Фентъзи и фантастика - Тема 15

  • 51 068
  • 759
  •   1
Отговори
# 120
  • София
  • Мнения: 17 591
аз не съм казал, че електронните библиотеките са лоши, неща. Само че електронните библиотеки по света функционират така, че да се заплаща четенето, и парите да отиват за поддръжка на книгите и да се заплаща труда на авторите. Читанка се опитва да се представи за Робин Худ, но  друг е въпроса дали Робин Худ е положителна личност. След като той окраде  хазната, шерифа не може да направи нищо друго освен да наложи нови по-жестоки данъци на селяните, така че не ще да е много положителен герой Робин Худ. Не приемам, че шрифта може да е решаващ, в нашия век има огромен брой  аудиозаписи на  художествени произведения направени специално за слепи. Дори "история славянобългарска" бе направена на аудиозапис.http://www.ssb-sofia.org/index.php?option=com_content&view=a … 33&Itemid=184
ОСвен това законът си е закон. Ако тръгнем да не го спазваме за дребните нека като пресичането на световарите или краденето на книги, утре няма защо да се чудим че държавата ни е в такова състояние. Щом пише 70 години - значи 70. Все повече  личности ще ни осъждат, защото сме в ЕС и правилата трябва да се спазват, независимо дали ни харесват.

В тази връзка още нещо - в ЕС се готвят да въведат съществени промени за авторско право, или "данък линк".
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/sviat/2018/06/20/320 … lati_si_za_linka/ а Мария Габриел въобще не ни е защитила.  Ще се искат специални лицензи от платформите, за да дават линкове, ще се плаща за да се пускат линкове и т.н. В Испания вече почти спрели да пускат линкове. Според Меркел това ще е полезно да интелектуалното право, макар че има съпротива,  защото според някои държави това ще убие свободното слово и ще ни напълни с фалшиви новини.




В доста библиотеки съм влизала. Единствената в която са искали някакво заплащане е била Националната и то за копиране не за четене.
Самата... идея концепция на библиотеките е именно да са безплатни. Да се даде достъп на финансово не-облагодетелстваните до култура образование информация.
Именно затова библиотеките навсякъде съществуват благодарение на дотации и доброволни дарения не на плащане "на парче". Понеже са да речем обществено-полезни институции.



ПС
Дългата Земя е с Бакстер не с Геймън. Лично за мен беше безкрайно скучна - единствената книга с която Птатчет има изобщо нещо общо (ама честно не я е писал той не е неговият стил) която не издържах да прочета до края.

# 121
  • Мнения: 47 888
Аз не харесвам нито Пратчет, нито Геймън.
Пратчет пише в стил низ от вицове и поговорки, а Геймън прекалено приказно и загатнато за моят вкус. В стил Малкият принц, например. Четеш нещо твърде абстрактно и детинско, което има по-дълбоко смисъл, но явно просто на мен не ми се мисли много много.
Надявам се мнението ми да е полезно, ако и да е смешно и повърхностно Simple Smile
И двамата са много харесвани и добри писатели, но едва ли всяка книга е подходяща за всеки човек въведете всеки момент. И  към Кинг съм с противоречиви чувства, ако и да съм чела по- голяма част от книгите му. Имало е моменти, в които са ми харесвали много, и когато никак не мине до него. Та се надявам мнението ми да е ориентир.

# 122
  • София
  • Мнения: 43 903
Силно се извинявам, но дългата земя няма абсолютно нищо общо с Геймън.
Нийл Геймън пише прекрасно, много британски, много приказен, много нежен, за мен книгите са му пълни с чувства, с любов, с хумор, с красота Simple Smile
Всъщност в добри поличби има страшно много Геймън, въпреки, че и Пратчет има доста силно влияние вътре. Единственото, което трудно съм преглътнала на Нийл е Американски Богове, страшно трудно избутах тази книга.
Кати в читанка има няколко книги, може да пробваш няколко страници и да усетиш допада ли ти. У нас е обичан и от мен и от детето (12г), та може и детински да е знам ли Simple Smile

Последна редакция: чт, 21 юни 2018, 08:24 от Angel_Dust

# 123
  • Мнения: 36 188
Читанка има строги правила и не пуска нови книги - мисля, че книгата трябва да е издадена поне преди 2-3 години, за да я публикуват. Друг е въпросът, че ако човек иска да я чете на английски, може да я намери още в деня на издаването безплатно и другаде.
Петя, извинявай какво значи строги правила?
Според закона за авторското право
 "Времето, през което авторското право се закриля, се различава според това, дали авторът (напр. писател, художник и т.н.) е известен или не. В първия случай закрилата е до 70 години след смъртта на автора. Във втория случай – 70 години от първото разгласяване (напр. публикуване) на произведението. Ако обаче в този срок авторът стане известен или пък псевдонимът му не буди съмнение относно личността му – тогава се прилагат правилата според първия случай. При съавторство срокът започва да тече от смъртта на последния преживял съавтор. "

Читанка не пускат книги в продължение на пет години, преди не пускаха до 3 години. Как е направено в повечето държави? там  се регистрираш, плащаш си услугата и четеш. Принципа с купуването е същия- даваш парите по електронен път и получаваш книгата. Няма пари - няма текст!). Ако книгата струва 15 лева, ти можеш да прочетеш само 7-8 страници от нея, един вид "демо". Ако искаш да четеш повече - плащаш 15 лева. Парите се делят между сайта и автора, и правата на автора са защитени, а той може да даде всеки сайт като Читанка на съд.

Не знам дали знаеш, но съвсем наскоро Маркес осъди България, че е разпространявала масово "Сто години самота" без да му плати и долар. Много хора могат да ни осъдят за милиони, че допускаме да се разпространяват техни произведения. Даваш ли си сметка колко лесно потомците на Тери Пратчет могат да осъдят България за десетки милиони, защото всички техни произведения се намират в Читанка? кой ще плаща тези пари - ние от нашия джоб, чрез данъците.

Знаеш ли, че Читанка работи само в България? Мои близки, живеещи в Германия са ми казвали че там не може да достигнат до Читанка. Нещо повече - ако  смъкнеш песен, книга или каквото и да е без да  платиш на края на месеца, ти пристигат умопомрачителни сметки, а полицията има правото да ти направи обиск на дома, да ти изземе компютъра и да го използва като доказателство какво си свалял.

Лично аз не бих имал нищо против да плащам,  за да чета електронно, ако  получавах достатъчно пари
Скрит текст:
и ако системата работеше.  Преди години за подарък на баща ми купих диск с Андреа Бочели -35 лева - от будка на Славейков. В същото време буквално на метри от мен се продаваха дискове на Бочели за 2 метра, а да не говорим за възможността да си го изтеглиш пиратско. Това действа много демотивиращо. Купувал съм и Енциклопедия на България на диск за 15 лева - след 6 години се скапа. В същото време  дискетите  с голямото флопи повече от 20 години ми работеха.
Изобщо не бих имал против  труда на Читанка, ако те намираха начина да възмездяват  авторите за това което правят - ето един лесен начин - оставят място за реклама на сайта, и после приходите се делят с авторите. Освен това ако Читанка имаха декларация от всеки автор, че доброволно си дарява труда, много повече щях да ги уважавам. Но като крадат хляба на бедният български автор, който си поема сам разходите по издаването на книгата (а те не са малки),  за да може да стигне тя до печат, въобще не ми печелят симпатиите. Така убиват книгоразпространението  в България.


Какво като Читанка работи само в България - аз съм теглила книги на английски от чужди сайтове (не торент сайтове, а такива само за книги).
Що се отнася до авторското право - колкото и да не ти се вярва, те не нарушават българските закони - не и формално. Можеш да се обърнеш към адвокат, за да ти го обясни. Ако някой счита, че авторското му право е нарушено, може да съди този, който го нарушава и съдът ще прецени дали е така и дали на автора се полага обезщетение. Освен това, авторското право би се нарушило, ако аз изтегля книга от сайт, разпечатам я и започна да я продавам. Или части от нея - дори ако напечатам картички с цитати от известни произведения (без да имам съответните права) и започна да ги продавам за по 10 стотинки парчето. Това Е нарушение на авторското право. Аз (и останалите потребители на тези сайтове) обаче, тегля за лична употреба. Ако авторът реши да ме съди, за да получи някаква компенсация, той разбира се, трябва да докаже какво точно съм изтеглила.
Ето ти цитат от закона - един от случаите, когато произведенията могат да се използват свободно:
ЗАСП
Скрит текст:
Свободно използване със заплащане на компенсационно възнаграждение (Загл. изм. - ДВ, бр. 77 от 2002 г., в сила от 01.01.2003 г.)

Чл. 25. (Изм. - ДВ, бр. 77 от 2002 г., в сила от 01.01.2003 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 99 от 2005 г., в сила от 10.01.2006 г.) Без съгласието на носителя на авторското право, но при заплащане на справедливо компенсационно възнаграждение е допустимо:

1. възпроизвеждането с нетърговска цел на отпечатани произведения, с изключение на нотни материали, върху хартия или друг подобен носител чрез репрографиране или друг способ, осигуряващ подобен резултат;
2. възпроизвеждането на произведения, независимо върху какъв носител, от физическо лице за негово лично използване, при условие че не се извършва с търговска цел.
 
Когато авторите, чиито произведения съм теглила, или наследниците им, ми поискат справедливо компенсационно възнаграждение (а дали е справедливо, определя съдът), ще им го изпратя.

В чужбина може и да е друго - тук не сме чужбина. И точно затова някои техни конвенции и подобни глупости няма да намерят място на родна почва.

# 124
  • Мнения: 17 375
Силно се извинявам, но дългата земя няма абсолютно нищо общо с Геймън.
Нийл Геймън пише прекрасно, много британски, много приказен, много нежен, за мен книгите са му пълни с чувства, с любов, с хумор, с красота Simple Smile
Всъщност в добри поличби има страшно много Геймън, въпреки, че и Пратчет има доста силно влияние вътре. Единственото, което трудно съм преглътнала на Нийл е Американски Богове, страшно трудно избутах тази книга.
Кати в читанка има няколко книги, може да пробваш няколко страници и да усетиш допада ли ти. У нас е обичан и от мен и от детето (12г), та може и детински да е знам ли Simple Smile
АНгелче, да извинявам се, нийл геймън е писал не Дълга Земя  в съавтороство с Пратчет, а добри Поличби. Поддържам мнението - по скучна книга рядко съм чел, въобще не личи че Пратчет има участие. А Американски богове на няколко пъти я спирах, толкова ми бе противна. Този автор въобще няма чувство за хумор и ми се струва много досаден. Не съм съгласен, че е типично британски автор - с удоволствие съм чел Дикенс, Уолтър Скот, П.Г. Удхаус, тери Пратчет, но да речем Геймън не мога да го понасям, той има съвършено друг стил от Пратчет или УДхаус, така че не бих го нарекъл типичен.

# 125
  • София
  • Мнения: 43 903
Напротив, в Добри поличби има много Геймън, но също толкова много Пратчет, заради което на мен не ми е любимата книга.
Ти може да не го понасяш, аз пък обожавам Звезден прах, Книга за гробището,Океан в края на пътя, Момчетата на Ананси, Никъде, никога, никой, Междусвят, Од и Ледените великани... За щастие млякото е много забавно книжле, има и някои прекрасни разкази - той е от малкото автори, на които си правя труда да чета разказите и някои от тях даже много ми харесват Simple Smile
И това, че не прилича на Дикенс или Удхаус, не му пречи в книгите му да има нещо много британско като усещане, стил, атмосфера, изказ и т.н.

Ей, на - и според Кати Добри поличби са Пратчет отвсякъде, как пък ти като такъв негоф фен не си го и усетил, идея нямам.

# 126
  • Мнения: 17 375
Читанка има строги правила и не пуска нови книги - мисля, че книгата трябва да е издадена поне преди 2-3 години, за да я публикуват. Друг е въпросът, че ако човек иска да я чете на английски, може да я намери още в деня на издаването безплатно и другаде.
Петя, извинявай какво значи строги правила?
Според закона за авторското право
 "Времето, през което авторското право се закриля, се различава според това, дали авторът (напр. писател, художник и т.н.) е известен или не. В първия случай закрилата е до 70 години след смъртта на автора. Във втория случай – 70 години от първото разгласяване (напр. публикуване) на произведението. Ако обаче в този срок авторът стане известен или пък псевдонимът му не буди съмнение относно личността му – тогава се прилагат правилата според първия случай. При съавторство срокът започва да тече от смъртта на последния преживял съавтор. "

Читанка не пускат книги в продължение на пет години, преди не пускаха до 3 години. Как е направено в повечето държави? там  се регистрираш, плащаш си услугата и четеш. Принципа с купуването е същия- даваш парите по електронен път и получаваш книгата. Няма пари - няма текст!). Ако книгата струва 15 лева, ти можеш да прочетеш само 7-8 страници от нея, един вид "демо". Ако искаш да четеш повече - плащаш 15 лева. Парите се делят между сайта и автора, и правата на автора са защитени, а той може да даде всеки сайт като Читанка на съд.

Не знам дали знаеш, но съвсем наскоро Маркес осъди България, че е разпространявала масово "Сто години самота" без да му плати и долар. Много хора могат да ни осъдят за милиони, че допускаме да се разпространяват техни произведения. Даваш ли си сметка колко лесно потомците на Тери Пратчет могат да осъдят България за десетки милиони, защото всички техни произведения се намират в Читанка? кой ще плаща тези пари - ние от нашия джоб, чрез данъците.

Знаеш ли, че Читанка работи само в България? Мои близки, живеещи в Германия са ми казвали че там не може да достигнат до Читанка. Нещо повече - ако  смъкнеш песен, книга или каквото и да е без да  платиш на края на месеца, ти пристигат умопомрачителни сметки, а полицията има правото да ти направи обиск на дома, да ти изземе компютъра и да го използва като доказателство какво си свалял.

Лично аз не бих имал нищо против да плащам,  за да чета електронно, ако  получавах достатъчно пари
Скрит текст:
и ако системата работеше.  Преди години за подарък на баща ми купих диск с Андреа Бочели -35 лева - от будка на Славейков. В същото време буквално на метри от мен се продаваха дискове на Бочели за 2 метра, а да не говорим за възможността да си го изтеглиш пиратско. Това действа много демотивиращо. Купувал съм и Енциклопедия на България на диск за 15 лева - след 6 години се скапа. В същото време  дискетите  с голямото флопи повече от 20 години ми работеха.
Изобщо не бих имал против  труда на Читанка, ако те намираха начина да възмездяват  авторите за това което правят - ето един лесен начин - оставят място за реклама на сайта, и после приходите се делят с авторите. Освен това ако Читанка имаха декларация от всеки автор, че доброволно си дарява труда, много повече щях да ги уважавам. Но като крадат хляба на бедният български автор, който си поема сам разходите по издаването на книгата (а те не са малки),  за да може да стигне тя до печат, въобще не ми печелят симпатиите. Така убиват книгоразпространението  в България.


Какво като Читанка работи само в България - аз съм теглила книги на английски от чужди сайтове (не торент сайтове, а такива само за книги).
Що се отнася до авторското право - колкото и да не ти се вярва, те не нарушават българските закони - не и формално. Можеш да се обърнеш към адвокат, за да ти го обясни. Ако някой счита, че авторското му право е нарушено, може да съди този, който го нарушава и съдът ще прецени дали е така и дали на автора се полага обезщетение. Освен това, авторското право би се нарушило, ако аз изтегля книга от сайт, разпечатам я и започна да я продавам. Или части от нея - дори ако напечатам картички с цитати от известни произведения (без да имам съответните права) и започна да ги продавам за по 10 стотинки парчето. Това Е нарушение на авторското право. Аз (и останалите потребители на тези сайтове) обаче, тегля за лична употреба. Ако авторът реши да ме съди, за да получи някаква компенсация, той разбира се, трябва да докаже какво точно съм изтеглила.
Ето ти цитат от закона - един от случаите, когато произведенията могат да се използват свободно:
ЗАСП
Скрит текст:
Свободно използване със заплащане на компенсационно възнаграждение (Загл. изм. - ДВ, бр. 77 от 2002 г., в сила от 01.01.2003 г.)

Чл. 25. (Изм. - ДВ, бр. 77 от 2002 г., в сила от 01.01.2003 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 99 от 2005 г., в сила от 10.01.2006 г.) Без съгласието на носителя на авторското право, но при заплащане на справедливо компенсационно възнаграждение е допустимо:

1. възпроизвеждането с нетърговска цел на отпечатани произведения, с изключение на нотни материали, върху хартия или друг подобен носител чрез репрографиране или друг способ, осигуряващ подобен резултат;
2. възпроизвеждането на произведения, независимо върху какъв носител, от физическо лице за негово лично използване, при условие че не се извършва с търговска цел.
 
Когато авторите, чиито произведения съм теглила, или наследниците им, ми поискат справедливо компенсационно възнаграждение (а дали е справедливо, определя съдът), ще им го изпратя.

В чужбина може и да е друго - тук не сме чужбина. И точно затова някои техни конвенции и подобни глупости няма да намерят място на родна почва.

Петя, това е една от най-големите глупости чрез които се защитава Читанка - че ако не разпечаташ текста не вредиш. не знам какив адвокати ще пратиш но фактите са факти -  огромен брой хора прочели една книга по електронене път 3-4 пъти я запомнят, преценяват дали им е интересна или не и вече не желаят да дават пари за нея.  да допуснем че ти безплатно прочетеш книгата на един бълтгарски автор, който е вложил усилия, намериш я за страшно безинтересна и не пожелаеш да си я купиш . да допуснем че 500 човека постъпят като теб - не съсипваш ли труда на този човек, който сам си е поел разходите за да финансира издаването на книгата?

много ще съм благодарен да ми покажеш нормативен екст, в който пише, че авторското право позволява ти четат произведенията без да са ти ги платили. СТрува ми се, че смесват нещата с правото на разпространение.
Ти ако си купиш една книга можеш да я правиш с нея каквото си искаш -  да я даваш на познати, да я гориш - тя е твоя. Но щом  не си платила за книгата,  не може да я четеш, освен ако не ти я даде някой приятел, но тогава трябав да е я платил той.

Даваш примери с Националната Библиотека. нека ти кажа, че във всяко читалище, всеки университет, всяка научна сграда като се записваш да четеш ти правят читателска карта при която плащаш такса. Тази такса е необходима за поддръжка на книгите и техниката свързана с тях, а картата се подновява всяка година. Ако ти изтече срока - за нова карта пак има такси.  Освен това примерът ти не  удачен, защото в библиотеките, които не електронни книгите или са купени или са дарени. Читанка няма доброволното съгласие на сто процента от авторите, аз лично се сещам за прф. Матанов на когото книга бе качена електронно без негово съгласие  за два месеца и посел той осъди двамата младежи на 10 000 лева, защото е бил на загуба. Има и други за които знам че се съдят  и не са един и двама.*
Всички големи библиотеки по света  работят по описания от мен начин - чрез плащане на услугата
казваш, че чужбината си е чужбина, ами не е така - ние сме в ЕС и има еднакив правила за всички,  друг е въпроса, дали нащите политици ги прилагат. Казваш, че като те осъдят авторите ще им платиш - те няма да осъдят теб персонално, защото според законите на страната никой не може да осъди крайния потребител. Ще осъдят България че позволява такова своеволие от страна на Читанка, българия ще плати от бюджета милиони и всички ние ще платим от джоба си, защото бюджета се формира от нашите данъци. Неприятното е, че така ще ощетим и хора които въобще не ползват Читанка, но живеят в България.
Лично аз съм убеден че до 10 години пазарът видимо ще се урегулира иили ще ни принудят да следваме общовалидни правила или просто ще ни изхвърлят от ЕС или просто ще ни спрат всякакви ефрофондове и ще ни кажат "оправяте се". Най-логично е за мен от ЕС да да налеят много пари в МВР в техника,  да следят как се правят реформи там и да започне много рестриктивно законодателство по отношение на Интернет.
не беше толкова отдавна, когато Хилъри Клинтън каза на ББ, че едно от условията да паднат квотите за българи в САЩ е да започнем да прилагаме АКТА.
Не съм привърженик на АКТА, но това поведение, плюс увеличаващите се срокове в Читанка ( 2 години, 3 години, 5 години) показват ясно каква е тенденцията.


* един автор/едно издателство разполага с правото на целия текст който е писал, това дали  разпространяваш част от него или целия текст няма значение. Обърни внимание какво пише на много от книгите  вече -  издателството/автора разполага с правата на книгата  и текста или части от него не могат да се разпространяват без негово одобрение

Последна редакция: чт, 21 юни 2018, 10:05 от Джон Сняг

# 127
  • Мнения: 3 510
...
Лично аз съм убеден че до 10 години пазарът видимо ще се урегулира иили ще ни принудят да следваме общовалидни правила или просто ще ни изхвърлят от ЕС или просто ще ни спрат всякакви ефрофондове и ще ни кажат "оправяте се". Най-логично е за мен от ЕС да да налеят много пари в МВР в техника,  да следят как се правят реформи там и да започне много рестриктивно законодателство по отношение на Интернет.
не беше толкова отдавна, когато Хилъри Клинтън каза на ББ, че едно от условията да паднат квотите за българи в САЩ е да започнем да прилагаме АКТА.
Не съм привърженик на АКТА, но това поведение, плюс увеличаващите се срокове в Читанка ( 2 години, 3 години, 5 години) показват ясно каква е тенденцията.
За Читанката ревеш, ама за Рулит и сродните му не, нали?
Относно щуротиите за еврофондовете и изритването от ЕС - мерси, че ме разсмя.

# 128
  • София
  • Мнения: 43 903
Нещо не мога да ти схвана идеята, хем протестираш, хем ги четеш.... След като им ползваш услугите би следвало само да си им благодарен, че ги има Simple Smile

# 129
  • Мнения: 36 188
Скрит текст:
Читанка има строги правила и не пуска нови книги - мисля, че книгата трябва да е издадена поне преди 2-3 години, за да я публикуват. Друг е въпросът, че ако човек иска да я чете на английски, може да я намери още в деня на издаването безплатно и другаде.
Петя, извинявай какво значи строги правила?
Според закона за авторското право
 "Времето, през което авторското право се закриля, се различава според това, дали авторът (напр. писател, художник и т.н.) е известен или не. В първия случай закрилата е до 70 години след смъртта на автора. Във втория случай – 70 години от първото разгласяване (напр. публикуване) на произведението. Ако обаче в този срок авторът стане известен или пък псевдонимът му не буди съмнение относно личността му – тогава се прилагат правилата според първия случай. При съавторство срокът започва да тече от смъртта на последния преживял съавтор. "

Читанка не пускат книги в продължение на пет години, преди не пускаха до 3 години. Как е направено в повечето държави? там  се регистрираш, плащаш си услугата и четеш. Принципа с купуването е същия- даваш парите по електронен път и получаваш книгата. Няма пари - няма текст!). Ако книгата струва 15 лева, ти можеш да прочетеш само 7-8 страници от нея, един вид "демо". Ако искаш да четеш повече - плащаш 15 лева. Парите се делят между сайта и автора, и правата на автора са защитени, а той може да даде всеки сайт като Читанка на съд.

Не знам дали знаеш, но съвсем наскоро Маркес осъди България, че е разпространявала масово "Сто години самота" без да му плати и долар. Много хора могат да ни осъдят за милиони, че допускаме да се разпространяват техни произведения. Даваш ли си сметка колко лесно потомците на Тери Пратчет могат да осъдят България за десетки милиони, защото всички техни произведения се намират в Читанка? кой ще плаща тези пари - ние от нашия джоб, чрез данъците.

Знаеш ли, че Читанка работи само в България? Мои близки, живеещи в Германия са ми казвали че там не може да достигнат до Читанка. Нещо повече - ако  смъкнеш песен, книга или каквото и да е без да  платиш на края на месеца, ти пристигат умопомрачителни сметки, а полицията има правото да ти направи обиск на дома, да ти изземе компютъра и да го използва като доказателство какво си свалял.

Лично аз не бих имал нищо против да плащам,  за да чета електронно, ако  получавах достатъчно пари
Скрит текст:
и ако системата работеше.  Преди години за подарък на баща ми купих диск с Андреа Бочели -35 лева - от будка на Славейков. В същото време буквално на метри от мен се продаваха дискове на Бочели за 2 метра, а да не говорим за възможността да си го изтеглиш пиратско. Това действа много демотивиращо. Купувал съм и Енциклопедия на България на диск за 15 лева - след 6 години се скапа. В същото време  дискетите  с голямото флопи повече от 20 години ми работеха.
Изобщо не бих имал против  труда на Читанка, ако те намираха начина да възмездяват  авторите за това което правят - ето един лесен начин - оставят място за реклама на сайта, и после приходите се делят с авторите. Освен това ако Читанка имаха декларация от всеки автор, че доброволно си дарява труда, много повече щях да ги уважавам. Но като крадат хляба на бедният български автор, който си поема сам разходите по издаването на книгата (а те не са малки),  за да може да стигне тя до печат, въобще не ми печелят симпатиите. Така убиват книгоразпространението  в България.


Какво като Читанка работи само в България - аз съм теглила книги на английски от чужди сайтове (не торент сайтове, а такива само за книги).
Що се отнася до авторското право - колкото и да не ти се вярва, те не нарушават българските закони - не и формално. Можеш да се обърнеш към адвокат, за да ти го обясни. Ако някой счита, че авторското му право е нарушено, може да съди този, който го нарушава и съдът ще прецени дали е така и дали на автора се полага обезщетение. Освен това, авторското право би се нарушило, ако аз изтегля книга от сайт, разпечатам я и започна да я продавам. Или части от нея - дори ако напечатам картички с цитати от известни произведения (без да имам съответните права) и започна да ги продавам за по 10 стотинки парчето. Това Е нарушение на авторското право. Аз (и останалите потребители на тези сайтове) обаче, тегля за лична употреба. Ако авторът реши да ме съди, за да получи някаква компенсация, той разбира се, трябва да докаже какво точно съм изтеглила.
Ето ти цитат от закона - един от случаите, когато произведенията могат да се използват свободно:
ЗАСП
Скрит текст:
Свободно използване със заплащане на компенсационно възнаграждение (Загл. изм. - ДВ, бр. 77 от 2002 г., в сила от 01.01.2003 г.)

Чл. 25. (Изм. - ДВ, бр. 77 от 2002 г., в сила от 01.01.2003 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 99 от 2005 г., в сила от 10.01.2006 г.) Без съгласието на носителя на авторското право, но при заплащане на справедливо компенсационно възнаграждение е допустимо:

1. възпроизвеждането с нетърговска цел на отпечатани произведения, с изключение на нотни материали, върху хартия или друг подобен носител чрез репрографиране или друг способ, осигуряващ подобен резултат;
2. възпроизвеждането на произведения, независимо върху какъв носител, от физическо лице за негово лично използване, при условие че не се извършва с търговска цел.
 
Когато авторите, чиито произведения съм теглила, или наследниците им, ми поискат справедливо компенсационно възнаграждение (а дали е справедливо, определя съдът), ще им го изпратя.

В чужбина може и да е друго - тук не сме чужбина. И точно затова някои техни конвенции и подобни глупости няма да намерят място на родна почва.
Петя, това е една от най-големите глупости чрез които се защитава Читанка - че ако не разпечаташ текста не вредиш. не знам какив адвокати ще пратиш но фактите са факти -  огромен брой хора прочели една книга по електронене път 3-4 пъти я запомнят, преценяват дали им е интересна или не и вече не желаят да дават пари за нея.  да допуснем че ти безплатно прочетеш книгата на един бълтгарски автор, който е вложил усилия, намериш я за страшно безинтересна и не пожелаеш да си я купиш . да допуснем че 500 човека постъпят като теб - не съсипваш ли труда на този човек, който сам си е поел разходите за да финансира издаването на книгата?

много ще съм благодарен да ми покажеш нормативен екст, в който пише, че авторското право позволява ти четат произведенията без да са ти ги платили. СТрува ми се, че смесват нещата с правото на разпространение.
Ти ако си купиш една книга можеш да я правиш с нея каквото си искаш -  да я даваш на познати, да я гориш - тя е твоя. Но щом  не си платила за книгата,  не може да я четеш, освен ако не ти я даде някой приятел, но тогава трябав да е я платил той.

Даваш примери с Националната Библиотека. нека ти кажа, че във всяко читалище, всеки университет, всяка научна сграда като се записваш да четеш ти правят читателска карта при която плащаш такса. Тази такса е необходима за поддръжка на книгите и техниката свързана с тях, а картата се подновява всяка година. Ако ти изтече срока - за нова карта пак има такси.  Освен това примерът ти не  удачен, защото в библиотеките, които не електронни книгите или са купени или са дарени. Читанка няма доброволното съгласие на сто процента от авторите, аз лично се сещам за прф. Матанов на когото книга бе качена електронно без негово съгласие  за два месеца и посел той осъди двамата младежи на 10 000 лева, защото е бил на загуба. Има и други за които знам че се съдят  и не са един и двама.*
Всички големи библиотеки по света  работят по описания от мен начин - чрез плащане на услугата
казваш, че чужбината си е чужбина, ами не е така - ние сме в ЕС и има еднакив правила за всички,  друг е въпроса, дали нащите политици ги прилагат. Казваш, че като те осъдят авторите ще им платиш - те няма да осъдят теб персонално, защото според законите на страната никой не може да осъди крайния потребител. Ще осъдят България че позволява такова своеволие от страна на Читанка, българия ще плати от бюджета милиони и всички ние ще платим от джоба си, защото бюджета се формира от нашите данъци. Неприятното е, че така ще ощетим и хора които въобще не ползват Читанка, но живеят в България.
Лично аз съм убеден че до 10 години пазарът видимо ще се урегулира иили ще ни принудят да следваме общовалидни правила или просто ще ни изхвърлят от ЕС или просто ще ни спрат всякакви ефрофондове и ще ни кажат "оправяте се". Най-логично е за мен от ЕС да да налеят много пари в МВР в техника,  да следят как се правят реформи там и да започне много рестриктивно законодателство по отношение на Интернет.
не беше толкова отдавна, когато Хилъри Клинтън каза на ББ, че едно от условията да паднат квотите за българи в САЩ е да започнем да прилагаме АКТА.
Не съм привърженик на АКТА, но това поведение, плюс увеличаващите се срокове в Читанка ( 2 години, 3 години, 5 години) показват ясно каква е тенденцията.


* един автор/едно издателство разполага с правото на целия текст който е писал, това дали  разпространяваш част от него или целия текст няма значение. Обърни внимание какво пише на много от книгите  вече -  издателството/автора разполага с правата на книгата  и текста или части от него не могат да се разпространяват без негово одобрение
Никакви адвокати няма да пращам, не си разбрал - препоръчах ти ти да си наемеш адвокат, за да ти го обясни. В грешка си. Това не са оправдания - това е българският закон.
ЕС нищо няма да налеят, защото АКТА и подобните конвенции няма да се прилагат тук.

Цитирах закон - какъв друг нормативен текст искаш? 

# 130
  • София
  • Мнения: 3 833
Силно се извинявам, но дългата земя няма абсолютно нищо общо с Геймън.
Нийл Геймън пише прекрасно, много британски, много приказен, много нежен, за мен книгите са му пълни с чувства, с любов, с хумор, с красота Simple Smile
Всъщност в добри поличби има страшно много Геймън, въпреки, че и Пратчет има доста силно влияние вътре. Единственото, което трудно съм преглътнала на Нийл е Американски Богове, страшно трудно избутах тази книга.
Кати в читанка има няколко книги, може да пробваш няколко страници и да усетиш допада ли ти. У нас е обичан и от мен и от детето (12г), та може и детински да е знам ли Simple Smile
Точно и аз щях да се изказвам за него и видях поста ти. Моето усещане за него е същото. И аз само с "Американски богове" видях голям зор, може би защото правеше постоянно някакви лирически отклонения и изпадаше на моменти в ненужни подробности. "Од и ледените великани" даже бях споменала, че я подарих на едно малко детенце. Майка й казала, че месец поне всяка вечер й я четяла, защото много я харесвала.

# 131
  • Мнения: 17 375
Нещо не мога да ти схвана идеята, хем протестираш, хем ги четеш.... След като им ползваш услугите би следвало само да си им благодарен, че ги има Simple Smile
Ангелче свел съм четенето от Читанка до абсолютния минимум. повечето неща  ги имам електронно, а като се наложи само по изключение търся вече от Читанка  -ако никъде другаде не намирам. за последните 365 дни не знам дали съм прочел и две книги оттам, не ми е проблем въобще да не чета от Читанка. Ако си променят вътрешния правилник в смисъл на още по-строг контрол - ще се съобразя с правилата. но в сегашния им вид не мога да ги уважавам.

Петя, казала си, че това е българският закон, но не си казала нито кой от всичките закони (за интелектуално прав, за авторско право, за право на ползване) нито си посочила член или си извадила цитат. сигурно ще си спомниш че ти извадих цитат от закона за авторското право. молбата ми беше да посочиш текстовете, които смяташ че дават право да се чете безплатно текст или части от него. нямам нужда от адвокат - аз  не са защитавам от някакво обвинение, че да имам нужда от адвокат. Ти си тази която тръгна да доказва теза, че  четенето на текстове в  Читанка не е кражба, т.е. адвоката не ми трябва на мене
нито съм полицай, нито ловец на глави, така че спи спокойно. Това обаче не ми пречи да се възмущавам, че Читанка биха могли да изискват от авторите чиито трудове ползват  удостоворение че даряват книгите доброволно, а ако няма такова - да ги възмездяват. Освен това Читанка пуска целите текстове, а съм попадал на много сайтове -и не само американски, но и руски - които пускат само част от текста, за да те принудят да си купиш книгата и това ми се струва по-редно. Всички ревем, че българското фентъзи умира, но защо умира?

# 132
  • Мнения: 47 888
Може ли да спрем спама и да се върнем по темата?

# 133
  • Мнения: 36 188
Законът за авторското право (ЗАПСП) - мислех, че съм го написала, но може и да съм пропуснала. Ето ти линк към него (законите в Лекс.бг са актуални - т.е. не е стара версия):
https://lex.bg/laws/ldoc/2133094401
Глава пета е за свободното използване - скролвай надолу и може да я прочетеш цялата. Аз бях цитирала член 25.

# 134
  • София
  • Мнения: 43 903
То пък егати разликата дали от читанка, рулит или другаде ще ги четеш, те така или иначе 90% идват от ателието на читанка Wink

Общи условия

Активация на акаунт