МОН - промените продължават (2)

  • 55 534
  • 755
  •   1
Отговори
# 735
  • Мнения: 3 882
Има няколко профила и все някак трябва да ги подредиш по желание. Това означава сигурни НВО по бел и мат, и още няколко сигурни така, че да може да се ползват за прием по желания. Ако искаш химия/биология по първо желание и география/ИТ по второ например, ще се държат следните изпити: мат/бел-задължителни, химия/биология/география/ит. Много е. Ако не държиш втория избор-география/ит, и не те приемат по първо желание химия/биология те разпределят по точки, които се дават като за неявил се на изпит.

# 736
  • София
  • Мнения: 11 976
Санака, а аз се чудя, до колко е съгласувана тази процедура, където трябва, защото най-отдолу са си оставили вратичка, че това може да не е окончателно. Евентуално предписания чакат от институции...
По всичко изглежда, че не са го съгласували, но мен ме дразни чиновническия подход. Цялостното усещане е, че е направено с цел да се възхищаваме сами на себе си  колко сложна процедура сме създали, без значение дали е необходима тази сложност, и с повече мисъл за формата, отколкото за съдържанието. Което си е типичен чиновнически подход. Да кипи безсмислен труд. Искаше ми се тези усилия да бяха насочени повече в посока как можем да уважим желанията на всички деца, вместо как максимално да им усложним живота.

# 737
  • София
  • Мнения: 7 049
Е, не може да им се отрече, хвърлиха бомба в пространството! Rolling Eyes

# 738
  • Мнения: 8 057
Има няколко профила и все някак трябва да ги подредиш по желание. Това означава сигурни НВО по бел и мат, и още няколко сигурни така, че да може да се ползват за прием по желания. Ако искаш химия/биология по първо желание и география/ИТ по второ например, ще се държат следните изпити: мат/бел-задължителни, химия/биология/география/ит. Много е. Ако не държиш втория избор-география/ит, и не те приемат по първо желание химия/биология те разпределят по точки, които се дават като за неявил се на изпит.
Ами да не бяха писали (училищата) 3 и 4 профил при кандидатстването след 7 ми клас... детето е писало например 1 от 5 паралелки за това училище в желанията си, защото само тя му пасва... приемат го и изведнъж се оказва, че трябва да държи други изпити за профили които не е избирало... защото този профил го няма или е заменен с подобен... и айде в 10ти клас пак изпити по всичко! Ами да се кандидатства само за училище и първи (или макс втори) профил! Аз съм "За" този вариант, да има малко отлагане на избирането на  "път в живота". Не всички важни решения за учене и работа цял живот да се вземат преди началото на гимназията!

sanaka, с абсолютно същото усещане съм и аз!

# 739
  • Русе
  • Мнения: 11 918
Чудя се, по този трети профил,избран в 8 клас, в случая БЕЛ дали е имало допълнителни часове ЗИП в 8 и 9 клас. Защото ако е нямало, то излиза, че училището е приело по профил, който дори в началните класове не е обезпечен.Имам позната с дете в 73, 9 клас, която споделя доста такива разминавания и иска да го мести в друго училище. За силен ученик става въпрос.

# 740
  • Мнения: 24 467
Проблемът идва от там, че у нас пак една идея се побългари и стана мазало. Профилите не следва да зависят от приема по класове. Хората по белия свят са го отдавна измислили - клас по история, клас по биология, клас по химия и т.н. Сформират се според желанията на учениците и те си посещават отделните класове по предмети, а не според това, кой в каква паралелка е попаднал след седми клас и какви налични учители има в училището, че да им търсим часове за попълване на норматив.

# 741
  • Мнения: 3 882
За конкретно засегнатия набор, при кандидатстване все още профилите бяха едни, а се промениха в движение и от 3 станаха 4. Измисли се нещото,  наречено профил и вместо свободата да избереш някакъв СИП по интереси, се въведе задължително профилиране. В случая с конкретното училище това профилиране няма да е по интереси, ще е чрез вътрешни изпити. Учудва ме, че родителите мълчат. Или не разбират какво се случва, или не знаят. Какво ще се случи, когато дете не бъде прието в желан профил например химия/биология, а го изпратят чрез класиране в история/философия? Ще учи две години нещо, което не желае, или дори мрази, а после след 12 клас дали ще може да продължи с например медицина, ако не е учило в профил химия/биология?

# 742
  • София
  • Мнения: 11 976
Пенева, точно при тези, които не са с фиксирани трети и четвърти профил се появява проблемът. Принципно и за мен изборът на профил в края на 10-ти клас е по-добър вариант, отколкото да е фиксиран с приема, защото интересите на децата се променят. Но е по-добър, ако изборът в 10-ти клас не е ограничен, а е на принципа, посочен от Judy. Обаче на практика е двойно ограничен - от една страна, избираш профил от предложените от училището, а то предлага това, което може да подсигури откъм учители /и твоят избор може изобщо да не същетвува/, а от друга страна, при наличието на повече желаещи, ще се проведе и някакъв подбор. И като виждам как са решили подбора в 73-то  - тръпки ме побиват. А вариантът на избран профил при кандидатстването, който впоследствие едностранно се подменя, е още по-лош /в случая на 73-то с БЕЛ/. Поне във 2АЕГ четирите профила са фиксирани в този им вид от години, та едва ли ще ги променят и сега. При което НВО-то в 10-ти клас ще има приблизително същото значение, като това в 4-ти клас. Или и там вече не е сигурно?

# 743
  • Мнения: 3 882
НВО по мат и бел за 73-то ще е от значение, ще участват в класирането. Аз поне така го разбирам. БЕЛ ще се взима за всички профили, а МАТ ще играе роля за три от пет профила. Така или иначе дете трябва да посочи все пак някакви желания и ако посочи само едно -единствено желание и не положи изпити за другите, рискува прием в реално най-малко желания профил. Аз обаче се чудя, ако дете има интерес за химия/биология, как да пише като второ желание математика/информационни? леко ми е шизофренно.

# 744
  • Русе
  • Мнения: 11 918
МОН предостави избор и решения на училищата. Някои обаче се оматоха здраво. Ще се освестят, като си загубят елитния прием, обаче първите ще изгорят.

# 745
  • Мнения: 3 882
Докато масата я влече "елита", няма да загубят нищо. Какво ще коства обаче това на децата, с родители със зор за този елит е отделна тема. Предстои, предполагам ще се чуе.

# 746
  • Мнения: 8 057
А вариантът на избран профил при кандидатстването, който впоследствие едностранно се подменя, е още по-лош /в случая на 73-то с БЕЛ/...
Аз за тях пишех, че е възмутително!
Пенева, точно при тези, които не са с фиксирани трети и четвърти профил се появява проблемът. ...
 ...
Поне във 2АЕГ четирите профила са фиксирани в този им вид от години, та едва ли ще ги променят и сега. При което НВО-то в 10-ти клас ще има приблизително същото значение, като това в 4-ти клас. Или и там вече не е сигурно?
От една страна добре, че са фиксирани, от друга - кой каквото избрал в 7ми клас, това е! Само пример с моя синковец - писа 2 от 3 паралелки АЕ+ИЕ, защото третата беше +История+БЕЛ, а той искаше тези с математиката... с която наука са вече на "Вие", като гледам скоро няма да "се познават"... Дали 11 и 12 клас ще го накарат да се заобичат отново с таз прекрасна наука или ще се превърнат в ужасна мъка и за него (не само, поне 1/3 от класа) и за учителя Thinking

# 747
  • Мнения: 3 048
Докато масата я влече "елита", няма да загубят нищо. Какво ще коства обаче това на децата, с родители със зор за този елит е отделна тема. Предстои, предполагам ще се чуе.
Най-късно до по-следващата. Тогава първите по новата програма ще са 11 клас.
Като изреват математиците, че учат от 3 до 8 часа отгоре БЕЛ или история и хуманитарно насочените деца, че имат по 3 до 8 часа математика и 3 до 8 часа информатика, а нямат другото, думата "елитни" ще изчезне в седмокласните теми.
Две години по-късно същите ще установят, че изборът им при кандидатстването в университет е ликвидиран и дотам.

# 748
  • Мнения: 3 882
Предполагам обаче, точно на плоскост-елит, няма да има отлив. Дали биха се преместили децата, които не се доберат до желан профил? Защото тук изпитите вече няма да са само два реално, а малко повече и ще са зависими. Дали въобще могат да се преместят и къде? Те имат чуждоезиков профил като начало и са вързани с езика, който изучават, или греша?

# 749
  • Мнения: 3 048
Вързани са с избора на език. При това преместването зависи от наличието на свободни места в новопожеланото училище. Учиш в немска гимназия, да речем. Искаш профили X и У. Твоята немска ги няма или защото никой не ти ги е обещавал или защото са напуснали учители и вече няма как да ти ги предложат и правят завой.

Твоите профили са в испанската. Ако имаш шанс да се обяви свободно място, трябва да се явиш на приравнителен по испански. Няма как да се сдобиеш с испански, защото обикновено обявленията за свободни места ти дават кратък срок.

Даже не говорим, че премествайки се след 10 клас, ако се стекат благоприятно обстоятелствата, при новите програми още не си взел цялата полза на немската гимназия откъм език, защото голям част от часовете сега са оставени за профилирането след 10 клас.

Аз така го разбирам. Някой да ме поправи, ако греша.

Последна редакция: чт, 06 юни 2019, 15:58 от solnichka

Общи условия

Активация на акаунт