Шести клас - 2018/19 - тема 2

  • 53 501
  • 758
  •   1
Отговори
# 375
  • у дома
  • Мнения: 7 140
Ако часовете намаляват няма как да не спадне нивото според мен.

# 376
  • Мнения: 24 467
Ако часовете намаляват няма как да не спадне нивото според мен.
Разбира се. Няма нужда да се самозалъгваме, че по места това нямало да се случи. Когато лавината тръгне надолу,  тя повлича всичко след себе си.

# 377
  • София
  • Мнения: 9 110
Въпреки, че нашият младеж учи вече шеста година единствено английски език в училище (като чужд език), ако трябваше да разчита на тези знания, щеше да е все още на ниво А1 някъде. Вярно, че не е бил в езиково училище, но си имаше немалко часове през годините. Учителите постоянно се сменят, повечето не се справят изобщо. Резултатът е, че децата, които ходят на школи са много по-напред и изобщо не разчитат на училищния английски, а тези, които не ходят, нищо не успяват да научат в училище, защото постоянно се сменят учители, учебници и т.н. и закъсват по предмета.

# 378
  • Мнения: 6 585
Е тогава какъв смисъл има да учиш в ЕГ , ако нивото , с което излизаш е смехотворно за ЕГ?  няма д а има спасили се училища.

Какво се случва с идеята на МОН , че ако нямаш определен хораиум по  някой предмет, не можеш да кандидатсваш по дадена специалност? Това влезе ли в сила или се обсъжда ?

# 379
  • Мнения: 5 160
Какво се случва с идеята на МОН , че ако нямаш определен хораиум по  някой предмет, не можеш да кандидатсваш по дадена специалност? Това влезе ли в сила или се обсъжда ?
За България не е проблем.
За чужбина едва ли МОН ги вълнува.

# 380
  • Мнения: 24 467
Е тогава какъв смисъл има да учиш в ЕГ , ако нивото , с което излизаш е смехотворно за ЕГ?  няма д а има спасили се училища.

Какво се случва с идеята на МОН , че ако нямаш определен хораиум по  някой предмет, не можеш да кандидатсваш по дадена специалност? Това влезе ли в сила или се обсъжда ?


Това е целта - да няма качествено образование. Бачкатори са нужни на вождовете.
Ето как се постига тази цел - полека, но сигурно:
https://www.dnes.bg/stranata/2018/10/02/elitnite-gimnazii-s-po-n … 0-do-60-lv.389346
"Елитните училища са с по-ниски стипендии от останалите учебни заведения."
...
За чужбина си има изисквания в доста университети за определен хорариум по дадени предмети. Дадох мисля и тук един пример с математиката. Завършили тук с отличен успех кандидатстваха в чужбина инженерни специалности и им искаха разбивка не само на броя часове, а и на съдържанието на изучавания материал. Оказа се, че това е препъни-камък за тях, тъй като имало раздели от математиката, които не са изучавани у нас и не можаха да влязат в желаните университети по тази причина.

# 381
  • Мнения: 3 048
Вижте как стоят нещата с училищния английски - материалът покрит от 2 до 5 клас, сега 5 и 6 клас (седмокласен учебник не съм виждала) се повтаря в общи линии. И при читави учители и учещо съвестно дете, не може да се постигне кой знае какво само в училище.
Нещо такова ще направят и в езиковите - три години за три нива и после две години едно полуниво (B2.1).

Наистина за чужбина е проблем недостатъчния хорариум по определени предмети. За България не е проблем формално, но на практика е.

Имам предвид, че например, догодина избирайки "елитна" езикова гимназия, където ще му предложат като профилиращи предмети за 11 и 12 клас освен двата чужди езика, география и история, ние отрязваме шансовете детето да "открие", че има интереси във, да речем, физиката или биологията и респективно да избере професия свързана с тях.

Отделно, се чудех да се смея или да плача. Как може наредби да казват, че профилиращите предмети са "три или четири". Ами, има космос разлика дали ще са три или ще са четири.

# 382
  • Мнения: 24 467
Нали след 10-ти клас децата ще избират отново профил? Ще имат възможност да сменят паралелка, училище.
Макар че за мен е безсмислено ограничение да не могат да изберат ДЗИ по който искат предмет. Без друго подготовката на учениците отдавна е извън училище. Дори и две години един ученик да не учи в училище биология, например, като профилиращ предмет, то си е съвсем по силите му да се подготви по него.

# 383
  • Мнения: 5 160
Ще избират профил от това, което предлага училището.
Може да се мести в друга гимназия, ако има свободни места.
Може да се явява по желание на ДЗИ по предмет, ако не му е задължителен (по профилиращ предмет).

# 384
  • Мнения: 21 455
Нали след 10-ти клас децата ще избират отново профил? Ще имат възможност да сменят паралелка, училище.
Няма да избират профил, а само трети и евентуално четвърти профилиращ предмет. Ако искат да сменят профила, ще трябва да го направят най-късно преди да започнат 11. клас, ако има свободни места в приемащото училище и с полагане на съответните приравнителни изпити, ако има такива. След това при преместването си не могат да сменят задължителните профилиращи предмети, които са изучавали, както и специалността от професията.

# 385
  • Мнения: 3 048
Judy, още няма натрупан опит по въпроса и не съм толкова навътре, де, ама си мисля, че на този етап ако след 10 клас, решиш че иска да учиш физика, трябва ДА ИМА свободно място в подобна паралелка. Миграция след 10 клас във вид на прием не е регламентирана.

Отделно, по темата за езиковите гимназии и може би целенасоченото им обезмисляне. В момента намаляват часовете в първите години с оябснението, че те ще минат като профилиращи часове след 10 клас. И отиваш в езикова с мисълта, че ще се местиш след 10 клас, за да ти предложат малко на брой часове по езика до 10 клас. Т.е. хем да не избереш езикова до 10 клас заради малкото часове, които предлагат до 10 клас, хем и да искаш да останеш там до края, те да ти кажат, че за две години ти предлагат половин B2.
Такъв lose-lose избор да подготвят си е направо изкуство.

# 386
  • Мнения: 24 467
Нали след 10-ти клас децата ще избират отново профил? Ще имат възможност да сменят паралелка, училище.
Няма да избират профил, а само трети и евентуално четвърти профилиращ предмет. Ако искат да сменят профила, ще трябва да го направят най-късно преди да започнат 11. клас, ако има свободни места в приемащото училище и с полагане на съответните приравнителни изпити, ако има такива. След това при преместването си не могат да сменят задължителните профилиращи предмети, които са изучавали, както и специалността от професията.

Именно, че след завършването на първата степен могат да сменят профила си в рамките на училището или самото училище за следващите две години в по-горната степен на гимназиалното си образование. Разбира се при наличие на свободни места. Което е минус на решението, защото е нормално човек точно на тази възраст да се насочи към нещо конкретно и то да не съвпада с това, което е избрал в края на седми клас.
Училищата следва да предлагат по-гъвкави програми, според желанията на учениците, а не учениците да се нагаждат според профилите, предлагани в училището.

Judy, още няма натрупан опит по въпроса и не съм толкова навътре, де, ама си мисля, че на този етап ако след 10 клас, решиш че иска да учиш физика, трябва ДА ИМА свободно място в подобна паралелка. Миграция след 10 клас във вид на прием не е регламентирана.

Отделно, по темата за езиковите гимназии и може би целенасоченото им обезмисляне. В момента намаляват часовете в първите години с оябснението, че те ще минат като профилиращи часове след 10 клас. И отиваш в езикова с мисълта, че ще се местиш след 10 клас, за да ти предложат малко на брой часове по езика до 10 клас. Т.е. хем да не избереш езикова до 10 клас заради малкото часове, които предлагат до 10 клас, хем и да искаш да останеш там до края, те да ти кажат, че за две години ти предлагат половин B2.
Такъв lose-lose избор да подготвят си е направо изкуство.

Точно за този момент обсъждаме - след завършването на 10-ти клас, когато е възможна тази смяна. Не вече в 11-ти или 12-ти. Та нали уж това е целта - след приключването на първата степен човек да се ориентира и да избере нещо друго. Което на практика е много често срещано.

Ще избират профил от това, което предлага училището.
Може да се мести в друга гимназия, ако има свободни места.
Може да се явява по желание на ДЗИ по предмет, ако не му е задължителен (по профилиращ предмет).
А ако не е профилиращ? А се появи нужда точно от ДЗИ по непрофилиращ, за да се кандидатства в конкретен университет, който има такива изисквания? В някои университети едва при подаване на документи за предварителен прием кандидатът научава, че има изискване от този вид - матура по физика, например. Отделен е въпросът за изискванията за минимален резултат по нея, това вече си зависи от кандидата.

# 387
  • Мнения: 5 160
Judy, явно не се разбира. Пиша, че може.
ЗПУО
Чл. 134. (1) Задължителният държавен зрелостен изпит по учебния предмет Български език и литература се полага върху учебно съдържание, изучавано в задължителните учебни часове във втория гимназиален етап на средно образование.
(2) Вторият задължителен държавен зрелостен изпит по чл. 132, ал. 2 се полага по учебен предмет, избран от ученика измежду учебните предмети Чужд език - английски, френски, немски, италиански, испански или руски, Математика, Информатика, Информационни технологии, Физика и астрономия, Биология и здравно образование, Химия и опазване на околната среда, История и цивилизации, География и икономика, Предприемачество, Музика, Изобразително изкуство и Философия, ако ученикът го е изучавал в избираемите учебни часове като профилиращ учебен предмет във втория гимназиален етап на средно образование. Държавният зрелостен изпит се полага върху учебното съдържание от задължителните модули на профилиращия учебен предмет.
(3) Държавният изпит за придобиване на професионална квалификация по чл. 132, ал. 3 се полага при условията и по реда на Закона за професионалното образование и обучение.

 
Чл. 135. (1) По свое желание зрелостникът може да положи и до два допълнителни държавни зрелостни изпита по избрани от него учебни предмети измежду учебните предмети Български език и литература, Чужд език - английски, френски, немски, италиански, испански или руски, Математика, Информационни технологии, Физика и астрономия, Биология и здравно образование, Химия и опазване на околната среда, История и цивилизации, География и икономика и Философия.
(2) В случай че избраният учебен предмет по ал. 1 е изучаван от ученика като профилиращ, държавният зрелостен изпит се полага върху учебното съдържание от задължителните модули на профилиращия учебен предмет, изучавано в избираемите учебни часове във втория гимназиален етап на средно образование.
(3) В случай че избраният учебен предмет по ал. 1 не е изучаван от ученика като профилиращ, държавният зрелостен изпит се полага върху учебното съдържание, изучавано в задължителните учебни часове в средната степен на образование.

(4) Зрелостникът може да положи допълнителен държавен зрелостен изпит по учебния предмет Български език и литература само ако е изучавал учебния предмет като профилиращ. Държавният зрелостен изпит се полага върху учебното съдържание от задължителните модули на профилиращия учебен предмет.
(5) Освен случаите по ал. 4 допълнителен държавен зрелостен изпит не може да се полага по учебен предмет, по който зрелостникът е положил задължителен държавен зрелостен изпит.
(6) Допълнителен държавен зрелостен изпит по учебния предмет Чужд език може да се положи и по чужд език, различен от посочените в ал. 1, ако съгласно училищния учебен план ученикът е изучавал съответния чужд език в първия гимназиален етап на средно образование и като профилиращ учебен предмет във втория гимназиален етап на средно образование.

# 388
  • Мнения: 3 048
Въпросът е какво точно избираме в 7 клас. Отговорът е "едно голямо нищо". Добрата новина е, че те така или иначе още не са ориентирани, лошата е, че като се ориентират в 10 клас, ако има къде да отидат, ще имат приравнителни изпити.

# 389
  • Мнения: 21 455
В темата за МОН въпросите за дипломите и ДЗИ доста са обсъждани, ако на някого му се чете.

В седми клас се избират на практика два от трите или четири профилиращи предмета. Отделен е въпросът, че към момента няма одобрени програми за профилирана подговка, макар че от наредбата горе-долу може да се добие някаква представа. Приравнителните изпити може да не са много. По-голям проблем ще са свободните места в желаните училища и профили, ако някой иска да се премести.

Общи условия

Активация на акаунт