Видовете насилие в училище и как да ги разпознаваме?

  • 10 138
  • 9
  •   1
Отговори
  • Мнения: 56
За насилието в училище няма междучасие! Всяка година стотици ученици в България стават жертва на агресия и тормоз. Насилието има различни форми – физическо, психическо, сексуално, кибернасилие, тормоз. Всякo от тях оставя своите белези върху детето – вреди на физическото и психичното му здраве и развитие, на способността му да учи и да изгражда отношения с други хора, да бъде пълноценен възрастен и родител.

В рамките на кампанията „Заедно срещу насилието в училище“, УНИЦЕФ разработи специално анимирано видео (автор Аспарух Петров - Аси), което цели да повиши чувствителността към проблема и да покаже различните видове насилие, които могат да се случат в училище.

Какви са видовете насилие и как да ги разпознаваме?
Насилието може да бъде от възрастен към дете, между деца и от дете към възрастен. Някои от формите на насилие са видими, други – по-трудно уловими, но и в двата случая последиците могат да бъдат много тежки за децата.

Физическо насилие е всяко физическо посегателство, което причинява болка или предизвиква страх у детето.

Психическо насилие са всички действия, които могат да имат вредно въздействие върху психичното здраве и развитие на детето – подигравателно отношение, заплахи, подценяване, дискриминация, отхвърляне и др.

Сексуално насилие е въвличането на дете в сексуални действия, които то не разбира напълно и за които няма капацитет да даде съгласието си да участва поради когнитивната си незрялост и млада възраст.

Тормозът е специфичен вид насилие сред децата и е сред най-неуловимите форми на агресивно поведение и насилие. Но не всеки акт на насилие е тормоз. Тормозът между връстници e групов феномен, извършва се в присъствието на други връстници и в отсъствието на възрастни. Професор д-р Дан Олвеус определя тормоза като „повтарящи се във времето негативни действия от страна на един или повече ученици, когато някой умишлено причинява или опитва да причини травма или дискомфорт на друго дете чрез физически контакт, чрез думи или по друг начин.“

Кибернасилието и кибертормозът се осъществяват в дигитална среда. Включват създаване и разпространение на обидни, заплашителни и подигравателни снимки и текстови съобщения, които уронват достойнството на детето или го унижават. Може да става дума за снимането на дете с мобилен телефон и разпространяването на снимки или видеозапис без негово съгласие, кражба на самоличност/профили, обиди, разпространение на слухове в социалните мрежи и др. Тези действия са изключително травматизиращи, защото запечатват и популяризират акта на насилие.

Онлайн тормозът нараства значително през последните години, а част от случаите се зараждат именно между съученици в училище. Случаите на тормоз в интернет през 2016 г. са 38% от общия брой на случаите на насилие, което е огромен скок от 25% в сравнение с 2010 г.

УНИЦЕФ вярва, че всяка една форма на насилие над дете може да бъде предотвратена. Затова през следващите три години организацията, съвместно с МОН, ще създаде и приложи цялостна програма за превенция на насилието и създаване на сигурна учебна среда.
Повече информация можете да намерите на сайта на УНИЦЕФ: www.unicef.org/bulgaria


Ако имате съмнение, че дете е жертва на насилие, носите моралната и гражданската  отговорност да подадете сигнал до отдел „Закрила на детето“, Държавната агенция за закрила на детето или МВР.

Сигнали за деца в риск или жертви на насилие може да се подават електронно или на следните телефонни номера в страната:
- Национална телефонна линия за деца: тел. 116 111 и на тел. 112
- Държавна агенция за закрила на детето:
тел. + 359 2 9339011
факс + 359 2 9802415
еmail: stopech@sacp.government.bg
- Телефон на горещата телефонна линия за пострадали от насилие + 359 2 9817686 - на цената на градски разговор  или 0800 18676 - безплатен. Линията работи от 9 до 21.00 ч. Първият телефон на линията е достъпен и за хора извън страната.  
- Сигнал за кибертормоз може да се подаде тук.  

Ако сте съпричастни към мисията на УНИЦЕФ за осигуряване на безопасна и сигурна учебна среда за децата в България, можете да дадете своя принос в събирането на средствата за осъществяване на планираните мерки като изпратите SMS с цифра 5 на номер 1021 или като посетите https://dari.unicef.bg/  

Последна редакция: вт, 17 май 2022, 16:58 от Редактор*

# 1
  • Мнения: 49
Скрит текст:
За насилието в училище няма междучасие! Всяка година стотици ученици в България стават жертва на агресия и тормоз. Насилието има различни форми – физическо, психическо, сексуално, кибернасилие, тормоз. Всякo от тях оставя своите белези върху детето – вреди на физическото и психичното му здраве и развитие, на способността му да учи и да изгражда отношения с други хора, да бъде пълноценен възрастен и родител.

В рамките на кампанията „Заедно срещу насилието в училище“, УНИЦЕФ разработи специално анимирано видео (автор Аспарух Петров - Аси), което цели да повиши чувствителността към проблема и да покаже различните видове насилие, които могат да се случат в училище.

Какви са видовете насилие и как да ги разпознаваме?
Насилието може да бъде от възрастен към дете, между деца и от дете към възрастен. Някои от формите на насилие са видими, други – по-трудно уловими, но и в двата случая последиците могат да бъдат много тежки за децата.

Физическо насилие е всяко физическо посегателство, което причинява болка или предизвиква страх у детето.

Психическо насилие са всички действия, които могат да имат вредно въздействие върху психичното здраве и развитие на детето – подигравателно отношение, заплахи, подценяване, дискриминация, отхвърляне и др.

Сексуално насилие е въвличането на дете в сексуални действия, които то не разбира напълно и за които няма капацитет да даде съгласието си да участва поради когнитивната си незрялост и млада възраст.

Тормозът е специфичен вид насилие сред децата и е сред най-неуловимите форми на агресивно поведение и насилие. Но не всеки акт на насилие е тормоз. Тормозът между връстници e групов феномен, извършва се в присъствието на други връстници и в отсъствието на възрастни. Професор д-р Дан Олвеус определя тормоза като „повтарящи се във времето негативни действия от страна на един или повече ученици, когато някой умишлено причинява или опитва да причини травма или дискомфорт на друго дете чрез физически контакт, чрез думи или по друг начин.“

Кибернасилието и кибертормозът се осъществяват в дигитална среда. Включват създаване и разпространение на обидни, заплашителни и подигравателни снимки и текстови съобщения, които уронват достойнството на детето или го унижават. Може да става дума за снимането на дете с мобилен телефон и разпространяването на снимки или видеозапис без негово съгласие, кражба на самоличност/профили, обиди, разпространение на слухове в социалните мрежи и др. Тези действия са изключително травматизиращи, защото запечатват и популяризират акта на насилие.

Онлайн тормозът нараства значително през последните години, а част от случаите се зараждат именно между съученици в училище. Случаите на тормоз в интернет през 2016 г. са 38% от общия брой на случаите на насилие, което е огромен скок от 25% в сравнение с 2010 г.

УНИЦЕФ вярва, че всяка една форма на насилие над дете може да бъде предотвратена. Затова през следващите три години организацията, съвместно с МОН, ще създаде и приложи цялостна програма за превенция на насилието и създаване на сигурна учебна среда.
Повече информация можете да намерите на сайта на УНИЦЕФ: www.unicef.org/bulgaria


Ако имате съмнение, че дете е жертва на насилие, носите моралната и гражданската  отговорност да подадете сигнал до отдел „Закрила на детето“, Държавната агенция за закрила на детето или МВР.

Сигнали за деца в риск или жертви на насилие може да се подават електронно или на следните телефонни номера в страната:
- Национална телефонна линия за деца: тел. 116 111 и на тел. 112
- Държавна агенция за закрила на детето:
тел. + 359 2 9339011
факс + 359 2 9802415
еmail: stopech@sacp.government.bg
- Телефон на горещата телефонна линия за пострадали от насилие + 359 2 9817686 - на цената на градски разговор  или 0800 18676 - безплатен. Линията работи от 9 до 21.00 ч. Първият телефон на линията е достъпен и за хора извън страната.  
- Сигнал за кибертормоз може да се подаде тук.  

Ако сте съпричастни към мисията на УНИЦЕФ за осигуряване на безопасна и сигурна учебна среда за децата в България, можете да дадете своя принос в събирането на средствата за осъществяване на планираните мерки като изпратите SMS с цифра 5 на номер 1021 или като посетите https://dari.unicef.bg/  


И тези пари за къде отиват насилието в училище и няма да спре

Последна редакция: нд, 14 апр 2019, 17:22 от AnMary

# 2
  • пак там
  • Мнения: 2 885
И как да ги разпознаваме?

# 3
  • Мнения: 49
И как да ги разпознаваме?


Като детето бяга от часове и не му се ходи на училище затваря се

# 4
  • Мнения: X
Tова насилие винаги ще  го има в училищата.По силните бият и тормозят по малките и по слабите.А на учителите не им пука.Брат ми ей така го тормозеха в училищата.Смени 4 училища и сега е на 22г. и с почти никой не говори и  е много затворен у себе си.Той много травми има през годините и много неща преживя като малък.Това е гадното.И до ден днешен си остава много затворен.Даже понякога ми вика,че обича да чати отколкото да говори с хора.Той брат ми заеква много и всички му викат,че е психично болен.Даже родителите ни казват пред него,че е психично болен.И никаква подкрепа не получава от семейството си,а само от мене я вижда.Различните в БГ са аутсайдери.

Последна редакция: пн, 24 юни 2019, 11:18 от Анонимен

# 5
  • Мнения: 304
И как да ги разпознаваме?


Като детето бяга от часове и не му се ходи на училище затваря се
А, когато цял клас  ходи при педагогическия съветник, защото някой е решил, че не му се ходи на училище С оправданието"тормозят ме"!
Година лежахме на "тази кълка"...
Не, че не е индикация! Но, в конкретния случай беше мързел и много време отне докато го изясним!

# 6
  • пак там
  • Мнения: 2 885
И как да ги разпознаваме?


Като детето бяга от часове и не му се ходи на училище затваря се

Клише. И на мен не ми се ходеше на училище - ама просто ме мързеше. И аз се затварях, нормална пуберска реакция.

Но нямах това предвид. Имах предвид - как да разпознаваме видовете насилие в училище? Все пак това е темата на темата.

# 7
  • Мнения: 3 866
Никой в училище не желае да се занимава с борба срещу тормоз!
Учители и директори си затварят очите и гледат да потулят нещата. Оправданието е, че нямат правомощия, а тормозниците се чувстват безнаказани..
Родителите на тормозените деца имат един единствен ход да си местят детето и да се молят на новото място да е по-добре

# 8
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 237
Обикновено родителите на агресивните деца не обръщат внимание на проблема.А често и те самите са агресивни ,като децата си.
Учителите нямат достатъчно права ,за да направят нещо .Най-често викат родителите на агресивното дете и го изпращат при психолога.После става скандал или пък родителите въобще не идват.
Директорът може да накаже агресивно дете след сериозни провинения и определен брой жалби .И наказанието е преместване в друго училище.Където детето продължава да тормози други деца.Защото родителите му не са взели мерки.
А според закона образованието е задължително до 16години.

Да,обикновено се получава така,че деца станали жертва на тормоз се местят в друго училище ,а агресора си остава в същия клас и продължава да безобразничи.

# 9
  • София
  • Мнения: 3 018
Така е. Получава се така, че тормозените деца трябва да се преместят, а тормозещите остават.
Преживяхме същото, от страната на тормозените сме. Преместих детето си в друго училище, за да го защитя. С директори, учители и родители, които отричат проблемите не можах да се преборя!

Общи условия

Активация на акаунт