Частни училища - информативна тема 22

  • 50 399
  • 804
  •   1
Отговори
# 120
  • София
  • Мнения: 5 016
Лично вече трета година се ядосвам как деца, които бяха с изявена насоченост към точните науки се забиха там и сега са много-много далеч от другите.

Изключително грозно изказване.
Ние сме от "забилите се" в колежа. Причини - яко тъпеене в часове в досегашното училище, 'щот нали сме математическо и нищо друго не ни е важно. Ела да видиш учителя по БЕЛ в 9 клас, ела да видиш как се подценяват всякакви предмети, щом не са математика - и от деца, и от учители, виж как се подаряват оценки на корем, как също се отсъства на корем, как се тича от школа на школа в извънучебно време. Ела и на контроли - да видиш и там как се случват нещата.
Има много кривини в състезанията и вярвам, че го знаеш.
Та всички тези "ценности" не са непременно ценности за всеки.Оглеждаш се, надрастваш ги и продължаваш напред. Състезателният формат не е самата наука, международните състезания не за всеки са черешката на тортата, щом трябва да правиш сериозни жертви с много други неща. Защото на ЕМТ в залата е имало 16-17 годишни ученици на прага на разплакването, защото има състезатели, които преди състезания са на хапчета, защото ако се поровите  в миналото ще видите съдбата на някои състезатели. Хайде не пробутвай своите ценности на всички!

# 121
  • Мнения: 5 425
Добре дошла в сектата, Призма!
Wink

# 122
  • София
  • Мнения: 4 025
Призма, ще направя изключение да ти отговоря. Въобще не визирах нито теб, нито вашия случай. В нашето училище има чудесни преподаватели не само по математика, има прекрасна учителка по химия, по физика, по езици, по компютри, и още. Децата пишат есета, представят книги, редовно ходят на театър от училището, на панаира на книгата и т.н. И не, на никой целта не са самите състезания, те са само някакъв завършек (дори ако погледнеш моето дете се явява само понякога по състезания). Целта са знанията и да вървиш напред. Затова и децата избягаха в колежа, защото у-щето не им обещава да учат в уникална среда и другите рекламни неща. Моето не е тъпяло в никой час, макар че няма интерес към историята и географията, както и философията. Но има разбиране - ходил си на състезание - ще закъснееш с проекта, никой не ти го извинява обаче. Изпуснал си материал - ще си го научиш сам, или учителят ще остане лично да ти го предаде. Но не е реномирано, не е известно, не се рекламира. Децата, които отиват да се състезават са все трън в очите на останалите.... И затова ми е много болно и толкова несправедливости съм видяла, че искрено и от сърце се радвам, че малкото ми дете не обича математиката.
Колкото до математически състезания  - не веднъж съм писала, че те не са приоритет за моето дете, никога не са били, детето ми не е състезателен тип, не ходи на контестации, ядосва се когато нещо е объркала и дотам. Колкото решава задачи толкова и свири на пиано и слуша музика, занимава се със спорт. Ако някой има болни амбиции то това не е моя работа, моите ценности нямат общо с това. И не, не тичаме от учител на учител - детето ми ходи само на школите в училището си и в БАН, когато има покана. И все още всеки ден часовете, които отделя за учене на английски и испански са повече от тези за задачи. Така както бяха и в 5 клас, когато й помага по английски.

И, Призма, защо не ги напишеш всички тези неща, които са ви накарали да си смените училището, в темата за СМГ?

Последна редакция: пн, 12 ное 2018, 15:03 от EliG

# 123
  • Sofiq
  • Мнения: 719
Имах предвид две неща:
- В пети клас, СС е преди СМГ.
- В девети, АК е изпратил отбор.
Eжко, ако искаш да кажеш,че подборът на отбора на СМГ не е бил оптимално удачен, предвид формата на турнира и/или индивидуалните умения на децата, вероятно ще си на прав път,а вероятно не. Състезанието бе ново, никой не знаеше какви задачи ще има. Учителите още не познават децата и техните сили в даден формат, тепърва ще ги опознават кой къде е силен и кой накъде да насочат да се явява.  
А 4-те деца от СС ги знаем и те са прекрасни, но подготовката им няма много връзка с математиката в  СС, както се опитваш да внушиш.
Ако искаш да направиш сравнение за училищата, това не е начинът:)) Направи я на статистика на годишна база, на десетина състезания и на РАВЕН достатъчно голям брой участници, а не само на 4-мата най-добри. Успех!

# 124
  • София
  • Мнения: 5 016
И не, на никой целта не са самите състезания, те са само някакъв завършек (дори ако погледнеш моето дете се явява само понякога по състезания). Целта са знанията и да вървиш напред.

И не, не тичаме от учител на учител - детето ми ходи само на школите в училището си и в БАН, когато има покана.

Ели, не мога да се съглася приемането на участията в международни състезания за измерител на напредък, когато говорим за сходни резултати (знаеш, че понякога 2-3 точки определят класирането на един или друг състезател за дадено международно състезания).
От една страна заради начина, по който се случват нещата.
От друга стана, заради това, че състезанията са с определен обхват и формат и именно това се търси и оценява. Решавал ли си задачата по начин и със средства извън маркинг схемата, изцяло зависиш от проверката. Има и разминаване между нашата и чуждите учебни програми и съответно на състезания не се включват неща, които някои деца харесват и изучават сами, или пък ще им трябват за някой изпит. За да си силен състезател, дори и някоя област да не ти е любима, трябва да я упражняваш много и съответно да не можеш да задълбаеш в друга, която ти е по на сърце..
Не е правилно според мен да се обвърже напредъка и моженето на силен състезател с класирането и участието в международните състезания. Именно това ме накара да пиша по начин, по който винаги досега съм избягвала.

Колкото до горната част, имах предвид не само школи по математика, но всякакви - по чужди езици, че даже и по БЕЛ (защото част от бившите съученици и на такава ходят Sad  ) Школите по интереси - математика, информатика, физика, химия, лингвистика - са отделно.

# 125
  • София
  • Мнения: 5 016
И, Призма, защо не ги напишеш всички тези неща, които са ви накарали да си смените училището, в темата за СМГ?

Защо да ги пиша в темата за СМГ? Бяхме писали за Иванов по БЕЛ. И какво от това?!  Това, че на моето дете му беше скучно в часовете, не значи, че на други не им харесва да си говорят или да са с телефон в час? Това, че едни искат да учат добре по всичко, не значи, че други не смятат, че това е разпиляване.  Това са лични виждания, взели сме своето решение. Дълго време на дъската в класната стая миналата година е стоял надпис: "Добре загубено време". Това е - за едни е добре, за нас - не.

И още нещо важно - в СМГ има прекрасни преподаватели и часовете им са страхотни - просто не стигат за всички паралелки.

Последна редакция: пн, 12 ное 2018, 15:44 от Prizma

# 126
  • София
  • Мнения: 4 025
И в крайна сметка всичко, което написа няма общо с моята теза, че децата оставиха добри учители и методи по точните науки, за да отидат в колежа. Защото, това което описваш от вашето старо училище го няма при нас. И откакто са там те нямат напредък. Да, състезанията не винаги са мерило, но знам и много други лични неща, които не мога да разкажа във форума, които да обобщим под едно общо наименование ''не достатъчно поощряване и гъвкавост". И кое точно е грозното в моето изказване?  И не случайно го болднах въпросния глагол,  не мисля да го софистицирам, макар че мога да се изразя и по друг начин. Да, яд ме е!!

Децата, освен ако не са гениални ( а такива не знам да има няколко набора плюс минус на моето дете) макар да има ужасно талантливи, упорити, трудолюбиви и излючително умни деца, е добре да имат широка обща култура, формирана в училище и семейството до 12 клас.

# 127
  • София
  • Мнения: 5 016
Ако тези деца решат, не могат ли да се върнат във вашето училище? Или съжаляват тайно за избора си,  но се срамуват да си го признаят, връщайки се? От своя страна ти знаеш, че те съжаляват и ти съжаляваш заедно с тях. Тъжно.

# 128
  • София
  • Мнения: 4 041
  Ели, и моето е от забитите в колежа.  Joy ( На мен лафът ми е сладък и не мисля, че е обиден) Да си призная, много се радвам, че така реши. Да, заряза състезанията, но си остави забавлението от математиката. Наистина отношението му към всички останали предмети се промени, за пръв път виждам да учи с интерес по история и география, примерно, което доскоро беше адско мъчение. Подозирам, че се дължи не само на по-различните учебници и начин на преподаване, но и от изместването на фокуса-от тесен, концентриран само върху точните науки, към някак по-широк поглед към всичко наоколо.
  Та преимуществата на АК са много, трудно се обясняват, но точно подготовка на състезатели не е сред тях.  Peace
  Пред моето все още стои дилемата дали да не се върне в старото си училище. Нищо чудно и аз като Тинкърбел догодина да "сменя конете".  Laughing Но това ще е негово лично решение, свързано със светоусещането му и в никакъв случай не защото АК е лошо училище.

# 129
  • София
  • Мнения: 5 016
  Ели, и моето е от забитите в колежа.  Joy ( На мен лафът ми е сладък и не мисля, че е обиден)

На мен думата не ми допадна при сравнението с чужди успехи и то в този контекст: "Дори и най вече ултра добрия физик, който беше много преди хлапето останало в ПЧМГ и което в момента има добра колекция от международни състезания...."
За колежа - интересно училище, за амбициозни за международни състезания деца е много трудно, не и невъзможно. Това зависи от много фактори, както и от насоката им за висше образование - подготовката за САЩ е доста трудоемка, но дори и с нея някои колежани успяха да съчетаят нещата.

# 130
  • София
  • Мнения: 4 025
Е, аз никога и никъде не съм казвала, че колежът е лошо училище. То само това остава, те хубавите гимназии в Сф на пръсти се броят. Написах само личните ми наблюдения в/у познати деца с наклонности в точните науки. Те са свързани с цитата на aunt Ogg за регреса. Част от децата все пак искат да се състезават, готвят се, имат интерес в точно определена област, мисля, че друго училище би им паснало по-добре.
На малкото ми дете на този етап колежът би залепнал чудесно - и на бг драма ще иде, и на пиано, и по ресторанти ще ходи да опитва екзотични кухни, по планините, на сто и едно неща ще се запише и ще се чувства супер важна от това. Пък аз ще считам, че си губи времето.

# 131
  • Мнения: X
Добре де, в крайна сметка дали не е редно да приемем, че решенията кое училище ще пасне повече на едно дете се вземат от него и от родителите му, а не от публиката и участията му в някакви си състезания? Дори и с цената на "регреса" по точно определени науки.

# 132
  • София
  • Мнения: 5 016
А не отдавате ли регреса на това, че задачите стават все по-трудни, изискват много време и воля за решаване?
Как очаквате в тази възраст (9-ти и нагоре клас) успехът на състезания да се дължи на часовете в училище? Часовете все пак са за цял клас, който трябва да усвои учебния материал и подготовката не е насочена към състезателите. Да, те получават добра основа в учебния материал, могат да си носят да си решават задачи, но на този етап вече много по-голяма роля имат подготовки извън учебните часове, както и самоподготовката. В колежа сериозен проблем е недостигът на време, защото трябва да учиш редовно и по всички предмети. Състезателите по разни дисциплини от един момент нататък така или иначе се подготвят в специализирани школи и полагат много, много самостоятелен труд. А когато нещата опират до време и усилия, лично решение е те в какво да се вложат. Едни ги влагат в подготовка за състезания, други - в други неща, които считат за по-интересни, важни, смислени, здравословни или полезни за тях.

Последна редакция: пн, 12 ное 2018, 20:31 от Prizma

# 133
  • Мнения: 5 425
Децата, освен ако не са гениални ( а такива не знам да има няколко набора плюс минус на моето дете) макар да има ужасно талантливи, упорити, трудолюбиви и излючително умни деца, е добре да имат широка обща култура, формирана в училище и семейството до 12 клас.
Именно​.
А тясно-забиващата подготовка за състезания пречи на изграждането на широката обща култура. Поради баналната липса на време.
Относно добрите методи по точните науки - боя се, че МОН ги прави невъзможни за прилагане в ДУ. Колкото и да е добър конкретния учител. Доколкото все още има такива, при настоящите нива на заплащане.

"и по ресторанти ще ходи да опитва екзотични кухни"
Това пък какво общо има с колежа?

ПС Широката обща култура трябва и на гения също.

Последна редакция: вт, 13 ное 2018, 05:49 от Ezhko

# 134
  • София
  • Мнения: 5 016
Ще допълня последно: коментирате резултатите от ЕМТ. Има ученици от колежа (тук нямам предвид новопостъпили) със сходни или по-добри резултати от ученици от математическите гимназии, без и едните, и другите да са топ състезатели. Визирам 11 клас. Какъв извод за подготовката им по математика може да се направи от това? А по остaналите предмети? Мисля, че не можем да гледаме една таблица и да заключваме разни неща, когато сме странични наблюдатели.

Общи условия

Активация на акаунт