Петокласници - 2018/2019- Тема 1

  • 69 068
  • 776
  •   1
Отговори
# 630
  • В светлината на слънцето
  • Мнения: 7 912
Ако детето няма абсолютно никакво влечение към биология, физика, история или друг неосновен предмет, и няма намерение да бъдат част от неговото следващо образование, в крайна сметка и аз бих оставила да учи "от живота". Под основни предмети разбирам тези, върху които се държи матура. Ще опитам да се обоснова. Едно дете, чието призвание е да рисува, и има твърдото намерение да се развива в тази област, за какво да учи чак в такива детайли физика да речем. И онзи, който иска да следва биология, има ли смисъл да рисува като бог? Разбира се, всеки един предмет - било то изкуство, спорт, история или нещо техническо, обогатява и развива детето като личност. Но ако е прекалено насила, може би е редно да се направи компромис.

# 631
  • София
  • Мнения: 17 592

Лумба, първите анатоми в Западния свят са били именно художниците. И понеже аутопсиите са били забранени, са се принуждавали да ограбват гробове, за да разберат устройството на човешкото (и не само) тяло. Художник без познания по анатомия е... ами, на ниво малко дете. За един истински музикант (и особено - композитор, примерно, или оркестрант) е от критична важност да има познания по акустика и вълни - които неща се изучават от физиката. А като си спомня учебниците на студенти от НСА - ами, пълни бяха със схеми и изчисления, свързани с лост (основно от 1ви род) - т.е. отново попадаме във физиката. Т.е. ако детето мечтае да стане истински художник, а не просто да смесва бои за латекс по предварително зададена рецепта, или да музицира - но не просто да врещи някаква чалга в кръчмата - то просто има нужда и от биология, и от физика, а и (с голяма вероятност) от някаква органична химия (свързано е с боите). И дори ако иска да е спортист, но не просто да бяга подир топката в градинката, пак ще му се наложи да се запознае и с физиката, и с биологията донякъде.
Да не говорим, че определянето на някое дете като нямащо афинитет към някоя наука на възраст 2-5 клас е доста... ами, несериозно, ако няма сериозни проблеми. Тези неща могат да се проявят доста по-късно - когато има вече основата да определи дали дадено нещо му харесва, или пък не. Няма как да стане още със запознаването с термометъра. От "живота" може да научи само, че ако настъпи мотиката ще бъде фраснато по главата (ако е достатъчно високо). И това само при положение, че се срещне с мотика (което в града дори няма как да стане).
Не ранното "призвание" (което едва ли може да се определи, освен за няколко изключения), а абсурдните учебници и начин на представяне определят децата като "нямащи афинитет". Понеже ако родителят, по някакви причини, не е достатъчно запознат - а и достатъчно добър в представянето, понеже от това да знаеш нещо до това да можеш да го обясниш смислено на малко дете разликата е от земята до небето - детето просто няма шанс... няма откъде да се запознае. Когато информацията е представена хаотично, непоследователно, пръсната на късчета без никаква връзка помежду си ... и, да си го кажем честно, до толкова без смисъл, че да стане направо невярна, учебникът е не "помощник", а сериозен вредител. И това си е направо престъпление - с/о нашите деца.
И тук дори няма да започвам "учебниците" по музика или изобразително изкуство. Готова съм да се хвана на бас, че нито едно от децата ни не е научило от тях (не от нас) какво представлява който и да било стил или течение. Или дори техника. Ако трябва да съм честна, не виждам смисъл дете, което не учи в музикално училище, да разпознава диези и бекари. Но намирам за престъпление да не могат да различат симфония от менует и да не правят разлика м/у голям симфоничен и камерен оркестър. Да не знаят кога и как се е зародил валса или откъде произлиза джаза. Да не знаят кой е Рембранд или какви са работите на Микеланджело. Да не говорим да различат ван Гог от Дали...

# 632
  • В светлината на слънцето
  • Мнения: 7 912
Кати, за изкуствата мога сериозно да те оборя. За композиторите изобщо няма значение физиката, повярвай. Казвам го от лични наблюдения, тъй като живея с такъв (може би най-издаваният и изпълняван в момента бг композитор извън страната - класически, не кръчмарски, и един от тримата, включени в световния каталог на Бим - другите двама са Марин Големинов и Георги Минчев - не певецът, има и композитор с такова име). Ако знаеш само колко бос е по математика и физика, за химия и биология даже не искам да споменавам.
Дядо ми е един от големите художници от търновската школа. По негово време не е имало кой да им преподава биология, а още по-малко химия.
Иначе анатомията е полезна, да, за пресъздаване максимално точно на човешкото тяло. Но това, че един Леонардо се е интересувал от строежа на човешкото тяло, не означава, че всички художници са били такива. Рубенс например е бил литератор, Дали, Ван Гог или Бош никога не са изучавали анатомия. Пък са станали художници все пак.
Това е моята гледна точка, не я натрапвам. Но специално за изкуства мога много да споря, тъй като сред такива хора съм израсла, това съм учила и това ми е професията. Твоята сила пък е на друго място, там аз не смея да отворя дума, защото съм лаик и ще е смешно да се изказвам.
Доколкото помня ти не си учила или завършила нито едно от тези изкуства, които цитираш?

# 633
  • София
  • Мнения: 17 592

lulumba, това, че не учат нещо като "физика" не означава, че не разбират от нея. Абсолютно сигурна съм - нямам никакви, ама никакви илюзии по въпроса - че ако седнем да си говорим с мъжа ти за акустика, за вълни, за наслагване, отразяване и хармония, още на второто изречение ще ме сложи в малкия си джоб - и това, че ще рисува ноти и ключове (от които и грам няма да разбера), а няма да изписва формули изобщо няма да промени факта, че много повече от мен ще разбира какво се случва. Но това няма как да се случи, ако изобщо няма и понятие за това, че има различни материали, че се опъват (и разширяват) по различен начин, кой какви тонове може (или не може) да издава - и при какви условия... Музикантите обикновено имат много по-добра представа от температурното разширяване и свиване на различните материали (само онези, които се използват в инструменти) от всеки средно статистически физик, който не се занимава с това конкретно. И не го учат "от живота", изучават ги всичките тези неща много, ама много сериозно, на много високо ниво. Просто ги наричат по различен начин. Като се опитах да разбера Теорията на Ойлер за музиката в мозъка ми настъпи пълен хаос - но съм убедена, че мъжът ти много добре я знае и разбира - дори и да не знае, че точно Ойлер я е създал или че е започнала живота си като чисто математично построение. Така че... няма да се разберем - много даже ги изучават тези неща. И хич не ми казвай, че човекът, нарисувал това
blob:null/68f6ae74-671a-43a8-8d08-e0d0a7737c19
никога не е изучавал анатомия, по никакъв начин.
Какво и кога е изучавал Дали не знам, но тук

виждам доста повече анатомични подробности от известните "от живота" на обикновените хора. Може да е учил не правейки дисекции (доста нелицеприятен начин), а изучавайки скици, примерно - но резултатът е същия, учил е... не се е натъкнал на познанието на улицата.

Не, не съм нито завършвала изкуства, нито съм голям познавач - обаче като почнат музиканти да ми обясняват (понеже ми е интересно, наистина), мозъкът ми се връзва на фльонга (тъкмо понеже не съм, ама хич, спец по акустика и вълни... хехе, не и ако са с достатъчно голяма дължина, че да не дифрактират в кристална решетка). Т.е. техните познания в този специфичен дял от физиката далеч надминават моите. А не е като пък хич да не съм изучавала акустика... просто недостатъчно.

# 634
  • В светлината на слънцето
  • Мнения: 7 912
Не бе наистина нищо не разбира. Съвсем сериозна съм. И не учат нищо такова. Нито в родната академия, нито в други (поне там, където прави майсторски класове). Сигурна съм, понеже сме водили доста спорове с него на такива теми. Чак ме е ядосвал с незнанието и най-вече с отказа да приеме, че има и нещо друго извън изкуствата. В това отношение е направо краен. А и повечето му колеги (и българи, и чужденци) са същите странни птици. Живеят си в техен свят. Има един “луд” руснак, който му свири нещата по цял свят. А този каква птица е, нямаш си представа.
Специално Дали започва като прерисува ренесансовите художници, а те са в голямата си част натуралисти - оттам и познанието. После учи малко в художествено училище, но дадаистите му променят най-осезаемо мисленето.
Оф, пиша от тел, който ди редактира както ще, и не мога да го сложа като скрит текст. Извинявам се за чаршафите.
Мисълта ми беше, че не е ок да се иска от едно дете, чийто ум работи в друга посока, да бъде гениално по абсолютно всички предмети. Нали наскоро точно тук се възмущавахме от критериите по физическо. Същото е и с останалите предмети. Това исках да кажа. Но де ги тез учители будители, които ще съзрат и помогнат за развитието на детето в неговата си посока. Това е една друга и много тъжна тема. Нелепите учебници дори не искам да коментирам.

# 635
  • София
  • Мнения: 17 592

Ама, Лумба, те не учат на този етап обща теория на относителността, учат, че течностите кипят и пак си остават същите вещества, и замръзват, и термометърът не е едно вълшебно устройство, което има чудното свойство да ти казва кога си болен, ами по доста простичък начин мери температурата... И никое дете не би имало проблем с тези понятия, ако не бяха учебниците, специално създадени, за да направят нещо простичко необозримо...
А мъжът ти на бас, че знае доста по-добре от мен какво точно е "обертон" и какво представлява фалцетът и защо звучи неправилно в класиката, а е добре в много от рок парчетата.
Аз не знам защо е, впрочем. Така и не успях да разбера обясненията. От музиканти, учили у нас. Ама ползват други понятия, дето не ги проумявам, и мелодия, която поддържа хармонията (или беше обратното).

# 636
  • Мнения: 19 296
Нашите учебници по история и география са на Булвест. Прегледах два урока от тях и ми се сториха ок. Уроците са по една страница и се преразказват с по десетина изречения. Като имам повече време, ще ги погледна по-обстойно дали и нататък е така.
https://www.book.store.bg/p186996/istoria-i-civilizacii-za-5-kla … na-kotlarska.html
https://www.book.store.bg/p193399/geografia-i-ikonomika-za-5-kla … mityr-zhelev.html
Може да се видят безплатните уроци в уча.се и да се направи абонамент. Миналата година при нас учебникът по ЧО беше много скучен и детето гледаше уча.се и каквото запомни в час.

# 637
  • Перник
  • Мнения: 4 863
Забелязвам и една мноого дразнеща тенденция. Понеже той не ходи на занималня (до 6 клас вкл имат), пише домашните у дома. И ги започва, без да е прочел поне веднъж урока. Бил го запомнил в час. Ами не е запомнил, проверих го. Или поне не е достатъчно. С две думи - ако мине номера. Обаче номерът не му минава. След бурен ропот се връща на прочитането. Ама това е ежедневна борба. Ще има крути мерки на финала.
Имам същия проблем. Като седнем заедно да учи, го карам първо да прегледаме урока и после да пише домашни. Но оставя ли го сам, пак хваща директно тетрадката. И ако няма домашно, нямал да учи. 5 клас е, не знам докога ще продължава така...

То с учебник всеки може да напише домашното, ти ако знаеш колко съм написал без учебник - това ми отговаря Калоян, като кажа, че трябва да се чете какво пише в учебника.
Успехът му според електронния дневник е 5,61. Това било лесно, онова било лесно, по английки неговото домашно било най-добро... Имат хора с двойки, закъсняващи за час, неносещи материали по рисуване... Пък уж сме в елитно училище Thinking Казах му, че щом му е толкова лесно, ще му търся по-трудно за след 7-ми клас Smiling Imp

Обучението не е това, което беше... Simple Smile
Именно. И не е трудово. Синът учи техническо писане, следва чертане.

И моят с това се забавлява.
Да, ние едно време го учехме по трудово. Друг е въпросът, че едва ли на някой ще му се наложи да чертае и пише на ръка, както майка ми едно време - на паус, с рапидограф, който не ни даваше да докоснем, да не го повредим. А ако сбъркаш, триеш с бръснарско ножче...

Нашите учебници са на "Просвета". Признавам си, не съм разглеждала подробно, но като ви чета, разбирам защо господинът си носи листче и не преподава точно това, което пише в учебника.

Последна редакция: чт, 01 ное 2018, 14:15 от SvetlaK

# 638
  • София
  • Мнения: 17 592

Изобщо казано чертането не е само чертане на ръка - и на крака, и на кЮмпЮтър, и на каквото и да го правиш, ако не знаеш как да представиш такъв или онакъв разрез, никой няма да го разчете. Пък колкото си искаш велик и "над тези неща" бъди.

# 639
  • София
  • Мнения: 5 188
"То с учебник всеки може да напише домашното, ти ако знаеш колко съм написал без учебник - това ми отговаря Калоян, като кажа, че трябва да се чете какво пише в учебника."
SvetlaK, много сладко Simple Smile
Както и другото,  че ще му търсиш по-трудно училище,  щото това е лесно Simple Smile

# 640
  • Перник
  • Мнения: 4 863
"То с учебник всеки може да напише домашното, ти ако знаеш колко съм написал без учебник - това ми отговаря Калоян, като кажа, че трябва да се чете какво пише в учебника."
SvetlaK, много сладко Simple Smile
Както и другото,  че ще му търсиш по-трудно училище,  щото това е лесно Simple Smile

Голяма мъка е да го накараме да ползва учебниците. Госпожата по "Човек и природа" казала да учат от тетрадката. Да, ама в нея има 2 определения, а урокът в учебника е 3 страници. И няма как да се напише домашното в учебната тетрадка, без да са прочетени.

А за училището - "елитно", уж са добър клас, но вчера двама хубавци се били (за глупост естествено), ходили при директорката чак. А единият изглеждаше кротък...

# 641
  • Мнения: 3 067
Учебниците на децата са ужасни. Някои от преподавателите не умеят да разказват уроците увлекателно, в учебника е пълна боза и децата бързо губят интерес. По история например, често трябва да се намесвам и да се опитвам да привнасям нови интересни моменти, които в учебника липсват. Как да накараш иначе дете в 5 клас да започне да разбира един бъркоч, поднесен под формата на имена, дати, често дори без някаква смислена причинна връзка. Тези, които пишат учебниците определено са отбили номера с едно голямо нищо.
Съчетанието калпав преподавател и калпав учебник обаче е убийствено.

# 642
  • София
  • Мнения: 979
Misc Crystal Ball
Учебниците на децата са ужасни. Някои от преподавателите не умеят да разказват уроците увлекателно, в учебника е пълна боза и децата бързо губят интерес. По история например, често трябва да се намесвам и да се опитвам да привнасям нови интересни моменти, които в учебника липсват. Как да накараш иначе дете в 5 клас да започне да разбира един бъркоч, поднесен под формата на имена, дати, често дори без някаква смислена причинна връзка. Тези, които пишат учебниците определено са отбили номера с едно голямо нищо.
Съчетанието калпав преподавател и калпав учебник обаче е убийствено.
Абсолютно е така, вчера се сблъсках с учебника по история и се хванах за главата. В учебната тетрадка имаше въпроси които ги няма в учебника или са неясно написани и можеш само да гадаеш какво точно питат. Smiling Imp

# 643
  • offshore & overseas
  • Мнения: 3 418
Аз явно съм сред малцината родители, които харесват учебниците (всъщност, има ли въобще други?) Харесва ми това, че са богато илюстрирани (нещо, което на мен като ученичка много ми е липсвало), харесва ми това, че има интересни задачки, които развиват мисленето и въображението (друг е въпросът дали се решават точно тези задачки или се прескачат), харесва ми това, че имат и много помагала. И въпреки че се занимавам редовно заедно с Калина, наистина рядко попадам на откровени тъпизми или твърде неясни задания.

Последна редакция: вт, 06 ное 2018, 15:20 от Мяуче

# 644
  • Перник
  • Мнения: 4 863
И аз не мисля, че учебниците са чак толкова ужасни. Ако не са по-хубави от нашите на времето, поне не ми изглеждат по-лоши. Но вчера госпожата по Човек и природа беше дала за домашно лабораторен урок. Направихме го, но не мисля, че е добра идея - някои от нещата не съм сигурна, че разбрахме правилно. Децата са влизали в кабинета веднъж. Единственото, което Калоян помни, че е видял е "епруветка". Да, ама в кръстословицата се търсеше "мензура". Добре, че е гугъл, та онагледихме разликата между двете, а и колбата Grinning

Общи условия

Активация на акаунт