Отговори
# 225
  • Мнения: 4 248
Някъде по учебниците пишеше наготово :Ако числата a и b се делят на c, то сборът a + b се дели на c и е изпълнено равенството
(a + b) : c = a:c + b:c  
 И ако едно от числата не се дели на с то и сборът няма да се дели на с
Това подчертаното не е (напълно) вярно. Трябва да е "Ако само едно от числата не се дели на c то сумата не се сели на c" Ако и двете не се делят, има вариант сумата да се дели... Ако и двете се делят - сигурно е, че и сумата ще се дели...

Ако a се дели на с и b се дели на с, то а+b се дели на с, но ако а+b се дели на с, то не е задължително a да се дели на с и b да се дели на с.
т.е. ако a=n*c, b=m*c (m и n цели числа)=> a+b=(n+m)*c т.е. сумата се дели на с. Еднопосочно е, обратното твърдение не е вярно!

ако а=4, b=5  и c=3  
a+b=3*3, но нито а, нито b се делят на 3

Да, моя грешка,пенева.Пише: "Ако само едно събираемо в даден сбор не се дели на дадено число, а всички останали се делят, то сборът не се дели на това число"
Много благодаря, Дъждец и аз го  реших по начина без вариациите, но  е интересно и решението с вариациите.

# 226
  • Мнения: 2 502
Г-жа Янева има кръгла маса с площ 0,5024 кв.м Колко метра трябва да е диаметърът на кръгла покривка за тази маса, ако г-жа Янева иска покривката да се спуска по 65 см от всички страни на масата?
πr² = 0,5024 кв.м
r = 0.4 m
0.4 + 0.65 = 1.05m
 

Амбър, благодаря!

# 227
  • Варна
  • Мнения: 3 245
Нека М е множеството от всички четерицифрени числа , които могат да се запишат с цифрите от 1 до 9 без да се повтарят.
Определете броят на числата, които съдържат в записа си последователно една до друга цифрите 1 и 7 и то в посочения ред.

Имаме следните три варианта: 17хх, х17х, хх17 . За всеки от вариантите имаме вариация от 7 елемента (толкова са останалите цифри) от втори клас (толкова места има за запълване). 3*7!/(7-2)!=3*7*6 = 126

# 228
  • Мнения: 127
Срам, не срам ще питам за обяснение на тази 5-та задача. Забравила съм ги тези неща, а трябва да ги обясня на петокласника:
Ето едно решение, което следва учебника и в скоби са вмъкнати някои пояснения.
а) За всяка стойност на естественото число b, числото 3.b се дели на 3. Понеже сборът 5.a + 3.b се дели на 3(тъй като се дели на 15=3.5), то и произведението 5.a се дели на 3. Следвоателно числото a се дели на 3(тъй като 5 и 3 са взаимно прости).
б) За всяка стойност на естественото число a, числото 5.a се дели на 5. Понеже сборът 5.a + 3.b се дели на 5(тъй като се дели на 15=3.5), то и произведението 3.b се дели на 5. Следвоателно числото b се дели на 5(тъй като 5 и 3 са взаимно прости).

Другите две решения, в които се стига до a/3 + b/5 и се казва щом е цяло, то a се дели на 3 и b се дели на 5 без допълнителна обсновка не ми изглеждат пълни. Най-малкото, ако заменим 3, 5 и 15 със съответно 2, 4 и 8, то a/2 + b/4, ако е цяло не следва, че всяко от събираемите е цяло число - пример а=1 и b=2 го показва. Имам чувството, че ако трябва да се докаже, че "Ако а/3 + b/5 е цяло число, то 3 дели а и 5 дели b" ще се направят обратните расъжения и ще се стигне до 5.а + 3.b да се дели на 15 и ще се каже, че няма как да е така, ако 3 не дели a и 5 не дели b.

# 229
  • Мнения: 5 160
Радиусът е 40 см. Диаметър 80. За да виси по 65 см от двете страни: 80+2*65 = 210 см=2.10 м диаметър на покривката.

# 230
  • София
  • Мнения: 17 592
Някъде по учебниците пишеше наготово :Ако числата a и b се делят на c, то сборът a + b се дели на c и е изпълнено равенството
(a + b) : c = a:c + b:c  
 И ако едно от числата не се дели на с то и сборът няма да се дели на с
Това подчертаното не е (напълно) вярно. Трябва да е "Ако само едно от числата не се дели на c то сумата не се сели на c" Ако и двете не се делят, има вариант сумата да се дели... Ако и двете се делят - сигурно е, че и сумата ще се дели...

Ако a се дели на с и b се дели на с, то а+b се дели на с, но ако а+b се дели на с, то не е задължително a да се дели на с и b да се дели на с.
т.е. ако a=n*c, b=m*c (m и n цели числа)=> a+b=(n+m)*c т.е. сумата се дели на с. Еднопосочно е, обратното твърдение не е вярно!

ако а=4, b=5  и c=3  
a+b=3*3, но нито а, нито b се делят на 3


Сумата от остатъците е 0 или c.




Трудничко рисувам с мишка, извинете.
Слагаме а от ляво надясно и бе - отдясно на ляво. Цялата отсечка е, очевидно, сборът на двете. Почваме да делим цялата отсечка, без оглед на а и бе, на ц. По условие тя се дели точно. Нито а, нито бе, обаче, не е нужно да се делят точно на ц. Обаче е задължително сборът от остатъците (това, дето остава от последното ц, нанесено в/у а, до първото, нанесено в/у б, от а и б) да е или 0 (т.е. двете да се делят точно на ц), или ц (т.е. да се допълват до ц остатъците).
Но втората хипотеза не е, мисля, за началото на 5ти клас.

# 231
  • Мнения: 4 248
По-нагоре се извиних, че е грешка.Ето така е написано:
 "Ако само едно събираемо в даден сбор не се дели на дадено число, а всички останали се делят, то сборът не се дели на това число"

# 232
  • София
  • Мнения: 17 592

О, ама аз не споря с теб!
Предложих обяснение на правилото - като за петокласници. (е, понеже не мога да пиша лесно с мишка в текста под фигурата има символи не като за петокласници, но това не е важно, важна е картинката, другото им се обяснява по нея).
Хич и не исках да споря, извинявай, ако не се е разбрало защо я слагам картинката...

# 233
  • Мнения: 4 248
А, не се замислих, че сбора на остатъците може да образуват число кратно на делителя

# 234
  • Мнения: 1 231
Момичета, респект! Само на мен ли ми се вижда сложно за 5-то класник?

# 235
  • София
  • Мнения: 7 033
Опитах да помогна на осмокласничка:

Зад. 3

# 236
  • Мнения: 127
Опитах да помогна на осмокласничка:
Зад. 3

От DAC=DBC=50 => отсечката CD се вижда от един и същ ъгъл от А и B, т.е. около ABCD може да се опише окръжност.
BDC=180-100-50=30
BAC=BDC=30 - ъглите са равни защото гледат към BC и са в окръжност
DAB=30+50=80
ABD=180-80-45=55
ABC=55+50=105

Последна редакция: ср, 10 окт 2018, 16:10 от D2018

# 237
  • Русе
  • Мнения: 11 918
 Задачата е мисля от входното ниво на 9 клас , на Анубис.В тази задача според мен трябва изрично да се посочи че е вписан четириъгълник. Не се сещам , а и не знам има ли такова правило, или ако има - дали се е учило, че ако една отсечка се вижда под еднакъв ъгъл, то четириъгълникът е вписан.Не видях в учебника за 8 клас да има такова доказателство.

# 238
  • Мнения: 127
Задачата е мисля от входното ниво на 9 клас , на Анубис.В тази задача според мен трябва изрично да се посочи че е вписан четириъгълник. Не се сещам , а и не знам има ли такова правило, или ако има - дали се е учило, че ако една отсечка се вижда под еднакъв ъгъл, то четириъгълникът е вписан.Не видях в учебника за 8 клас да има такова доказателство.

http://www.prosveta.bg/uploads/files/PGR_2017-2018/PGR_8kl/PGR_m … _8kl_Prosveta.doc

Като гледам това тематично разпределение в него има 92:
Доказване на необходими и достатъчни условия за вписан четириъгълник, свързани със сбора от срещуположните ъгли на четириъгълник и за страна на четириъгълник да се вижда под равни ъгли от другите два върха.

# 239
  • Русе
  • Мнения: 11 918
 Извадих учебника на за 8 клас на Анубис, обаче в съответния урок го няма това условие.Теоремите, доказателствата и задачите са само до срещуположните ъгли. Което не им пречи да пляснат задача в съответния учебник за 9 клас.

Общи условия

Активация на акаунт