Покрай темите за тормоз в училище се замислих какво влияние оказва смяната на учебно заведение и обкръжението (нови деца, нови учители). Какво се случва след като свърши градината и детето тръгне на училище? Едни се оформят като лидери, други като аутсайдери. Никой не иска детето му да получи ролята на жертва в училище. Дали самата промяна на обкръжението влияе на децата или просто идва момент в който детето придобива нови характеристики?
Тука сигурно не си спомняте какво е било детето ви в 1-ва градинска група и какъв е бил процесът на адаптация в градината, но мисълта ми е, последващите адаптации пречещ за развитието на детето фактор ли са, от психологична гледна точка, или спомагателен? Дали е нужно да има промяна и адаптация към всяка промяна в обкръжението на детето. Първата такава осъзната от детето промяна е тръгването на училище в 1-ви клас. Там не знаеш какво те очаква, не познаваш децата - имаш нова осъзната цел "учение" и ако обкръжението ти не ти влияе добре психологически, целта едва ли ще се постигне.
Ако нямаше съществена промяна в обкръжението и не се изискваше адаптация, дали целта няма да се постигне безпроблемно? Преди месеци на мен и на останалите родители от групата на сина ми ни предложиха да сформираме клас в съседно училище. Ако всички родители се съгласят, то децата ще се познават помежду си, ще са израснали заедно и каквито са им отношенията в градината, то би трябвало да са същите и в 1-ви клас. Кой с кого се разбира и с кого не се разбира става ясно преди тръгването в 1 клас. Не би имало сериозни разминавания, си мисля. И това би било предпоставка да няма такива разделения на лидери и аутсайдери.
Какво бихте казали вие? Промяната на обкръжението оказва ли влияние върху оформянето на характера на детето? Ако да, то положително или отрицателно?