Отново за агресията....

  • 10 443
  • 61
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 3 048
Трябва да се работи с двете деца + в часа на класа с всички да се поговори.

Мисля, че семейно-битовото положение, душевното състояние и възпитанието на родителите на нито едно от двете деца не би трябвало да има значение. Училището трябва да има механизми да реагира. Потърпевшо дете може да е с безхаберна майка и какво всички да го оставят да бъде тормозено ли?

Ezhko иска да предлагаме решения, ама изходното условие в задачата, че училището дори не смята за нужно да уведоми майката на детето, което е счупило пръст на съученичка.
Интересно това дете наясно ли е какво е направило, че това не е шега и т.н.

Ако се фокусираме върху справянето, ще си имаме достатъчно на брой, като сега, индивиди считащи че позволено, например да ступаш някой, който ти сече път с колата и подобни, ама колко ще сме успешни в обучението на справящи се не е ясно.

# 46
  • Мнения: 24 467
По принцип когато има конфликт, най-често замесените в него реагират първосигнално. /Всички сме така, особено когато сме силно лично емоционално ангажирани./ А това означава да не се изяснят обективно фактите, а директно да се потърси отговорен фактор, който е изцяло извън субекта /обект на тормоз/.
...
Скрит текст:
При аналогичен случай при нас училищното ръководство се показа тотално неангажирано с проблемите /там много хора бяха пропищели едновременно, не един- двама ученици/ аз заявих лично пред агресора, директора и класната, че позвнолявам на сина си да упражнява сила, след като те не желаят да реализират правомощията, които законът им е предоставил. Често се лъже най-грозно, че училищата нямали такива. Напротив. Имат, само дето не ги ползват, понеже не им се занимава, а често имат и отношения лични някакви с агресора. Та след един стабилен ответен чисто физически удар поне моето дете излезе от кръга на "жертвите". Но проблемът с дисциплината и въобще с лошите отношения в класа си остана. Той няма как да се реши без адекватната намеса на този, който е задължен да го направи - институцията, в която се разиграват тези постановки.

Иначе съм изцяло съгласна, че при конфликти, като този, трябва да се работи с всички замесени в него. А не той да се замита и крие или изцяло да се обвини една от страните и работата с това да приключи. Защото на практика тя не приключва така.
Най-качественият учител, който съм срещала, е класната на големия ми син в начална степен. Тя винаги свикваще род.срещи по повод такива конфликти, работеше с деца и с родители постоянно. Въпреки това не чух нито веднъж обвинителен тон, изразен от нея публично, делене на децата по какъвто и да било признак. За всяко имаше по някоя добра дума. И я изричаше пред всички. Не почваше с "Днес сме се събрали да обсъдим ученика Х.", а се обсъждаше "проблем", с цел "да му намерИМ решение.". Така дори на родителите на "агресора" не им се налагаше да бягат и да се крият. Това действа наистина страхотно. Но много малко го ползват като подход, за жалост.   

Последна редакция: пн, 23 апр 2018, 12:26 от Judy

# 47
  • Мнения: 5 425
По принцип когато има конфликт, най-често замесените в него реагират първосигнално.

Което означава най-често "както са виждали от мама и тате"...
Откъдето и борбата със зъби и нокти на повечето мами, детето им да влезе в училище "със среда"...
... и отлагането на проблемите до момента, когато "детето" излезе от училището в "средата"...
... и желанието на "детето" да остане в "подходяща среда" (много експлоатирано от фермите за офис планктон).
С други думи - дресиране, чрез задържането на индивида в инфантилно състояние. Откъдето и оплакванията, как нямало вече истински мъже, и заместването на стремежа да се създаде семейство и поколение, със стремежа да се "направи кариера".

# 48
  • Мнения: 24 467
В случая имах предвид самите родители. Нали на постовете на майката обръщаш внимание. Как е реагирало детето й - аз нямам представа.
Иначе реакции при различни ситуации трябва да се възпитават от най-ранна възраст. Лично аз не бих залагала на късмет със средата. Я има "подходяща" за наши кралски височества, я не. Simple Smile Пък и за мое величество ако е подходяща, за негова светлост може да не е.
...
Никога не ми е хрумвало да се оплаквам от "липса на истински мъже". Simple Smile Всякакви хора има. Напоследък и джендъри.

Последна редакция: пн, 23 апр 2018, 13:17 от Judy

# 49
  • Мнения: 5 425
В случая имах предвид самите родители.
Аз също Simple Smile
И развих темата нататък.

Иначе реакции при различни ситуации трябва да се възпитават от най-ранна възраст. Лично аз не бих залагала на късмет със средата. Я има "подходяща" за наши кралски височества, я не. Simple Smile Пък и за мое величество ако е подходяща, за негова светлост може да не е.
За всяка класа си има училища - пазарна икономика Grinning

Никога не ми е хрумвало да се оплаквам от "липса на истински мъже". Simple Smile
И на мен не са ми трябвали никога. Grinning

# 50
  • Мнения: 24 467
Не е само въпрос на класа. А и напоследък нещо класите не са това, което бяха.
А истинските мъже, както и истинските жени са си нещо, което поддържа истинския живот, независимо от каква гледна точка ги "търсиш". Останалото е за фон и цвят. /Липсват ми хубавите емотикони от старата версия на сайта. Има ли вариант пак да се влезе в нея, че тази никак не ми допада?/
Но...
Да се върнем на въпроса.
Ти, например, какво би си посъветвал детето си, независимо дали е момче или момиче, ако стане обект на тормоз и училището просто се изживява само като една сграда, в която едни хора четат едни лекции и от време-навреме пускат по някой тест, да разнесат едни оценки?

# 51
  • Мнения: 5 425
Не е само въпрос на класа.
Имах предвид "класа" Grinning

А и напоследък нещо класите не са това, което бяха.
Класата винаги е била различна от  "класата" Grinning
 
А истинските мъже, както и истинските жени са си нещо, което поддържа истинския живот, независимо от каква гледна точка ги "търсиш". Останалото е за фон и цвят. /Липсват ми хубавите емотикони от старата версия на сайта. Има ли вариант пак да се влезе в нея, че тази никак не ми допада?/
Факт. И основното твърдение и липсата на правилните емотикони...

Но...
Да се върнем на въпроса.
Ти, например, какво би си посъветвал детето си, независимо дали е момче или момиче, ако стане обект на тормоз и училището просто се изживява само като една сграда, в която едни хора четат едни лекции и от време-навреме пускат по някой тест, да разнесат едни оценки?
Като начало - да не става обект на тормоз. Да си подбира приятелите и да поставя граници в отношенията. Да знае да отказва решително, но без да засяга. Да не наранява никого безпричинно. Да помага на всички в рамките на разумното и желаното. Простичките и обикновени неща, наречени възпитание.
Повечето ДУ-та по една или друга причина се изживяват като сгради с лектори и смахнати тестове. Поради което се счупих да търся нещо различно. Такова, което да спира "кръвопролитията", но и да не се грижи до степен да маха грахови зърна изпод розовото дюшече.
Признавам си, че задачата ми е улеснена - имам само момчета. С които има повече опции за изграждане на последната линия на действия при самозащита.

Последна редакция: пн, 23 апр 2018, 14:14 от Ezhko

# 52
  • Мнения: 24 467
Ох, с тази "класа" как се е получило само. Сега вече ми се връзва писанието ти. Понеже си говорехме за среда, си дойде намясто "клАса". Ако имаше търкалящ се от смях емотикон, щях да го пусна. Все едно че съм.
...
Границите в отношенията - това е основен проблем при малките, който, ако не се третира навреме и адекватно, води до много лош конформизъм и жива подчиняемост в по-голяма възраст. А от там - до нерви и психически проблеми. Много жалко е да се стигне до това, наистина.
 
И моите са момчета, пък аз съм малко по-серд майка, та досега не са бивали нарочена специална жертва на агресия. Иначе са такива едни, приказливи и ухилени деца /едното даже вече не е дете/. И аз мисля, че по тази причина ми е било малко по-лесно да им кажа "Виж какво, като не се разбира толкоз от дума, ми вкарай му един и ти.". А и те малко респектират с вид, понеже са доста едрички и якички. На малкия даже не му се е налагало. До сега никой не го е закачал. Но той си движи с приятели, не е сам, а групата по-трудно се "насилва" с нещо.
Въпреки че са група, се е случвало по-големки ученици да нападнат едно конкретно момченце - дребничко, слабичко, с очила, което лесно се изнервя. Последното е елемент от харакретистиките на обичайната жертва най-много, мисля. Като те видят, че реагираш емоционално, палиш се, ревеш и викаш - още повече нападат. Щот им е кеф.
Аз пък съм момиче, но не съм ставала обект на агресия. Не съм се била. Обичах да се разправям, обаче. И имах една приятелка - супер побойник. Simple Smile
В тази връзка и това момиченце, на авторката, може  да си подбере няколко приятелчета, с които да движи, не би било лоша идея. И те да му импонират, но да не му се налагат или то да не позволява. Понеже като позволиш в началото, после трудно можеш да убедиш човека, че не си му изтривалка. 

Последна редакция: пн, 23 апр 2018, 14:26 от Judy

# 53
  • Мнения: 5 425
Аз пък съм момиче, но не съм ставала обект на агресия. Не съм се била. Обичах да се разправям, обаче. И имах една приятелка - супер побойник. Simple Smile
По мое време, тормозенето на момичета беше табу. Не мога да си представя, какво биха направили останалите момчета с момче посегнало на момиче... Но пък по същото време момичетата не се биеха едно друго, а и ние не се биехме "нечестно" (с цел или възможност да се повредим необратимо).

Понеже като позволиш в началото, после трудно можеш да убедиш човека, че не си му изтривалка. 
Мисля, че представения случай е мааалко по-заплетен. Възможно е да има манипулация от сорта на "направи това за мен, защото си ми най-добрата приятелка". И гняв от отсрещната страна, когато "сделката" се окаже едностранна.

# 54
  • Мнения: 24 467
Ох, аз имах една съученичка в гимназията - бяха я попилели. И то момчетата - от класа и от горните класове. Напусна училището и се премести в друго, типично "женско" /ТОХ/.
А скубане и женски бой не си ли гледал? Ако не си - големи кадри си изпуснал. Аз съм бивала свидетел и на бой между момче и момиче.
Абе разнообразие си е то...
...
Иначе за случая - не знам подробности, мога само да си мисля някои неща. Очевидно е, обаче, че гневът е довел и до физическа разпра.

# 55
  • Мнения: 9 052
orchid премести я. В класа ще се групират по друг начин и ще се оправят нещата. Ще се успокоят.

# 56
  • софия
  • Мнения: 4 984
karina 1212 предлага най-смисления подход. Много ме впечатли плана на семейството. Ама за това се иска цялостно осъзнаване на проблема, а не просто приемането на роли и случки. Агресори , дразнители, провокатори, манипулатори и т.н хора, с които да имаш спречкване, конфликт, сериозен проблем, въобще каквато и да е драма, винаги ще има. Много е важно децата да имат последователен пример кога как трябва да реагираме.Къде е границата, колко да се връзваме и т.н
 За мен винаги е било важно децата ми да знаят правилната посока, правилния път и ако ще скали да падат отгоре да не изтърват посоката. А тя се следва сравнително лесно когато знаеш, че е правилната. Когато едно нещо не е добро и то причинява "проблем", вътрешен дискомфорт,  децата трябва да могат ясно да го различат! Ясно е, че са малки и не могат винаги да го направят, но точно за това е задължително да ги приучим да споделят. Само така можем да надникнем в техния свят и само така ни се дава възможността да бъдем коректив навреме.

Ако не ги научим, че някои неща са недопустими, децата няма да могат след време да се справят и в едни много по-сложни и скрити агресори - възрастните причиняващи добре прикрит тормоз.

слагам в скрит текст, че се получи дълго
ето ги двата ми примера:
Скрит текст:
Когато малката беше 2 клас , имаше съученик, който я тормозеше. Слава Богу, че успях навреме да видя причината за тормоза. Момченцето беше изключително будно, умно дете, за съжаление супер енергично, с лош език, с побойниуческо поведение, което тормозеше всички деца в класа. Моята щерка беше прегръщана, мачкана, заклещвана в ъгъла (не си представяйте велика драма, драма е в очите на детето, възрастния не би трябвало да приравнява тези действия отнесени като извършени от възрастен)
Класната, изключително неспособна, използваше това дете за извинение за дисциплината в час и съответно като източник на всички проблеми. Нарочи го. А детето беше жадно за любов!
Моето дете споделяше, говорихме си, обяснявах, тя самата виждаше, че това дете не толкова я тормози, колкото действията му бяха продиктувани от факта, че я харесва. Ама факт, това ставаше обсесия. Моите деца знаят, че стоим зад гърба им. Обикновено не се меся, докато не настъпи момента, в който попитам "Искаш ли вече да се намеся?" и още по-категоричния "Съжалявам, но моята намеса вече е НЕизбежна!" В такъв момент и самите ми  деца ми вече са го осъзнали.
 Та като говорих с класната, ми стана ясно, че нищо няма да направи, освен да погне "агресора" и да го вкара във врящ казан. Не можех да го допусна, защото виждах, че момчето ще стане жертва на системата, вместо да му се помогне с адекватна работа.
Справих се по следния начин: Отидох да си прибирам шерката от занималнята. Вътре цареше хаос, отворих вратата и се заоглеждах. Въпросното дете, беше винаги навсякъде- буден любопитен, разбира се ме фиксира на вратата, аз го извиках с жест на ръката, той замръзна в ужас. Нали все е хокан. Дойде той при мен , подадох му ръка като възрастен  - представих се. "аз съм едикой си, майката на еди кой си" той ме гледа с ужас ама се представи и той. Казах му, че имам нужда от помощ, защото съм чувала, че е много умен и добър и си мисля, че точно той ще се справи отлично със задачата. Грейнаха му очите! Разказах му, че имало някой в класа, който тормози дъщеря ми, много я прегръщал и и досаждал, тя не можела да си играе нормално...Помолих НЕГО за помощ, да следи, ако някой я тормози да я защити като му говори, че така не трябва....Проблема се потуши моментално. Учителката от занималнята ме пита какво съм му казала, как така се преобразил. Как стоял с такива очи гледал щерка ми и и се любувал отдалеч. Как така не я е закачал повече.... Отговорих и че съм му казала това, което те не са , и  е трябвало от самото начало да прозрят какво стои зад "агресията" в това дете...

Във втората и трета случка, агресорите бяха учители! да, колкото и да не ви се вярва, се случва учител да е раздразнен от "силните" ученици и да се опитват да ги "сложат на място". И в двата случая наблюдавах, проявявах уважително отношение, посещавах родителски срещи....докато не бях напълно убедена, че се случва това, което се случва.
Децата не могат да разпознаят това отношение. Само усещат, че нещо не е както трябва, защото се чустват мачкани, усещат че трябва да бъдат "подчинени"
Представете си какво ужасно положение е това за едно дете. Винаги обаче съм обяснявала когато нещо е недопустимо. Един път, втори път, трети път... Детето в даден момент започва да различава и ясно да разбира какво му говориш, и постепенно се научава да си отстоява позициите. Когато проблемите се задълбочават, детето трябва да знае, че има опора зад гърба си. Няма сила на този свят, която да ме накара да възпитавам "наклонена глава сабя не я грози".
И когато казвам, че децата вече са наясно, че моето включване е неизбежно, това не означава, че не ги е страх и не им се свива сърчицето. Свиват се даже от ужас, че после ще стане по-зле. Да, но когато нещата се развържат и се окаже, че по "още по-горните етажи на властта" се заемат адекватно и проблема се реши и всичко приключи в полза на правдата, децата разбират, че е е правилно да отстояваш позицията и си и най-вече научават се да се изправят смело и да застанат пред "противника". Трудно е! Но е задължително! И най-важното - Струва си!!!

# 57
  • Мнения: 7 325
днес един съученик на дъщеря ми и хвърлил кора от банан в лицето. не му било достатъчно явно и решил да и я сложи и в розовата шапка. тя е гнуслива та и се доповръщало явно и нещата стигнали до директора. утре ще ида да разбера какво е станало и какво смятат да направят от училището. често се оплаква от въпросният. последно ( преди днес ) и беше показал среден пръст и ме питаше какво означава. разбирам че детето е буйно и неприятно, но аз нямам никакво намерение да съм толерантна и да се опитвам да резбера защо е такова.
толкова съм ядосана, че добре че не го набарах с родителите му сега като ги взимахме.

# 58
  • По света и У нас
  • Мнения: 1 409
Във връзка с повдигнатата тема, а и с някои от споделените случаи, може да ви бъде интересно или по-скоро полезно да се запознаете с някои документи от страницата на МОН, приети/изменени/публикувани през тази учебна година:

Заповед за утвърждаване Механизъм за противодействие на тормоза и насилието в институциите в системата на предучилищното и училищното образование, Методически насоки и съвети, Алгоритъм за прилагане


Заповед РД09-5906/28.12.2017 г.

Механизъм за противодействие на тормоза и насилието в институции … щното образование

Методически насоки и съвети за представяне на темата за тормоза  … насилие в училище

Aлгоритъм за прилагане на Mеханизма за противодействие на тормоз … щното образование

Въпросници за оценка на тормоза от връстниците в училище


Тази информация би трябвало да е на разположение във всяко едно РУО, училище и да е сведена до знанието на всички родители с деца в предучилище и/или училище, но за съжаление дали реално е така е друг въпрос .....

# 59
  • Мнения: 4 388
Според горната информация с две думи противодействието с/у насилието се изразява в регистрирането на случаите в специален дневник и после нищо. Да не пропусна  препоръките за гледане на филми и ролевите игри.
Горките потърпевши! Явно не им е съдено да дочакат нито защита ,нито правила,но да им  честитим че си имат  методика. Вече ще могат да определят всеки път точния тип насилие , на което са подложени и да разполагат с точната дефиниция. Как ли са се справяли досега!


Общи условия

Активация на акаунт