А "неструващи учители" има навред. България е малка държавица. Много от нещата и в другите градове се знаят. Имам познато момче, което завърши НЕГ в София, например, и последните две години рядко посещаваше, защото, по негови думи, имаше предмети, по които беше безполезна загуба на време. Имам познати с деца в Испанската в София, в Първа езикова във Варна, в Немската в Бургас, Математическа в Пловдив /завърши вече/, езиковите в Ловеч и В. Търново. Никъде няма отбран отбор учители. Поне на мен никой още не ми се е похвалил с такова нещо.
Добрата среда е въпрос на шанс също. Пращала съм големия в училище с уж такава с конкурсен изпит. Ми нищо подобно не се случи. Средата му в училището от квартала от преди това, която беше без никакъв подбор, беше по-добра и спокойна и детето ходеше с много по-голямо удоволствие и мотивация на училище.
Но е факт, че в училищата, които са по-търсени, винаги можеш да намериш повече деца, които имат желание да учат, които могат да бъдат нещо като коректив на нашите деца. Съвсем не казвам, че няма и от другия тип, или че в кварталните училища няма деца, които имат желание и искат да учат. Просто там те са единици и трудно просъществуват. Имам не един или два примера на деца в подобно положение.
А че в 12ти клас не се учи, еми не се, факт! Не го одобрявам в никакъв случай, но тогава децата вече са достатъчно големи и могат да преценят какво ги влече и на какво да наблегнат. Казвам го от опит, имам завършил по-голям син. Навсякъде има неравности, но е важно да изберем на децата място с възможно най-малко такива.