Обща култура и любознателност

  • 12 650
  • 30
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 594
Привет. Как помагате конкретно вие на вашите деца да разширяват мирогледа си? Културни мероприятия, книги, разговори...
Някак в забързаното ежедневие не успявам да се организирам и да предложа нещо извън училищните и извънуч. занимания. А смятам, че е важно. За това и пускам темата - да си сверя часовника. Говоря за по-малките - 1ви, 2ри клас.

# 1
  • Мнения: 2 285
Атласи, енциклопедии, пътувания ...
От 8 г. нагоре има много настолни игри, които разширяват познанията на децата за света.
Ние играем понякога вкъщи, въпреки че е твърде малък за част от информацията, с която се сблъсква.

# 2
  • Мнения: 9 196
Зависи и от самото дете - например аз най-бързо "попивах" неща от книгите, за които след това питах и разпитвах, исках да ги видя, а сестра ми започваше да изпитва интерес, когато види нещо на живо - сграда, животно и чак след това четеше или питаше. Синът ми и до ден днешен, от малък, вниманието му се привлича, когато някой спомене нещо и след това искаше книжка, или снимки, сега вече и сам си търси в гугъл или проявява желание да отидем и да научи повече по темата.
Забелязах, че най-бързо любопитството му се привлича от животните - котета, лъвчета, птици, гущери, насекоми - та от там, покрай разговора за конкретното животно стигаме до биология, география, физика и други.

# 3
  • Мнения: 1 902
Моето дете е още на 6, но темата ме интересува, затова се записвам да я следя. Ние често пътуваме из страната и посещаваме музеи и забележителности с него още като беше малък. В началото не проявяваше интерес, но постепенно започна да се интересува и да задава въпроси, да иска да му разказваме повече. Също така съпругът ми му пуска научно популярни филмчета, гледат заедно една тв "Да Винчи" в която показват разни опити и говорят за наука. Понеже е много музикален и се интересува от музика, сме го водили на балет, оперета и концерти. Книги за сега му четем ние, обикновено приказки. Проявява интерес към енциклопедии за животни и като си хареса някое животно постоянно иска да му четем за него и да му търсим филмчета за същото.

# 4
  • Пловдив
  • Мнения: 1 305
 Пътуване, пътуване и пак пътуване. Първо из България, като се почне от най-популярните дестинации и се стигне до най-забутаните местенца. Изследвали сме всичко по пътя: музеи, еко пътеки, археологически находки, природни феномени... После се тръгва из чужбина, задължително с книжка в ръка.  

# 5
  • Пловдив
  • Мнения: 529
Синът ми беше научен от баба му да чете преди първи клас и затова най-много обичаше енциклопедиите като начин да разширява знанията си. Ние много не сме го водили из страната. Може би за всяко дете е различен начинът, по който да се обогатява общата му култура.

# 6
  • Мнения: 9 392
Записвам се в тази тема да изчерпя идеи, освен моите. Основно пътуваме, обясняваме, но понякога през едното ухо влиза,  а през другото излиза. Ето, например онзи ден дават нещо за морската градина в Бургас, обаче дъщеря ми заявява ааа, тук сме ходили. Ама къде ли беше? Май, във Варна.  А, не е като да не ходи във Варна поне 5 пъти в годината.

# 7
  • Мнения: 11 747
Моето дете е по- малко, едва четири години и половина. Намирах за напълно излишно на тази възраст да я водя в музей, защото нищо няма да разбере и ще умре от скука. Оказа се, че не е така. И нямам предвид Музейко (макар, че не живеем в София и реално нямаме достъп до него), но до колкото разбирам той е за деца над 8 години, за да разбират какво се случва. Тоест във вашата възрастова група можете да го пробвате вече. Ние тук започнахме с Музея по история на медицината, което звучи абсурдно за възрастта, но детето страшно много се впечатли от черепите и скелетите. Тъй като има и много анимации на такава тематика, но на живо, истински, се оказа страшно интересно. Вече три пъти сме ходили там. Покрай това купихме и енциклопедия за човешкото тяло, за най- малките, съобразена с възрастта. В този музей има и детска стая, в която също има книжки за човешката анатомия с картинки, въпроси и писалка, която свети и пее при верен отговор. Има пъзели на анатомична тематика, има микроскоп играчка, лекарски комплект играчка и други подобни. Разбира се, в музея може да се видят всичките тези неща, но истински и такива, каквито са били през последните два века.
Много интересен е природонаучния музей, такива поне има в много градове. Там има много голям брой препарирани истински животни, и дребни, и доста едри като мечка, например. На децата им е много любопитно. Има също червеи и подобни в стъкленици. Децата обичат подобни гадости. Може да се съчетае със зоологическа градина, да видят и живи. Конкретно в двора на нашия природонаучен музей има живи зайчета, кокошки, щраус, пони, две кози. Най- хубавото е, че могат да се хранят и милват, всички деца се радват на това. Тук има и пеперудариум за живи пеперуди, на километри от музея, но е пак в тази тематика. Дъщеря ми е страшно впечатлена как се излюпват какавидите. Там чичкото е показвал на живо всички фази през които преминават, тъй като там ги отглеждат, те имат много кратък живот. Дъщеря ми все пита дали вече са се излюпили новите пеперуди (те отдавна даже са умрели, но тя това не може да го прецени) и разказва за гъсениците, какавидите, шарените пеперуди, как ги пипала. Имало е и препарирани.
Етнографските музеи също са интересни на децата. Има много носии, накити, чанти, всичко е облечено върху манекени, за моята дъщеря са големи кукли. Има оръдия на труда, които са тематично оформени в кътове и определено е интересно - житни класове, прежди. Някои неща бяха учили в детската градина и с удоволтвие ги разпозна на живо. Има 10-20 различни видове обредни хлябове (лакирани са), с интересни символи по тях. Много ѝ харесаха, защото обича да яде тесто.
В нашия случай - Военноморски музей, няма навсякъде, но за децата пак е интересно. Има истински костюм на тежководолаз, който е направен все едно е гмурнат на морско дъно. Много макети на кораби. В двора много военна техника, кораба Дръзки, на който може да се качиш и да влезеш в трюма по стръмен трап.
Музей на куклите - става дума за пенсионирани кукли от кукления театър. Подредени са по постановки, със сценично осветление. Без да навлизам в подробности е ясно, че на децата им харесва.
Всички изредени са и много евтини. Някои безплатни - на медицината. Другите са по 2-3лв за дете и 4-5лв за възрастен. Исторически музей не сме пробвали, струва ми се, че за там не е наистина.
Тук правят детски концерти с класическа и популярна музика. Не зная дали има в други градове. Децата от Музикалното училище ги изнасят, като произведенията са от най- популярните, лековатите, а водещата обяснява съвсем като за малки деца. За малките зрители е постлано килимче отпред, за да виждат. Разрешават им да пипат инструментите, дъщеря ми така 'свири' на контрабас и се влюби в него. Сега иска да ѝ купим контрабас и като го заяви пред непознати винаги ги изумява, че изобщо знае тази дума, още по- малко какво означава тя. Там също ги канят да танцуват на сцената, да пеят, ако изпълняват някаква детска песничка - включват и такива неща, освен Чайковски и Панчо Владигеров. Напълно безплатно е.
Тук, сигурна съм и в други градове, вече често има театрални постановки, мюзикъли и дори оперети за деца точно 6+ възрастова категория. Макар, че нашата е малка още, ходи на един спектакъл и остана много доволна.
Ходи и на планетариум, но не е за нейната възраст. За 7-8 години, обаче, вече - да! Все пак дори и тя като се върна, разказа, че е ходила на луната, глеала звездите. По наше време само гледахме светещи лампички за звезди, но сега се излъчвал и филм, на който показвали големи, красиви снимки на всички планети. Започвали с дълга лекция, която била суха и скучна (според баба ѝ, дори за нея), но все пак има напредък, опитват се и те да го направят интересно.
Иначе разбира се книжки. Тъкмо наскоро четохме 'Бъди ми приятел' на Юлия Спиридонова, а там триглав змей живее в пещера. Дъщеря ми не е била никога в пещера и много иска, та сме планирали да я водим. За съжаление чак лятото, защото наблизо до нас няма пещери. Тя очаква вътре да живее триглав змей, но се опитваме да обясним, че няма да има.  Сега това се сещам, но иначе от книжките сме получили безброй идеи за неща, за които да говорим, да заведем да види нещо допълнително. Например - на село Simple Smile Тя и село не беше виждала, а покрай Тими Уили селската мишка толкова се впечатли, че започна да разправя на ляво и на дясно, че е ходила на село, а всъщност не е. Водихме я да види, що е то село. Разбира се за по- голяма възраст книжките няма да са толкова наивни, макар че на Юлия Спиридонова си е баш за 7-8 години, че и на Биатрикс Потър също. Дори с няколко години повече, децата си обичат фантасмагории, наивни историйки и красиви картинки.
За книжките исках да кажа - понеже напоследък детска литература бълва просто, толкова много се издава, но не малко хора не го знаят. По малките книжарнички и по супермаркетите се продават все едни и същи приказки от едно време и ако специално не потърсиш детския шанд в Сиела, примерно, мисля, че при тях изобилието е най- голямо, може никога да не разбереш, че съществуват. Превеждат се десетки чужди автори и то от най- актуалните в Англия, САЩ и дори турски автори, скандинавски. В момента излизат и почти безброй вече и български автори. За съжаление детските книжки са доста скъпи. Също малко известен вариант е библиотека. Самата аз не допусках, че в Детски и средношколски отдел има литература за толкова малки деца, мислех, че започва от ученическа възраст. Оказва се, че има и за 3-годишни. Най- хубавото е, че наред със старите, захабени, ползвани десетилетия книжки, библиотеките купуват и най- новите и модерни издания. Е, няма да намерите цялото разнообразие на Сиела там, но все пак учудващо не малко нови издания. Таксата е само 3лв за 6 месеца или 5лв за една година. Също при нас всяка сряда от 10 часа се четат приказки, в стаята на приказките, на библиотеката, за най- малките. В случая за вашата възрастова група това не е интерес, но в София знам, че четат и за по- големи, както и има събирания, на които деца на по 9-10 четат на по- малки - 3-4-годишни деца. Може да се включите в нещо такова.
За географията... какво да ви кажа. Най- най- добре с пътуване. Разбира се, това изисква средства. Поне из България по пещери (Съевата дупка, Дяволското гърло, Снежанка, Ягодинска, Бачо Киро, Леденика), водопади - примерно Крушунските са много приятни за разходка, до тях се стига с кола и после пътеката е лека и не е дълга.
Срам не срам, ще си призная, че преди години аз не знаех на кой континент се намира Египет. Не бях се и замисляла, не знам ако някой ме беше питал, какво бих отговорила. Така се случи, че тръгнах към Египет и някъде около събирането на багажа в куфара научих, че е в Африка, но сега вече никога не мога да го забравя и не само това, а още куп други факти и истории за страната и дори региона. Както исторически, така и географски, природни и културни. Заведете детето си в Египет и ще избухне със знания и обща култура - обещавам ви!  Simple Smile  Важи и за много други места по света, няма да изреждам, нито да давам подроби примери

# 8
  • Мнения: 10 967
Нямаме проблеми с общата култура. То си зависи от начина на живот и общуване в семейството и средата. Случва се неусетно и децата попиват - от разговори, от книги, карти, филми, пътувания... Обаче като се опре до целенасочено полагане на усилия и училищни (пък и всякакви други) задължения - мързи го, две не вижда. С това не знам как да се боря, иначе на богат речник и богата обща култура и пет-десет чужди деца мога да науча Grinning

# 9
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 747
Подкрепям казаното от pina и от Параход - голямата дъщеря е на 10г и най-вече се впечатлява от това,което вижда.За мен лично от голямо значение е и какво гледа семейството вечер вкъщи и какви теми чува да се обсъждат на масата.Затова избягваме клюкарски формати и турски сериали.Като реалити много хареса Фермата - имаме къща на село,виждала е животни, но това как се прави сирене,кисело мляко, пресъздаване на обичаи - едва ли ще има такъв интерес ако е научнопопулярен филм. Animal Planet , Discovery, National Geographic - неусетно се увличат и научават много факти.Аз лично съм голям фен на 24 Kitchen и детето попива ентусиазма и вече има самостоятелни опити да приготвя десерти.Нито и се вижда трудно и невъзможно - напротив,още един вид проява на креативност. Отделно там също има много интересни факти - имаше епизод как се отглеждат стриди край Австралия,ферма за трюфели...Така че интересът се създава неосъзнато и не под формата - "Ето ти сега енциклопедия,чети за гъбите"

БИх похвалила и Щура лаболатория -  https://www.facebook.com/madlabshowBG/?hc_ref=ARQPogclzkEaCWkJcVzI5FIXrsOWs00dHP3yx-TSnAk-7y1AxixD0-v5DHLv0ZxvcyQ&fref=nf
Имат посещения в доста градове,особено с приятелче ако отиде е много интересно.

Много държим със съпруга ми да я учим на любов към страната ни.Смятаме,че има много стара ,интересна история,много природни и исторически забележителности.И сме пътували и в други държави също и смятаме,че страната има с какво да се похвали и с какво да се гордеем,че сме българи .В училище са просто факти и не може да се сравни с едно посещение на Шипка,там в зала ни прожектираха анимирана версия за битката,достъпна за децата.Малката беше на 4г и още помни и иска да отиде пак там.Магурата и Белоградчишките скали са феноменални,панорамата в Плевен,Природонаучният музей в Черни осъм,Етъра,Царевец...Чакаме още малко да порасне и да тръгнем на походи,иска да види Райското пръскало. В по-големите градове има и скаутски клубове,запали се след поредицата Оцеляване на предела с Беър Грилс.



П.П. Относно пещерите - проверявайте кога е подходящо за посещения,в Бачо Киро ноември беше ужасна кал,скалите кондензират ,камъните са хлъзгат.Бяхме окаляни до ушите,но пък видяхме прилепи Wink

Последна редакция: вт, 06 фев 2018, 13:54 от morgana07

# 10
  • Мнения: 4 344
Изброеното +:
Енциклопедии Британика (езика вече не е проблем)
От 2-годишна има собствен компютър и вече на 10 бих казала че е доста оправна.
 Оказа че е ''ходила ''и познава  места    и у нас и по света без да е стъпила с помощта на YOU TUBE.
Има си такъв глобус:
https://www.google.bg/search?q=%D0%B3%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D1%83%D1 … spf=1517931296252
Има си енциклопедии с препоръчани  за посещение места ,има си и компютъра, а  с езика се оправя без проблем и вече мога да кажа че е гражданин на света.
На пример 360°, Angel Falls, Venezuela. Aerial 8K video :
https://www.youtube.com/watch?v=L_tqK4eqelA
Тази пролет(4кл=10г) посещението в Националния исторически музей бе пряко свързано с изученото по ЧО ,а природонаучния и ботаническата градина с материала по ЧП.
Имат на сайта групови посещения с техен транспорт и лектор по 10лв на дете за група от 30 деца
''Била'' е на най-паметните моменти от великото ни минало с поредицата :
https://www.youtube.com/watch?v=IsycQqbK-qc
 Видяла от дрон най-красивите места , ''била ''е във всички пещери, знае неща които аз не знам и няма да мога да обиколя и да искам.

Последна редакция: вт, 06 фев 2018, 18:00 от mamamari

# 11
  • Мнения: 24 117
Музейко е интересно място за деца от 5 до....не знам колко години. Просто не всичко могат да разберат на 5г.
Книги, музеи, енциклопедии, детски поредици, пътуване...и много, много разговори за всичко, което го вълнува детето и което ни заобикаля Peace

# 12
  • Мнения: 1 541
Само да вметна един източник на знания с доста съмнителен пример , поне за мен - фейсбук.
Синът ми - 13 г - ме е заливал с информация за света, космоса и какви ли не изследвания, които е гледал във фейсбук или You tube. Мен естествено много ме дразни, когато се вторачи в екрана, но повярвайте не можах да отговоря на нито един от въпросите, които ми зададе и на които той знаеше отговорите. Той е дете, което много чете, но напоследък възрастта си казва своето.
Така че извън страндартното - енцеклепедии, книги , пътувания - вече имам едно на ум , че социалните мрежи имат и положителни черти, но зависи как се използват, разбира се.

# 13
  • Бургас
  • Мнения: 6 468
Привет. Как помагате конкретно вие на вашите деца да разширяват мирогледа си? Културни мероприятия, книги, разговори...
Някак в забързаното ежедневие не успявам да се организирам и да предложа нещо извън училищните и извънуч. занимания. А смятам, че е важно. За това и пускам темата - да си сверя часовника. Говоря за по-малките - 1ви, 2ри клас.
Важно е детето да чете много книги, но не по задължение, а с любов. Важно е и да има що-годе адекватни и обичащи родители.
Не е нужно дете на 7-8г да ходи на няколко курса, уроци и прочие. Акъл с фуния не се налива. Peace

# 14
  • Мнения: 4 344
Напълно съм съгласна с написаното от  Naneto за  източниците в нета.
При нас те идват вече след като е изградена една добра основа от енциклопедии. Предимството е че в удобно за нея време може да гледа нещо по интересуваща я в момента тема  и за разлика от ТВ не се налага да се съобразява с програмата  и пропуска рекламите.
Важно е да се отбележи ,че с времето първоначално с малко помощ ,а после  детето само се научава да отсява ,а мама винаги е на разположение за второ мнение докато дребната се учи да е разумна и самостоятелна.
Както казах тя е на 10 и е абсудно да се залъгвам ,че мога да я държа под похлупак.Видя ми се по-разумно полека лека да я науча как и да я подготвя.
Горе долу като с плуването.Няма как да стане без да се намокри ,но мама винаги беше на една ръка разстояние докато и двете се убедихме че вече не е нужно.
Принципно тя винаги ще е малкото ми момиченце ,но убедено вярвам че вместо  да я държа далеч от света в който ще живее би и било много по полезно да я науча как да се пази сама и винаги да бъда на ръка разстояние когато и потрябвам.

# 15
  • Мнения: 11 747
На Фейсбук лошото е, че е пълно и със съвсем фалшиви факти, както целия нет по принцип, но сякаш там е най- масово. Не знам до колко малките деца могат да отсяват, като гледам, че и много възрастни се хващат. Не веднъж ми излиза снимка на една популярна скала в морето в Тайланд, а отгоре ѝ сграда. Десетки зрели хора ах-кат и ох-кат какви чудеса са построени от човешката ръка, а всъщност това е фотошоп и върху тази скала сграда никога не е имало. В повечето случаи се намират много хора да напишат опровержение като коментар, но съм попадала на случаи, когато никой не е написал, а мои познати, зрели хора, на по 40-50 години са възкликнали отдолу - 'каква красота'!
За виртуалните пътувания аз съм скептична. Създават едно измамно усещане, че си бил, а всъщност не си и колкото и прекрасни филмчета да си изгледал, това не замества истинското, живо пътуване. Не искам да кажа, че е нещо лошо или, че не създава обща култура. Това е мое лично усещане, нагарчащо. Макар, че е възможно именно с такова занимание детето да разпали любопитство и един ден да пожелае само да тръгне на път и да открие истинския свят. И после на живо да не му хареса Smile  както детето на съфорумка беше коментирало преди години, водили ги от училище на Ниагарския водопад (там живеят) и детето като се върнало рекло - 'тоя Ниагарски водопад нещо са го орязали, в нета по- як беше'.

# 16
  • Някъде по Дунава
  • Мнения: 4 728
Синът ми, който е на 5г проявява естествена любознателност и гледа редовно NG WILD, Animal Planet и подобни, купуваме му и много енциклопедии. Интересува се предимно от света на животните и все ме пита: "Мамо, ти знаеш ли кое животни прави това или онова". Каката (9г) основно чете различна литература и гледа готварски предавания. Нямаме възможност да обикаляме много България. Като цяло веднъж годишно ходим на почивка, но тогава наваксваме и разглеждаме в околността каквото има. Избираме на отиване и връщане различни маршрути, за да ги съчетаем с посещение на нещо. Градът ни е малък и културните мероприятия са сведени до минимум, но когато има театър или кино го посещаваме.

# 17
  • Мнения: 252
Общата култура на децата в ранна възраст се формира в семейството. Разговорите между възрастните, интересите им, хобитата им, книгите, които четат, музиката, която слушат, местата, които посещават, начинът, по който пътуват, са нещата, които обуславят представата и знанията на децата им за света. С децата си правим същите неща, които правим и за себе си, но освен, че ги приобщаваме към семейните занимания, вземаме под внимание и съответните им интереси към всеки момент. Следващото ни пътуване, например, е съобразено с интереса им към вулкани понастоящем.

Последна редакция: пн, 12 фев 2018, 19:36 от OpusMagnum

# 18
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 237
Енциклопедии,книги,атласи.Четем и обсъждаме.
ТV-Travel,Animal planet,NG.
Пътувания-първо в страната .Искам да познава България.После я заведохме в чужбина.
Посещения в Природонаучен музей,Военно морския музей,Етнографския.
Аквариума,Делфинариума.
Като беше по-малка дъщеря ми я водехме веднъж седмично на куклен театър.Като навърши 7 години-на детски мюзикъл или на театър.
През лятото я водим да гледа международния фолкорен фестивал ,балет,концерт.Харесва и.

# 19
  • Мнения: 11 747
Делфинариума - да, за съжаление той е само тук. Аквариума - да, за съжаление той е пълна скръб.

# 20
  • София
  • Мнения: 9 418
Страхотна тема!
Дъщеря ми не попада във възрастовата група (на 4 г е), но се включвам и аз да следя и споделя.
Засега залагам на това към какво тя проявява естествен интерес. Например откакто е проговорила все разправя, че иска да бъде лекар и това си й остана един постоянен интерес, който се засилва. Затова (като изклбючим всички  играчки на тази тематика) съм й купила няколко енциклопедии за човешкото тяло и книжки за възрастта на медицинска тематика. Вече задава въпроси, на които не съм способна да отговоря.
Проявява интерес и към космоса. Много са й интересни звездите и планетите. Имаме енциклопедия, в която се говори за космоса. Има глобус, която тя упорито отказва да назове като глобус, а обяснява на всички, че има планетата земя вкъщи.
Всичко свързано с растенията и животните също й е много интересно. Съответно имаме книжки и енциклопедии. В зоопарка сме редовни посетители. За мой ужас е очарована от насекомите и редовно се налага да ги разглеждаме из градинките, даже с лупа ги гледаме, ако насекомото стои или лази бавно.
Пускам й филмчета според интересите. Отговярам на въпросите й.
Замислям се вече да посетим и природо-научния музей, детска опера, куклен театър. Досега не съм я водила, защото е много енергична и трудно стои на едно място, но вече започна да разбира с осъзнаване ( а не само като наизустено правило), че не на всякъде може да се говори високо и да се тича, затова мисля да опитам да я заведа.Стана по-изпълнителна, повече време издържа без да скача и говори високо - ще използвам момента.
Има моменти, в които пък не проявява интерес към нищо. Тогава гледам да не я насилвам. Опитвам се да вмъкна някоя тема или книжка в ежедневните й занимания, но ако не пробудя интерес, не настоявам, за да не я отблъсна. След време отново започва сама да се интересува от отделни теми.
Наскоро имаше период, в който все ме разпитваше за колите, за частите им и др. подобни въпроси, на които аз не мога да отговоря по никакъв начин, защото са ми тема табу, а баща й не живее с нас (не че и той е много вещ, но поне кара кола). Баща ми и братята ми горе-долу й обясниха нещо и засега май й стигна, но все се лепи на коли играчки. Купих й да има няколко. на тази тема енциклопедия няма, но бих купила, ако спродължи с интереса. Веднъж в тролея ми зададе някакъв въпрос, на който аз отговорих според нивото си, но май не особено сполучливо, защото един мъж на съседната седалка ме погледна и се подхили. Smile
Интересни са й буквите и цифрите, но и там е на периоди. Когато не й е интересно, не настоявам. За възрастта си е достатъчно добре на тази тема - брои и разпознава цифрите до 20( а понякога има проблясъци и назовава и по-големи числа, които види написани). Знае част от буквите и все по-често отговаря успешно на въпроса с коя буква започва думата... Може да пише цифрите до 5 без да гледа, а цифрите след 5 преписва, гледайки от някъде, но все още доста несръчно и понякога огледално.
Иначе четем много детски книжки. Любима поредица и е за костенурчето Франклин, от което често вземаме пример за ежедневното поведение, а и използваме темите в книжките, за да обогатим общата й култура.

Последна редакция: пт, 16 фев 2018, 12:22 от pandachina

# 21
  • София
  • Мнения: 17 591

Ходим на оперети - още от ДГ - не на детски, на представленията за възрастни. Макар напоследък да се опитват да наложат ползването на микрофони - сигурно понеже са си взели някаква гостуваща (надявам се!) прима, дето не може да пее - не знам, но е ужасно, звукът е тотално изкривен, крайно неприятен. Та все по-малко са представленията, които стават за гледане - или по-скоро, за слушане.

# 22
  • София
  • Мнения: 2 835
Общата култура на децата в ранна възраст се формира в семейството. Разговорите между възрастните, интересите им, хобитата им, книгите, които четат, музиката, която слушат, местата, които посещават, начинът, по който пътуват, са нещата, които обуславят представата и знанията на децата им за света. С децата си правим същите неща, които правим и за себе си, но освен, че ги приобщаваме към семейните занимания, вземаме под внимание и съответните им интереси към всеки момент.

Това съвпада с мнението ми напълно. Разговорите са най-важни, според мен. Каквото и да гледаме заедно по тв, където и да сме заедно - в България или в чужбина, говорим, говорим, говорим. Обсъждаме, обясняваме, изясняваме. Дори и уроците им в училище понякога коментираме заедно - разширяваме мирогледа им, даваме им подробности, интересни примери. В подходящ за възрастта на децата вид и формат, разбира се. За радост и двамата с мъжа ми, както и и родителите ми, сме с много широка обща култура и знаем много за много неща. Децата все още само попиват, но сигурно едни ден ще почнем и да спорим. В което няма нищо лошо. За протокола - имам две дъщери на 14 и на 10 и половина.

# 23
  • Мнения: X
Следване интересите на детето, разширяването им и предлагането на нови хоризонти в различни форми.

# 24
  • Мнения: 118
Много хора са останали с погрешното и остаряло схващане, че единствения начин за разширяване на знанията е целенасочено, основно чрез книги и полагане на сериозни усилия. Всъщност колкото по-нецеленасочено е едно учене, толкова по-ефективно и удовлетворяващо е. От филми, песни, книги, уеб сайтове, видеоигри и много други места, се добива ново знание по олекотен път, който е значително по-полезен от класическия, тежък начин, с който сме свикнали. Ако детето има ярко изявени литературни интереси, в София има немалко такива клубове предназначени за деца и юноши, по мое скромно мнение са изключително полезни. Също така е добре да се включва и в групи (физически, не онлайн) за хора (деца) със същите интереси, независимо какви са те... Има много групи свързани с електронни игри, компютърен софтуер и т.н. Всичко това е голям принос към социалното развитие. Семейните пътувания на интересни (за детето) дестинации, също е много ефективно.

Последна редакция: вт, 10 апр 2018, 18:17 от Immature

# 25
  • Мнения: 2 413
С децата ми посещаваме често театри,кина,музей,различни  културни мероприятия.У дома , цялото семейство гледаме NG,Animal planet.Като цяло всички обичаме да четем книги  и обсъждаме впечатленията си.Пътуваме 2-3 пъти в годината и винаги разглеждаме забележителностите наоколо.Това определено обогатява културата на дечицата и идва предимно от родителите и начина на живот на всяко семейство.Даже не съм се старала целенасочено да ги обогатявам с  допълнителна информация.Следваме си ритъма на живот и правейки сравнение с връстниците им смея да твърдя,че са на едно прилично(за моите представи) ниво.

# 26
  • София
  • Мнения: 17 591
Много хора са останали с погрешното и остаряло схващане, че единствения начин за разширяване на знанията е целенасочено, основно чрез книги и полагане на сериозни усилия. Всъщност колкото по-нецеленасочено е едно учене, толкова по-ефективно и удовлетворяващо е. От филми, песни, книги, уеб сайтове, видеоигри и много други места, се добива ново знание по олекотен път, който е значително по-полезен от класическия, тежък начин, с който сме свикнали. Ако детето има ярко изявени литературни интереси, в София има немалко такива клубове предназначени за деца и юноши, по мое скромно мнение са изключително полезни. Също така е добре да се включва и в групи (физически, не онлайн) за хора (деца) със същите интереси, независимо какви са те... Има много групи свързани с електронни игри, компютърен софтуер и т.н. Всичко това е голям принос към социалното развитие. Семейните пътувания на интересни (за детето) дестинации, също е много ефективно.


Вай, то от електронните игри една култура струи, едно чудо... направо има опасност човек да стане свръх-образован, ако тях вземе за основа на образованието си - да не говорим до какви Социално развити висини ще се възкачи...  Rolling Eyes

Пък ние, тъпите, закостенели дъртаци, да си въобразяваме, че култура се прихваща от книги, опери и галерии - какво смешно, жалко, крайно погрешно и назадничаво схващане!

# 27
  • Мнения: 11 747
То зависи и какви книги, има книги които.... уф! От всичко се добива някаква култура, просто различна. Компютърните игри, музикалните видеоклипове, дори рекламите са поп-култура. Така или иначе повечето, което срещаме и в книжен формат, в съвременния български театър, за кино и телевизия е ясно, не е елитарна култура. Няма лошо да се сблъскаш с всяко от тях, пак дава общо сведение какво се случва по света, тоест обща култура. И може да пробуди любопитство за изследване и изучаване на всякакви факти и явления. От детето си зависи какъв уклон ще даде на творческия поток, който ще се зароди в главата му.

# 28
  • София
  • Мнения: 9 418
Относно игрите. В никакъв случай не съм техен привърженик, дори напротив и в тази връзка чак за култура при тях не бих говорила, НО откакто позволявам на дъщеря ми умерено да играе на игри в интернет забелязах, че между тях има такива, които определено развиват някакви качества като логическо мислене и наблюдателност например. Има и такива, създадени за определин възрастови групи, които помагат в изучаването на цифрите и буквите. Случвало се е след като е играла на някоя игра, дъщеря ми  да дойде при мен и да започне да ме разпитва за космоса, защото в играта е имало планети и асетроиди, станало й е интересно. Тогава извадих енциклопедия и разглеждхаме заедно, обсъждахме. В момента тя има изявен интерес към космоса, който беше провокиран точно от игра в интернет.

# 29
  • Мнения: 4 344
….. умерено да играе на игри в интернет забелязах, че между тях има такива, които определено развиват някакви качества като логическо мислене и наблюдателност например. Има и такива, създадени за определин възрастови групи, които помагат в изучаването на цифрите и буквите. Случвало се е след като е играла на някоя игра, дъщеря ми  да дойде при мен и да започне да ме разпитва за космоса…... В момента тя има изявен интерес към космоса, който беше провокиран точно от игра в интернет.
Не вярвах че ще прочета подобно мнение в тази тема. Евала !За да се отрече или препоръча нещо ново и непознато до момента  ,първо трябва ние възрастните да си направим труда да се запознаем с всяко ново нещо за да обогатим нашата собствена обща култура. При темповете на развитие на всичко днес  ,човек наистина трябва да притежава онова вродено любопитство, което просто не му дава мира и го тласка да търси и да намира и никога  да не се насища за да е информиран и актуален. Няма как да се получи успешно ,ако още из начало сам си ''отреже''  част от източниците. Ограниченията пречат колкото пречи и самозаблудата ,че вече сме се изградили, защото този процес е безкраен колкото е безкрайно знанието !

# 30
  • Мнения: 11 747
Много съм съгласна. Лошото е, че аз вече изгубих този порив и в нищо ново не искам да се обучавам, тежи ми, нямам интерес и се уморявам, а тепърва имам дете да гледам (възпитавам).

Общи условия

Активация на акаунт