5 262
Ясно е, но нали затова са родителите? да са до децата си при изграждане на навици и личност.
Най-стабилните хора сред състудентите ми идваха от семейства със спокойни и задружни роднини. Не от богати семейства , а от семейства с ценности и основа.

bananadana иска ти се да го интерпретираш така и да избегнеш да си препрочетеш мнението от където тръгна коментара/. И това е вид пристрастие и слабост. Да не можеш да се самокоригираш и да отразяваш критика

# 32
  • Мнения: 234
Apple и Microsoft имат възможност за родителски контрол и настройване на определени параметри при използване на устройствата. Примерно, лаптопът на голямото ми дете отказва достъп след 21:00 вечер.

Имам пред очите си примери за деца, оставени свободно да използват устройства от най-ранна възраст точно с идеята за пренасищане, но и в трите случая, които имам предвид, това не сработи изобщо. Едното от децата сега среща големи затруднения в училище въпреки че е изключително интелигентна  - просто няма интерес и всичко й е "скучно". Така че аз не бих рискувала и въвеждаме регламенти, които са обсъдени с децата, но в крайна сметка наложени. Общо взето имат "бюджет" от часове седмично, вечерен час за всякаква електроника и пълна забрана за телефони и каквото и да е подобно докато се храним.

- най-важното: Айфон има възможност за репорт в неделя, който ти показва колко време седиш на телефона и какво точно правиш. След като започнаха да си го гледат, сами разбраха колко време губят за снап-чат, ютуб и подобни и по-важното - започнаха да се коригират и контролират.
Потвърждавам и от моя опит, че това е много "отваряща очите" статистика - изобщо не си дават сметка колко часа са без да го видят черно на бяло. Айфон имат и дневни графики, не само седмични.

# 33
  • Мнения: 46 508
Ясно е, но нали затова са родителите? да са до децата си при изграждане на навици и личност.
Въпросът е дали тези навици ще се изградят с насилие, т.е. отнемане на различни неща и принуда, което ще се изпари в първия момент, в който останат без контрол или ще намрят начин да го направят така, че да остане траен навик.

Спокойни и задружни семейства има и от двата типа.

П.П. Винаги са ме карали да си лягам навреме, в 20 ч. като бях в началните класове и 22 ч. в по-горните. Не придобих навик да заспивам рано, нито тогава, нито сега. Веднага щом завърших училище се изнесох и минах на режима, който искам. Може би затова съм скептична.

# 34
  • Мнения: 1 004
Като цяло съм съгласна с тезата на Не се сърди човече, но тя има един недостатък. Ако детето става в 6 за училище, как да се наспива, ако ляга след 22 часа? Чисто физически не остава време за това.

# 35
  • Мнения: 46 508
Като цяло съм съгласна с тезата на Не се сърди човече, но тя има един недостатък. Ако детето става в 6 за училище, как да се наспива, ако ляга след 22 часа? Чисто физически не остава време за това.
Ами аз си лягах в 22 ч., но заспивах в 24-1 ч. Успявах да ставам, като знаеш, че трябва, правиш го.
Чисто физически успяват да си наваксат, дали след училище, дали в почивните дни, дали някоя вечер по-рано, снощо например дъщеря ми заспа в 21:30 ч. Когато имат свободата и знаят, че отговоростта за станването е тяхна, намират начин.

Не си мислете, че децата ви заспиват веднага като ги сложите Simple Smile това че са си легнали рано и без телефон, не значи, че са заспали.

# 36
  • Мнения: 2 885
У дома няма ограничения. Децата си имат будилник, отговорности и задължения. Телефони не отнемам.

# 37
  • Мнения: X
За другите не знам, но моето 12 годишно заспива на секундата. След училище, учене и спорт почти всеки ден, едва дочаква времето за лягане.
Дори в почивните дни, като е решила, че няма да си ляга рано и ще гледа филм, я намирам заспала на дивана.
Но тук вече и спортът си казва думата - освен време, черпи и сили и за висене пред устройство такива не остават.

# 38
  • Мнения: 3 067
Много е сложно, ей! Опасявам се, че на моменти преминавам някои граници и действам по-авторитарно, но иначе ще ми се качи на главата. У нас е същото положение. Наложено е вето - ползване на интернет сборно 1 час на ден. Оставена е сама да се контролира. Ляга с телефон и се буди с телефон. Чете книги, недостатъчно обаче. Не се справя със самоконтрола и в най-скоро време ще й се инсталира програма вероятно, която да реже мрежата. Претоварена е в училище, спорт, допълнителни курсове, разбирам го това, но ми се изтърка устата да обяснявам, че четенето и занимаването с нещо друго, правенето на нещо е много по-ценно за мозъка, отколкото разни ютубъри, влогъри и пр. "инфлуенсъри". Как да му обясниш, че постоянното развиване на фината моторика, нейното трениране е важно за интелекта на човек, а не клипчетата, "смешките" и т.н. За слушане на музика - няма никакво ограничение. Дори слуша докато си пише домашните, явно не й пречи. Има висок успех в училище. Висенето обаче пред телефон, таблет в нездравословни граници превъзбужда децата, забавя процеса на производство на мелатонин и води до хронично безсъние. Изобщо не е безобидно. Голяма борба е!

# 39
  • Мнения: 5 262
Според мен се втурнахме да теоретизираме частни случаи.
Родителите са авторитет и носят отговорност. Децата трябва да респектират това.

Ако аз намирам за редно детето да ползва приложения позволени за много по възрастни и му позволя аъ нося отговорност за това. Също както нося отговорност ако му дам ключовете от колата или пък дам ключовете от колата на някой употребил много алкохол.
Т.е. аз имам отговорност.

Ако кажа не , правилата са такива не мисля че правя нещо лошо на детето.
Напротив. 

Мога да го оставя да си ляга в 24, но ако след 2-3 дена на този режим видя, че е преуморен, избива го на истерия, не може да се концентрира и не може да стигне на време за училище пр. то коригирам това , защото имаме задължително образование и отговарям за това да се придържаме към закона.

# 40
  • Мнения: 1 004
Чисто физически успяват да си наваксат, дали след училище, дали в почивните дни, дали някоя вечер по-рано, снощо например дъщеря ми заспа в 21:30 ч.
Не съм сигурна, че чисто физически имат възможност за наваксване. След училище имат да учат уроци. Някои деца спортуват или имат други извънкласни занимания. Все пак, денят има само 24 часа. Ако заспиват около полунощ, това са 6 часа- крайно недостатъчно. След училище трудно ще успее да спи 2-3 часа и уроци да учи.

# 41
  • Мнения: 864
Bella, убедена съм, че не ме разбра. Нищо не "интерпретвам" грешно.

Ти изкоментира, че ако един 16 годишен е решил да си троши главата ще си я троши, било свободен избор и т.н.

В ОТГОВОР НА ТОВА казах, че изборът на един 16 годишен не е непременно свободен, понеже пристрастяването води до малко или много дейтвие на автопилот, не е като всеки път да праеиш умишлен избор като си цъкаш на телефона. Ако беше прочела поста ми и особено в контекст с последните ми 2 такива, щеше да разбереш, че аз съм точно на мнението, че родителите изграждат чрез контрола си и забраните си над детето волята му. Първо става с някоя хитрина, забрана, натякване, а един ден то само ще упражнява този контрол над себе си. Доказано е, че, разбира се в преносен смисъл, гласът на родителите продължава да живее в детето и после възрастния човек един ден. От психологична гледна точка това са модели на поведение сам към себе си и другите, научени от родотелите. 

Противоречиш си от моя гледна точка като казваш първо "той ако е решил да си троши главата... и тн." и после разправяш как родителите са важният фактор. За нападките ти няма да коментирам, искам само да се изясня.

Едно дете под влиянието на пристрастяване, има нужда особено от външно влияние на родителите си, за да се измъкне от този гаден навик, трудно е да се измъкнеш от който и да е силен навик. Грешно е да го оставиш да си троши главата, защото тепърва му предстоят важни моменти в училище и сега се формира най-силно като личност. Паралелът ми с възрастен човек имаше за цел да представи силата на пристрастяването- щом за възрастен е трудно да се избави от него, какво остава за един 16 годишен хормонално бушуващ индивид :Д Друга цел ми беше да изкритикувам така не на място поставения от теб израз "свободен избор". 16 годишният тепърва изгражда тази способност и то на пъро място чрез външнпто влияние на родителите си, които го критикуват, насочват и ако се наложи санкционират. За грешното му използване в контекста на пристрастяванията обядних вече по-горе.

Не знам как разтълкува поста ми толкова грешно и коментара ти за новородените от къде го измъкна, но както и да е. Вместо да обиждаш, се съсредоточи като четеш.

# 42
  • Мнения: 5 262
аз казах, че докато един 16 годишен със свободен избор носи своята отговорност, то един 12 годишен със свободен избор има родители , които са отговорни за него.
т.е. вземи няколко мнения назад.
после ти изкоментира, че било все едно дали 12 или 16 защото 16 годишен със зависимост нямал свободен избор.
което е меко казано несериозен паралел.

Не си противореча. Аз писах за 12 годишни ти коментираш 16 годишни със зависимост.

# 43
  • Мнения: 864
Дискусията се превръща в смешка и ти отговарям за последно.

За да не се стига дотам отново ще те посъветвам да не предизвикваш хората да се поясняват по 100 пъти с  постове като вече изтрития ти пост, състоящ се от 6 букви "хахаха", както и с нападки тип горните. Grinning Не съм правила сравнение между 12 и 16 годишни. Не съм казвала че 12 или 16 годишен е все тая. Добронамерено и бе никаква ирония те препращам отново към извора на задачата четене с разбиране-постовете ми по-горе.

Но виж, може би грешката наистина е в мен, опитах се да дам прекалено дълбоко обяснение на многозначното и същевременно лишено от смисъл "хахаха". Grinning Беше тъпо от моя страна.

Адиос. Айде, време е за сейфа. Grinning

# 44
  • Sofia
  • Мнения: 188
Преди няколко години сложихме на дъщеря ми (11) и сина ми (14) родителски контрол на ел. устройства. Имат определено време, в което да "висят" на тях. Въпреки, че не им харесва много, явно са схванали идеята, защо го правим. Децата не са глупави. Дъщеря ми наскоро обясняваше въодушевено как щяла да възпитава децата си един ден:) по-добре от нас. И за наша изненада сподели, че щяла да им даде само тел. с копчета и здраво да ограничи достъпа им до ел. устойства. Щели да четат книги, да рисуват и т.н Simple Smile. Не ни е лесно дотолкова, че трябва да обясняваме непрекъснато защо сме поставили правила и защо са важни. Но ако нямаше правила надали щеше да успее да преполови "Властелинът на пръстените" и да ляга преди 9:30.

# 45
  • София
  • Мнения: 15 457
Внука в нас не пипа телефона, но пък висне на компютъра.Ако го оставим на мира, може да си откара до сутринта.Но пък сутрин скача веднага щом звънне алармата, оправя се сам и сам отива на училище.

# 46
  • Мнения: X
Предвид, че кажи-речи 99% от населението е пристрастено към телефона си (качват се в колата да шофират, очите в екрана/на опашка веднага се вади телефона/сядат на кафе, първо вадят телефона/вървят по улиците като зомбита втренчени в екрана/в кенефа с телефона/да не изброявам всяка възможна ситуация, мисля стана ясно), не виждам изобщо как ще бъдат опазени децата.Няма спасение.
Лошото е, че така тотално затъпяват.Наготово поднесената информация не стимулира мозъка да мисли, направо имам чувството, че "заглаждат мозъчните гънки"....А още по-лошото е, че самите родители правят децата си пристрастени и зависими.Забелязали ли сте колко бебета/малки деца под 3 годинки седят пред таблетите?В кафенето до мама, да не търчи и да досажда, в количката да седи мирно и да не мрънка, на детската площадка, за да не тича мама след него.....На две познати вече (внучка на едната и второ дете на другата) имат проблеми.Внучето е некомуникативно, затворено в себе си, "грейва" само като го оставят пред екрана.Детето на другата тази година става на 5, все още не може да говори с изречения, използва само думи като дете на годинка.
Правени са им всякакви изследвания, нямат физиологични проблеми, водят ги на логопеди, психолози, специалисти по детско психично здраве....По думи на психолога на едното дете, такива деца ставали все повече....
Като чувам/чета подобни истории, направо благодаря на Бог, че съм "пораснала" по-рано и децата ми също пораснаха в ерата без телефони, не успяха да развият зависимост.

# 47
  • Мнения: 5 262
Моя вчера е получил забележка и то в дневника защото си е гледал телефона в училище. Имат забрана и за училището, двора, часовете и паузите.
Аз му бях обяснила, че има родителско-учителска акция, защото на всички им е писнало да говорят на темето на заровили се в телефоните лапета. Мислеше си че си измислям. Сега получи забележката и гледа уплашено.

 

# 48
  • София
  • Мнения: 39 756
Малкият (10) не ляга с телефон, но каката (18) не можеш да я откачиш. Понякога чувам нощем как получава съобщения Simple Smile Чати си.

# 49
  • Мнения: 7 150
Голямата ми дъщеря е в 12-ти клас и телефонът е скачен с ръката й. За съжаление.
Но и аз ползвам често телефона си, та е разбираемо.
За по-малките класове обаче нещата стоят по друг начин и е вредно да се прекалява.

Моя вчера е получил забележка и то в дневника защото си е гледал телефона в училище. Имат забрана и за училището, двора, часовете и паузите.
И в предишното училище на сина ми уж беше забранено ползването на телефони, но повечето си ги ползваха в междучасията.
Единственият начин да се ограничат децата и да не ползват телефоните си е да им се отнемат.
В училището на сина ми /5-ти клас/ в момента телефоните се събират преди началото на първи час, поставят се в учителската стая до привършване на часовете и след това децата си ги взимат.
Едно разумно решение на ръководството.

# 50
  • Мнения: 1 463


Единственият начин да се ограничат децата и да не ползват телефоните си е да им се отнемат.
В училището на сина ми /5-ти клас/ в момента телефоните се събират преди началото на първи час, поставят се в учителската стая до привършване на часовете и след това децата си ги взимат.
Едно разумно решение на ръководството.
Защо не е във всички училища така!

# 51
  • София
  • Мнения: 1 082


Единственият начин да се ограничат децата и да не ползват телефоните си е да им се отнемат.
В училището на сина ми /5-ти клас/ в момента телефоните се събират преди началото на първи час, поставят се в учителската стая до привършване на часовете и след това децата си ги взимат.
Едно разумно решение на ръководството.
Защо не е във всички училища така!
———————-


За пари. Децата са пазар и той им трябва!

# 52
  • Мнения: 1 004
Какво общо имат парите със способността на родителите да научат децата си на елементарни неща като например, да изключват звука на телефона и да не цъкат, когато са в час?

# 53
  • Мнения: 11 908
В час и нашите телефони се събират и се слагат в органайзер. Не че няма хитруващи и носещи два телефона, но е рядкост.

# 54
  • Мнения: 19 294
Какво общо имат парите със способността на родителите да научат децата си на елементарни неща като например, да изключват звука на телефона и да не цъкат, когато са в час?
Това изказване прилича на моето възмущение преди да имам деца как някои родители оставят двегодишните си да изпадат в тантруми.
И да ги учиш, и да им говориш, изкушението да поцъкат в скучен час, виждайки, че и другите го правят, е голямо. Затова трябва да има ограничителни правила.

# 55
  • München, Deutschland
  • Мнения: 6 852
Когато/ако някой ден имаме дете, сме говорили, че искаме да го възпитаваме с всички технически новости, без да ограничаваме желанието да се занимава с електроника.

Намирам немалка част от времето, прекарано в училище за загуба навреме, а например статиите в сайта за Нобеловите награди, който четях след училище, различните медицински статии и списания, работата по извънкласни проекти в интересни за мен области, в живота ми помогнаха много повече от стихотворенията на Ботев, анализа на История Славянобългарская и наизустяването на О, Шипка. Стотиците часове, заети с изучаването на последните, от днешна гледна точка не ми носят нищо, в пъти по-полезно щеше да ми бъде да се запиша на курс по френски, електроника, да прочета повече за адронния колайдер или да чета каквито и да било статии на чужд език (само примери).

Близките ми приятели с интерес към телефони, таблети, компютри, аудио техника, коли, мотори и всякакви технически устройства, са достигнали доста по-напред в живота, щастливи са, уважани специалисти са и се адаптират по-лесно в света на електрониката, която така или иначе управлява живота ни, особенo спрямо хора, които поради една или друга причина нямат този афинитет.

И за да не става много дълго - ако мога да дам на някого, особено на собственото си дете някой ден, старт в живота, който да улесни по-нататъшната му адаптация и да развие ума му, не бих се поколебала.
Аз едно време заспивах с чатове в мирка, айсикю и смс-и, нямаше мобилен нет на телефона, и от мен човек излезе, сега просто се цъка същото на смартфони, не виждам особена разлика.

Сега ще ме погнете, че нямам деца и си говоря наизуст, понеже ако нямаш деца, нямаш право на мнение по темата, но нищо. 😃

# 56
  • Мнения: 1 004
ако мога да дам на някого, особено на собственото си дете някой ден, старт в живота, който да улесни по-нататъшната му адаптация и да развие ума му, не бих се поколебала.
Повечето родители имат точно тази цел. Но малко успяват да разпознаят в какво се крие този старт, за който ти пишеш. Не съм противник на компютрите и смартфоните, съвсем не. Но има разлика между умението да използваш компютъра за намиране на информация и да цъкаш над компа до омалоумяване. Второто е проблем и идеята е да се избегне. Иначе, аз съм изненадана колко много цъкащи на компа по цял ден нямат елементарни умения да си намерят информацията, която им трябва. Да ползваш компютъра само за цъкане, без да вземеш истинското богатство, което той ти дава, е страховита глупост. А огромен процент от цъкащите правят точно това. Та, трябва да се преценява критично.

За "История Славянобългарска", какво да ти кажа?- Голяма част от пищящите в нейна защита не са прочели нито ред от нея, ама пищят. Но е добре човек да има базова обща грамотност. Тя създава контекст на цялостния му мисловен процес.

# 57
  • София
  • Мнения: 6 999
... ако мога да дам на някого, особено на собственото си дете някой ден, старт в живота, който да улесни по-нататъшната му адаптация и да развие ума му, не бих се поколебала.

С повечето написани неща съм съгласна, но когато някой ден решиш да имаш деца, много те моля прочети повече за "развитието на ума" при децата и от какво се влияе.

Иначе моите деца от 6ти клас насетне са задължително с компютри в час и там са им домашните, там си правят презентациите и търсят информация... обаче все се налага аз да им показвам кое как се намира, нищо че първите 14-15 години от живота си не съм работила на компютър...

С други думи, висенето пред електроните устройства не е гаранция, че може да ги ползваш по предназначение. Всеки 20-25 годишен стажант, който идва при мен не е в състояние да използва уорд или пейджес, за ексел да не говорим, но всички са "цъкали" последните 10 години. 

# 58
  • София
  • Мнения: 1 082
Какво общо имат парите със способността на родителите да научат децата си на елементарни неща като например, да изключват звука на телефона и да не цъкат, когато са в час?
-----------------------------------
За проблема с телефоните има две основни схващания.
Първото е, че ако едно дете му е много интересно да играе на телефон, когато има възможност да го прави в час, то няма да го прави, защото така е възпитано.
Второто е, че ако няма забрана и няма някой, който стриктно да следи за нея, децата ще играят, независимо от това , на което ги учи в къщи.
Либерален срещу консервативен подход.
Аз застъпвам второто схващане. Видях с очите си, как детето ми, което сега е 9-ти клас и учи в 1АЕГ /където уж контролът е завишен/, как се научи да преписва. Научи се от детето до нея, което изкара в началото на годината 6 по физика / най-трудния и предмет/ с пищов, а тя 4 с учене. Говорили сме много, няма смисъл да Ви занимавам, така е и с телефоните, гледат един от друг.

Та за този Консервативен подход се изискват значителни усилия от страна на Министерството, което трябва да държи по същия начин учителите, да ги следи и да има наказани. Това не се случва, според мен по няколко причини. Първо, заради липсата на интелектуален ресурс. Второ, поради липсата на финансов ресурс. И трето, според мен малко конспиративно, но напълно възможно, защото нашето правителство се управлява от управляващите ЕС и тези ценности в момента са на границата на либерализма и пълната анархия. Корпорациите са оставени да експоатират децата, докато не ги разболеят. Ако, 1-4 клас забраним телефоните в училище, Меркел моментално ще дойде на посещение да ни разпише някой еврофонд. Германия не произвежда телефони, но е главния износител на стоки за Китай и Сащ. Освен, че купуват телефони, децата купуват приложения, игри, герои, ползват услугите на мобилните оператори. Проблема е същия, като с детския диабет, случаите растат главоломно, но рекламите по детските канали не спират и никой не го е грижа.
Отглеждането на деца става все по-трудно, за това и е демографската криза в ЕС, топим се като пролетен сняг.
 

# 59
  • Мнения: 1 004
Второто е, че ако няма забрана и няма някой, който стриктно да следи за нея, децата ще играят, независимо от това , на което ги учи в къщи.
Либерален срещу консервативен подход.
Аз застъпвам второто схващане.
Да, аз също. Но мисля, че усилията трябва да се полагат и от двете страни- семейството и училището, а не да си прехвърлят топката един на друг, както често се получава.

# 60
  • Мнения: 5 262
Цитат
Либерален срещу консервативен подход.
...

пак теория.
истината е , че децата не обичат да са аутсайдери. децата правят towa, което децата около тях правят. не възрастните , а децата.
Т.е. ако едно дете иска да принадлежи на общността без да бие на очи като @различен@ то се занимава както другите.

Това е опита ми с моя син, който се интересува от фотография, природа и птици, но в класа си няма @група@. Съответно си се занимава с хобитата само в свободното време, ваканциите и пр. , докато в училище дума не обелва за камери и енциклопедии с птици . Там си показва смартфона, аповете и марковите дрехи.
Последните пък през ваканцията изобщо не го интересуват. Може да ходи с каквото му падне . 

Последна редакция: ср, 27 мар 2019, 23:07 от bella_ciao

# 61
  • Мнения: 19 294
За какви чак толкова ресурси става въпрос?
Фран сподели как е организирано при тях. Събират сутрин телефоните и толкоЗ. Ресурс може би за допълнителен половин час някой да ги събира и средства за допълнителен шкаф.
При нас ги оставят в началото на часа в някакъв шкаф. Ще разпитам довечера по-подробно.
Във Франция също ги забраниха. Мисля, че дори през междучасията. Не съм сигурна.
А пък ползването на технологиите за образователни или работни цели няма никаква връзка с това да играят или сърфират в соц. мрежи по време на час или преди лягане.

# 62
  • София
  • Мнения: 39 756
Снимката е от 2016та, т.е. децата са били 9ти кл. Сега телефоните са си у тях, но не се "цъка" и т.н.

# 63
  • София
  • Мнения: 1 082
Миналата година класната им отказа да ги събира под предлог, че са скъпи ?!?!?!
Тази година само за тестове ги събират и тарикатите, които ги хващат с втори, не получават особени наказания!

# 64
  • Велико Търново
  • Мнения: 5 666
И при нас е така - учителите не искат да носят отговорност, ако се загуби/повреди нечий телефон, и съответно ако детето бъде хванато в час, има само устно предупреждение, при рецидив - разговор с родителите.

# 65
  • Мнения: 5 262
При нас никой не си играе да поема отговорности за чужди вещи. Има забрана. Ако не се спази има наказание забележка в дневника. При повторение следчасови занимания, което много мразят, защото докато дружките се черпят в дюнера или Макдоналдс провинилия се седи в стаята и пише някакви съчинения какво е направил и защо не трябва да прави така. После ги чете пред класа в час на класния... Общо взето при забележка свиват ушите  . При по нататъшни провиненич викат се родителите и се наказва със социална работа. И натам вече не ги знам точно.

# 66
  • Мнения: X
А пък ползването на технологиите за образователни или работни цели няма никаква връзка с това да играят или сърфират в соц. мрежи по време на час или преди лягане.

Абсолютно.
И аз съм привърженик на консервативния метод.
Трябва да им се вземат телефоните в час, защото те очевидно не могат сами да се контролират на възраст 10-17. Дали за да са модерни, готини, да преписват, да правят като най-якото момче/момиче в класа, все едно. Нямат задръжките, нямат преценката, че не е възпитано, удачно. Дори и възпитанието у дома не помага, когато са в училище правят друго. Ако този контрол е упражнен навреме, после като пълнолетни има повече шанс да развият зряло и умерено отношение към устройствата.

# 67
  • Мнения: 957
Темата ми е интересна и я изчетох.
Не оставям девойката да заспива с телефона. Имаме разбирателство по този въпрос. ЗА СЕГА. На 12 е.
При нас не се събират телефоните в час. Малко ми е странно как биха могли да намерят време И за това. На кабинетна система са, местят се за всеки час, висят в коридора и чакат да се освободи или отключи съответната стая... Знам, че има съученици, които си чатят помежду си в час, правят си селфита, дори момиче, което една учителка беше хванала да си пише и да си изпраща снимки с майка си...  Смятам (на 99%), че моето дете не е от тези, които "цъкат" в час. Често обаче се налага да снима с телефона нещо, което не е успяла да препише от дъската или от съученик. Примерно, тя прави контролна, която е пропуснала поради отсъствие, другите вземат урок и после снима урока. Полезен ѝ е телефона, много полезен в такива случаи. И заради това съм против да се събират телефоните в училище. Заради тези, които така или иначе не внимават, ще страдат и тези, които ги ползват за нещо полезно.
В друга тема скоро четох притеснения на една майка за това с какво се занимава детето ѝ на телефона - притеснения, които напълно споделям! И мен ме е яд, че детето си губи времето в гледане на тъпи клипчета, които не носят никаква информация, не учат на нищо, не дават нищо. Дори играенето на електронна игра ми се струва малко по-малко загубено време от гледането на нечии селфита, клипчета и броене на лайкове ... Говоря и говоря за това, обяснявам, показвам интересна информация, която може да намери бързо и да прочете за всяко нещо, което се сети... Дано има полза от думите ми!

# 68
  • Мнения: 2 885
Когато родителите и учителите са единни в правилата към децата, нещата ще се случат. При кандидатстване в начално и средно училище в Дъблин, подписах една камара документация кое е прието и кое не е:

Цитат
Mobile Phones/Personal electronic media equipment, will be confiscated and may be collected by the student from the Deputy Principal after school on the same school day with a resulting Saturday Detention. Subsequent breaches of the Code in class will be deemed as a continued disruption of Teaching and Learning and a breach of the Code of Behaviour and will result in further sanctions to include Suspension. (Note: the SIM card, battery, earphones or any other attachments are defined as part of the mobile telephone).

Any usage of the internet, digital media, social media sites or mobile phone which intrudes on the privacy and dignity of staff, students or their families is deemed a serious breach of the school Code of Behaviour and/or Anti-bullying Policy and may result in a sanction up to and including expulsion.

Disruption of teaching and learning is considered a serious breach of the Code of Behaviour and may result in Suspension in the first instance. Persistent disruption of Teaching and Learning may result in a student being referred to the Board of Management.

The use of personal recording devices, of any type, which is strictly forbidden in the school and grounds or on any school activity, is considered a serious breach of the Code of Behaviour and may result in a sanction up to and including expulsion.

# 69
  • Мнения: 1 463
Това е чудесно, Нем!  Тези правила в полза на учениците, за да бъде пълноценно тяхното обучение и улесняват преподаването на учителите! Освен всичко останало, изграждат авторитета на преподавателите. Без авторитет не е възможно ефективно обучение и възпитание.

# 70
  • София
  • Мнения: 1 082
В България единственото правило е, че телефоните са забранени за използване в час, записано е в закона за образование.
Проблемът е, както писах вече, че ръководствата на училищата, неглежират проблема, защото пък от Министерството никой не им държи сметка.
Това е Държавна политика. Темата не е за образованието, но с тези телефони в ръка, изобщо не можем да говорим за образование.

# 71
  • Мнения: 1 004
Темата не е за образованието, но с тези телефони в ръка, изобщо не можем да говорим за образование.
Темата беше формулирана дали родителите оставят децата си да заспиват с телефоните си. Оказа се, че много родители не могат да контролират ползването на смартфони от децата си, но очакват училището да наложи такъв контрол. Общо-взето, каквото обществото, такова и училището- прехвърлят си топката един на друг вместо да си свършат работата.

# 72
  • Мнения: 5 262
защото чат групите се създават в у-щето и са основно от деца от класа и пр. т.е. свързани са съвсем и трябва взаимна работа, а не ... вие се оправяйте какво искате от нас.

# 73
  • Мнения: 1 004
Права си. Но точно взаимната работа липсва тотално.

# 74
  • София
  • Мнения: 1 082
Права си. Но точно взаимната работа липсва тотално.

-----------------------

Според мен  само учителите имат полза непрекъснато да размиват проблема, основно заради мързела и безотговорността си.
Представете си, че някои родители искат децата им по цяла вечер да играят на телефоните си и им е все едно какво правят в училище. Това освобождава ли Училищните власти от отговорност?
В къщи да правят каквото искат, на обществени места трябва да има правила, контрол и наказание.
Това няма в България. Даже и зачатие на желание няма у Министъра. Сигурно са единици учителите, които упражняват контрол.
Всъщност, това което казвате е направо нелепо. Все едно да няма Правосъдие, а да разчитаме на домашното възпитание.

# 75
  • Мнения: 1 004
Всъщност, това което казвате е направо нелепо. Все едно да няма Правосъдие, а да разчитаме на домашното възпитание.
Не. Нелепа е аналогията, която изпозлвате. Ако аз използвам подобна малоумна аналогия, тя би прозвучала така- все едно родителите да не възпитават децата си, а да разчитаме на възпитанието, дадено от яслата, детската градина и училището. Всъщност, тази малоумна аналогия при някои родители е реалност.

Иначе, за незаинтересоваността на голяма част от учителите и упадъка на училището като институция съм напълно съгласна. Но този упадък е част от упадъка на цялото ни общество. А темата беше за нещо, което засяга личния ни живот и личните ни усилия, а именно успяват ли родителите да научат децата си да лягат без смартфон и да се наспиват нормално. И не малко постове показват, че не успяват.

# 76
  • Мнения: 304
Да.! Освен с телефона и с включен телевизор, колонка, книга, листа и моливи, книга, учебници, фотоапарат, плюшена играчка, лаптоп и куче.
За шест години има едно закъснение и двайсетина отсъствия по болест.





# 77
  • Мнения: 1 463
Едно към едно бяхме и ние. Сутрин - видимо недоспала, дори за известно време поразвали успеха. Взех мерки - в 10:30 вечерта- телефонът в другата стая да се зарежда, тъкмо да не я облъчва вечер. Първите дни яростно се съпротивляваше - сега ходи и си го оставя сама. Отначало не можеше да заспива, после свикна. Това - от два месеца.

Резултатът - сутрин се буди сама бодра и наспана, успехът се вдигна от само себе си, повече енергия и по-добро тинейджърско настроение.

За мен това работи.
На каква възраст е?

# 78
  • Мнения: 133
Едно към едно бяхме и ние. Сутрин - видимо недоспала, дори за известно време поразвали успеха. Взех мерки - в 10:30 вечерта- телефонът в другата стая да се зарежда, тъкмо да не я облъчва вечер. Първите дни яростно се съпротивляваше - сега ходи и си го оставя сама. Отначало не можеше да заспива, после свикна. Това - от два месеца.

Резултатът - сутрин се буди сама бодра и наспана, успехът се вдигна от само себе си, повече енергия и по-добро тинейджърско настроение.

За мен това работи.
На каква възраст е?

На 13 години

# 79
  • София
  • Мнения: 6 999
... Оказа се, че много родители не могат да контролират ползването на смартфони от децата си, но очакват училището да наложи такъв контрол. Общо-взето, каквото обществото, такова и училището- прехвърлят си топката един на друг вместо да си свършат работата.

Мнението е толкова правилно, че да го харесам не ми беше достатъчно.
Училището ще се промени само и единствено тогава, когато ние като родители и общество се променим.

# 80
  • Мнения: 5 262
Който си е научен на лозунги си ръси и се въодушевява от лозунги.
Останалите са с по-практичен поглед на нещата. Имаш работа с човек следва няма точна формула.

# 81
  • София
  • Мнения: 1 082
Всъщност, това което казвате е направо нелепо. Все едно да няма Правосъдие, а да разчитаме на домашното възпитание.
Не. Нелепа е аналогията, която изпозлвате. Ако аз използвам подобна малоумна аналогия, тя би прозвучала така- все едно родителите да не възпитават децата си, а да разчитаме на възпитанието, дадено от яслата, детската градина и училището. Всъщност, тази малоумна аналогия при някои родители е реалност.

Иначе, за незаинтересоваността на голяма част от учителите и упадъка на училището като институция съм напълно съгласна. Но този упадък е част от упадъка на цялото ни общество. А темата беше за нещо, което засяга личния ни живот и личните ни усилия, а именно успяват ли родителите да научат децата си да лягат без смартфон и да се наспиват нормално. И не малко постове показват, че не успяват.

Не мога да повярвам, че има хора като Вас, които не правят никаква връзка между поведението на хората/вкл. децата/ и работата на институциите. Значи сте съгласна, че държавата е в упадък, но хората са виновни, че не възпитават и раждат деца, които да спазват закони и морални правила, без никой да следи за изпълнението им. Ужас. “Кучето скача според тоягата”. Както и да е възпитано едно дете, ако в училище и в цялата държава има адекватни правила и някой следи те да се спазват, ще живеем много по-добре. А Вие се надявайте и се тюхкайте, защо хората не са си възпитали децата да драскат по чиновете, да преписват, да бягат от час, да крадат, да се дрогират и така нататък.

# 82
  • Мнения: 1 004
Оф, и аз не мога да повярвам, че има хора дотолкова неспособни да четат с разбиране, че когато им напишеш "розово", те го интерпретират като "небесно кафяво", ама ей на, Вие сте живото доказателство, че има.

# 83
  • Мнения: 1 463
Именно! Градинките и площите около блоковете, а дори и централните части на градовете, ако се почистват, то е доста рядко. Независимо, че има на много места заграждения за кучета, стопаните на тези животни рядко ги ползват и в резултат всяка педя, която не е асфалтирана, е "минирана" с кучешки изпражнения. Това носи зарази. Не съм виждала досега нито един, който извежда кучето си, да изчисти след него. Да не говорим за безбройните хартийки, пластмасови отпадъци, фасове и др.под. Те така си и гният с години. Когато от ранните си години детето израства сред такива "красоти", това се отразява пагубно на представите му за чистота, порядък и естетичност.

# 84
  • София
  • Мнения: 1 082
Сега се сещам за още един факт, който може да се спомене по темата. Спомняте ли си въздействаше казармата върху мъжете - както и сега казват, правеше ги мъже. Да се научат на ред и дисциплина.
Училището не трябва да е казарма, но е първата обществена институция, която трябва да накара децата да разберат, че в Държавата има Закони и Правила и те трябва да се спазват.
Вместо това, училището и учителите нехайстват, учат децата да бягат от час и преписват. Както каза дъщеря ми, "ако искаш да имаш 6 по химия, трябва да можеш да преписваш". Това е подмяна на ценностите в цялото ни общество, но я стартират учителите и Министъра на Образованието.
Естествено, има много съвестни мъже и жени, които се стараят наистина да учат децата, на тях - поклон.

# 85
  • Мнения: X
Темата много се отклони.
И все пак да кажа, че подмяната на ценностите е стартирала от нас самите.
Ако у дома няма ценности и те не се възпитават, не бих обвинявала общество, министерства, учители.
Всичко започва и се изгражда от семейството и после, когато такива от семейства без ценности и с консуматорски нагласи отидат и станат министри и учители, вече имаме сериозен проблем.
Така че да не търсим вината другаде, а да си възпитаваме децата преди всичко.
Правила в училище има, създадени са и са известни на всички. Не се спазват, защото в повечето случаи се появява някой родител, който скача и налита да защитава отрочето си с цената на всичко.

Последна редакция: пт, 05 апр 2019, 14:56 от Анонимен

# 86
  • Мнения: 1 463
Сега се сещам за още един факт, който може да се спомене по темата. Спомняте ли си въздействаше казармата върху мъжете - както и сега казват, правеше ги мъже. Да се научат на ред и дисциплина.
Училището не трябва да е казарма, но е първата обществена институция, която трябва да накара децата да разберат, че в Държавата има Закони и Правила и те трябва да се спазват.
Вместо това, училището и учителите нехайстват, учат децата да бягат от час и преписват. Както каза дъщеря ми, "ако искаш да имаш 6 по химия, трябва да можеш да преписваш". Това е подмяна на ценностите в цялото ни общество, но я стартират учителите и Министъра на Образованието.
Естествено, има много съвестни мъже и жени, които се стараят наистина да учат децата, на тях - поклон.
Не я стартират учителите и Министър на Образованието, а магистратите!
Нима има правосъдие в България?
Как се приемат студенти днес във ВУЗ? Още от 10-11 клас са приети чрез ученически състезания в няколко ВУЗа!
А като завършат къде отиват? За да не са безработни, заминават в чужбина!
Нямат мотивация учениците!

# 87
  • Русе
  • Мнения: 7 794

Не я стартират учителите и Министър на Образованието, а магистратите!
Нима има правосъдие в България?
Как се приемат студенти днес във ВУЗ? Още от 10-11 клас са приети чрез ученически състезания в няколко ВУЗа!
А като завършат къде отиват? За да не са безработни, заминават в чужбина!
Нямат мотивация учениците!

Не съм съгласна в частта с Олимпиадите, приема във ВУЗ и мотивацията.  Видях лично колко много учи племенник, колко се притесняваше и колко много мечтаеше да спечели националния кръг. И да, приеха го с него в СУ. И вече отличник. Знаеше какво иска, труди се и успя.
Има и такива деца. Дано да са повече

# 88
  • Мнения: 1 463
В СУ много от специалностите не могат да си попълнят местата. И не само в този ВУЗ. Аз пък виждам как ВУЗовете се надпреварват за ученици. Преди няколко години нямаше такава надпревара. Още повече, че тази година намалиха местата за редовно обучение с над 2000 за цяла България.
Има ученици, които учат и са мотивирани. Нека да са повече.
Но болшинството са демотивирани.

Общи условия

Активация на акаунт