СЕДМОКЛАСНИК ставам и успех си пожелавам

  • 52 714
  • 749
  •   1
Отговори
# 720
  • Мнения: 21 455
Къде видя обобщение?
Не е достатъчно да дадеш тест и преразказ вкъщи. Трябва и да можеш да ги провериш и оцениш в съответствие с определени критерии. И, докато за тестовете, това в голяма степен е възможно, за преразказите се изисква определен опит.
Останалите приказки за психологически  елементи, субективни фактори, преумора и прочее, нямат особена връзка с написаното от мен.
Всъщост, щом е толкова лесно, защо твоето дете има учителка ( или бавачка, не помня каква точно беше)?

# 721
  • Мнения: 1 297
Айде да не ми влизаш център с бавачката, учителката де. Абсолютно не смятам наливането на пари по школи за компетенция. Рекламата на Йонова и школа, също смятам за нерегламентирана в тоя сайт.

# 722
  • София
  • Мнения: 3 972
Рекламата на Йонова и школа, също смятам за нерегламентирана в тоя сайт.

И защо да я рекламирам, така или иначе при нея места няма? Айде пийте ги тия хапчета, а !?!

# 723
  • Мнения: 3 961
Защото децата ни с Рима са в еда и съща школа (няма да споменавам име, за да не правя реклама) и защото мисля, че не е добре да се снима от авторско помагало, ще обясння за преписването. В помагалото е направен анализ на изучавано произведение. Стилът на анализа е доста висок. Детето, преписвайки (колкото и механично да го прави), възприема написаното - разбира го и се приобщава към нивото. Очевидно очакването е, след известно време, ученикът да придобие собственни опитности, подобни на стила на анализите. Така ще се избегне зазубрянето на "готови изрази", за което многократно сме писали, че е безсмислено. Абстрахирайки се от НВО, за малкия човек ще има само полза. Вярно е, че е много времеемко. У нас, за да спестим време, диктувам текста за препис, но така изключвам зрителния контакт с написаното, което осъзнавам, че не е добре.

Относно проверката на преразказите. Има много тънкости, които ние не знаем. Последната работа на дъщеря ми беше трансформиращ преразказ по разказ на Д. Цончев. Тя беше възпроизвела използвани от автора риторични въпроси. Оказа се, че те са табу за преразказа - точно, защото се пресъздава нечие осъществено възприятие (дидактическата задача), а риторичния въпрос е похват при неутрално писане, насочено към неперсонифицирана аудитория (авторов похват). Подобна грешка аз не бих отчела (при все, че по БЕЛ/Лит съм в свои води).

# 724
  • София
  • Мнения: 17 983
menta, пийни си дозата мляко с червено вино  Simple Smile  и се успокой. Защо си мислиш, че точно ти си добър  и точен проверител на преразказ и че твоята преценка за направеното е по-прецизна от тази на учител с опит, с дългогодишна практика, познаващ изискванията, дори и участвал примерно в някоя от кампаниите като проверител? Да, има  за жалост учители, на които грешки ще намери всеки, дори и малко дете, но има и други.. Та обобщения на практика правиш ти. За школите/частните уроци хората все пак са проучвали/разпитавали и са направили информиран избор, не са натресли детето си при първия срещнат. А един от показателите, по който се избира, е успеваемостта на подготвените от въпросния учител деца. И ако тя масово  е висока, принципно значи, че учителят съвсем добре си е свършил работата с подготовката  и в частност точно е редактирал/оценил направените през годината преразкази. Разбира се, че и не всичко е негова заслуга, понеже някои деца, не всички, имат късмета да са с добър преподавател и в училище.   

# 725
  • София
  • Мнения: 3 972
Защото децата ни с Рима са в еда и съща школа (няма да споменавам име, за да не правя реклама) и защото мисля, че не е добре да се снима от авторско помагало, ще обясння за преписването. В помагалото е направен анализ на изучавано произведение. Стилът на анализа е доста висок. Детето, преписвайки (колкото и механично да го прави), възприема написаното - разбира го и се приобщава към нивото. Очевидно очакването е, след известно време, ученикът да придобие собственни опитности, подобни на стила на анализите. Така ще се избегне зазубрянето на "готови изрази", за което многократно сме писали, че е безсмислено. Абстрахирайки се от НВО, за малкия човек ще има само полза. Вярно е, че е много времеемко. У нас, за да спестим време, диктувам текста за препис, но така изключвам зрителния контакт с написаното, което осъзнавам, че не е добре.

Относно проверката на преразказите. Има много тънкости, които ние не знаем. Последната работа на дъщеря ми беше трансформиращ преразказ по разказ на Д. Цончев. Тя беше възпроизвела използвани от автора риторични въпроси. Оказа се, че те са табу за преразказа - точно, защото се пресъздава нечие осъществено възприятие (дидактическата задача), а риторичния въпрос е похват при неутрално писане, насочено към неперсонифицирана аудитория (авторов похват). Подобна грешка аз не бих отчела (при все, че по БЕЛ/Лит съм в свои води).
Шарлотче, благодаря ти за търпението!!!

# 726
  • Мнения: 3 961
Извън късите пасове и острите реплики: лирично отклонение - много симпатично се сляха списващите в темите за двата набора (04 и 05). Ние продължаваме да присъстваме в осмокласната тема (при все че отпадна оправданието "научавам много") - просто се хихикаме с тях, а те "идват" при нас и пренасят духа си. За това си мечтаех, когато миналата година "висях" при седмокласниците. Засега ни се получава. А и Ментата си е Мента - кара ме да поглеждам коя конкретно тема съм  отворила. Дидева, благодаря! Слънчицето да не се обижда, но този ник би пасвал отлично на Министърката: тя присъства във всички теми като слънчице. Манжелка, полезно ни е да размахваш пръст, при все че още не сме влезли в ритъм и репликите ти (за недостатъчно задачи, задавани в курсовете като домашно) ни плашат. Санака и Белинда, а и всички други, драго ни е!

# 727
  • Мнения: 1 297
Не се изживявам в проверител, погрешно сте разбрали. Учителката по БЕЛ, в училище, задава домашното, тя го и проверява. Проверител е и на НВО, правилата се знаят. Вероятно сме попаднали при отговорен и добър професионалист. Не намирам за необходимо изкуственото вдигане на нивото. Тунинга понякога изиграва лоша шега. В крайна сметка точките са сто, повече няма как да се изкарат. А НВО форматът е съобразен с нивото знания придобити в училище. Не съм против надграждане на знанията. Но не намирам за нормално, седмокласник да е на нивото на завършил българист. Винаги си личи когато един текст е напомпан с високопарни и зазубрени изрази, и кога съдържанието е предадено от гледната точка на наученото в училище от 13-сет годишен. Аз съм заложил прогнозно около 85 точки за наборката.

И моля, не съм стигнал до хапчета още. hahaha

# 728
  • Мнения: 3 961
И моля, не съм стигнал до хапчета още. hahaha
[/quote]

А течните (червени, бели, розовки, с неизтекла 20-годишна давност годишни, гарнирани с мента...) не ги ли броиш - Се си е същото.

# 729
  • София
  • Мнения: 17 983
Menta, самият ти каза, че си проверявал и откривал множество грешки, значи все пак се изживяваш като проверител (не се казва В проверител)... И пак обобщаваш, подходът по школите е доста различен, за да бъде слаган под общ знаменател. Ето виждаме с дадения пример как в една се дават за препис текстове с цел придобиване на някаква литературо-аналитична грамотност, ако мога да я нарека така. Такова нещо предполага  наистина допир  с един по-висок стил на изразяване. Другаде нещата са тъкмо обратното, преработени са,  максимално опростени  са до нивото на учениците и само се акцентира на ключови за анализа на произведението/откъса думи. На трето място работят много над грамотността и дори карат децата да пишат по n пъти грешно написана в преразказа/тезата дума. Всеки родител е проучил и избрал оптималния за детето си вариант. А и си  доста далеч от истината, ако смяташ, че с едното помпане в школа/на уроци ученик дори може да се  доближи до нивото на добър филолог. Ако беше така, след дозата уроци в 7 клас (при някои и от 6 клас даже) и  втората такава в 12-ти масово щяхме да имаме младежи и девойки, които са на ти с нещата в българския. Картинката обаче е е друга..

# 730
  • нейде там, където ....
  • Мнения: 5 371
Защото децата ни с Рима са в еда и съща школа (няма да споменавам име, за да не правя реклама) и защото мисля, че не е добре да се снима от авторско помагало, ще обясння за преписването. В помагалото е направен анализ на изучавано произведение. Стилът на анализа е доста висок. Детето, преписвайки (колкото и механично да го прави), възприема написаното - разбира го и се приобщава към нивото. Очевидно очакването е, след известно време, ученикът да придобие собственни опитности, подобни на стила на анализите. Така ще се избегне зазубрянето на "готови изрази", за което многократно сме писали, че е безсмислено. Абстрахирайки се от НВО, за малкия човек ще има само полза. Вярно е, че е много времеемко. У нас, за да спестим време, диктувам текста за препис, но така изключвам зрителния контакт с написаното, което осъзнавам, че не е добре.

....

Моля за името и издателството на помагалото. На детето ми е препоръчано да правят преписи, заради краснописа. Така може да има и други ползи.

# 731
  • София
  • Мнения: 7 047
Аааа, нИ сЪ сърдЯ, ама ич даже, за нищо свързано с Дидева! Kissing Heart
Даже можем тайно да си сменим никовете, голям майтап ще стане! JoyJoy

За Йонова, имам някакви далечни впечатления от нея и само мога да съжалявам, че все още не е преподавател в НПМГ, че да научи и моичкият на нещо.

Ментата е прав за едно нещо, че придобитият, неподходящ изказ за 13 годишни, си личи от далече. НО, аз пък не съм чула някой, някъде, да е порязан в оценката за такова нещо (не коментирам това добре ли е ики не е). Това се случва и при заучаването на анализите на Донка Кънева, но колкото по-добре възпроизвеждаш начина й на изказ, толкова по-добре си оценен, дори и в училищните проверки.

# 732
  • Мнения: 3 961
Слънчо, неподходящ ще е, ако е непреработен. Точно в това е смисълът - да качват нивото, без да зубрят. Никога един тийн няма да бъде накаран от каквото и да е родителско тяло да седне и да чете литературна критика. Така, преписвайки, ще-не ще, ще прочете /„бре, че много "ще"-та“/. Единият препис няма да доведе до запаметяване, но ще фармира някакъв сходен изказ, съответстващ на стилистиката на детето. Затова се радвам, че ще има лична полза за детето. Не съм убедена, че то няма да остане в ЧУ /особено при промените, свързани с ЕГ/, но така работи за себе си!

# 733
  • София
  • Мнения: 7 047
Да, в такъв смисъл съм съгласна.
Съжалявам за това, че четящо поколение родители, отгледахме нечетящи деца. Защото тези преписи, така представено, целят това. Да формират изказ и мисъл, които едно четящо художествена литература дете, би могло да има...

# 734
  • Мнения: 3 961
За Йонова, имам някакви далечни впечатления от нея и само мога да съжалявам, че все още не е преподавател в НПМГ, че да научи и моичкият на нещо.


Да, там е преподавала, заедно с Илия Костов, който пък е математикът в школата. Е, с него хлапя вижда голям зор! Човекът работи със състезатели и не може да изтрае разни, плетящи се с плюсове и минуси и др. подобни.

Общи условия

Активация на акаунт