Отговори
# 240
  • Мнения: 1 896
Наставките са словообразувателни морфеми, т.е. променят смисъла на думата:
Работ- ник
работ- лив
работ-ещ
работ-ил-ниц-а

Съвсем различни думи, макар че са сродни, т.е. с общ корен.
Всяка наставка внася своя смисъл в думата:
Работ-нич-к-...-а е едно,
Работ-нич-е-ск...-и е друго.

Окончанието пък е формообразувателна морфема- ако морфемата се променя като променим рода или числото, значи е окончание.

Нищо им няма на децата, няма как да си научиш езика, без да можеш да го разглобиш на части. За правописа е много важно.

За пунктуацията пък е важен синтактичният разбор...мъъъъъка Ill

# 241
  • Мнения: 838
работ - корен
нич - наставка
к - наставка
и - окончание

Според синковеца.

# 242
  • Мнения: 4 393
работ - корен
нич - наставка
к - наставка
и - окончание

Според синковеца.
Аз се колебаех между това и другото ми предположение.
Дъщеря ми смята, че наставката е една. Госпожата не е проверила днес домашното, а пък тя не е питала конкретно за тази думи, та ще разберем /евентуално/ по-нататък как е правилното. Дано госпожата знае Simple Smile

# 243
  • Мнения: 11 870
-Кой път да поема оттук-попита Алиса, чудейки се.
При превръщане на пряката реч в непряка, трябва ли да се употреби възвратно местоимение. Абстрахираме се от оригиналния текст и дали познаваме ситуацията.

# 244
  • Мнения: 1 896
-Кой път да поема оттук-попита Алиса, чудейки се.
При превръщане на пряката реч в непряка, трябва ли да се употреби възвратно местоимение. Абстрахираме се от оригиналния текст и дали познаваме ситуацията.
„Чудейки се” предполага да трансформираме така „Алиса се зачуди кой път да поеме оттук” Rolling Eyes

# 245
  • Мнения: 11 870
Моят син е написал:"Алиса СЕ запита, кой път да поеме, чудейки се. Първото местоимение е задраскано от проверител. Но са дадени две точки, като няма яснота 2 от 2 или 2 от 3.Малко вероятно е да са3, защото няма нито един отговор с 3 т. Коя е по-прецизната транс формация?

# 246
  • Мнения: 5 833
От оригиналният текст се разбира, че Алиса се чуди кой е пътя и пита някого, а не себе си. Затова учителката е задраскала първото местоимение. Аз бих го трансформирала така: Чудейки се, Алиса попита кой път да поеме. Или :Алиса попита кой път да поеме чудейки се.

# 247
  • Мнения: 3 915
Алиса се чудеше по кой път да поеме.

# 248
  • Мнения: 5 833
Тя се чуди и пита някого.

# 249
  • Русе
  • Мнения: 11 913
Моят син е написал:"Алиса СЕ запита, кой път да поеме, чудейки се.
Детето е дало  вярна трансформация

# 250
  • Мнения: 1 896
Само това ли е задачата- да трансформират само този откъс? В него не става ясно дали пита някого и кого, така че и според мен отговорът на детето може да се приеме за верен.

# 251
  • Мнения: 7 106
От оригиналният текст се разбира, че Алиса се чуди кой е пътя и пита някого, а не себе си. Затова учителката е задраскала първото местоимение. Аз бих го трансформирала така: Чудейки се, Алиса попита кой път да поеме. Или :Алиса попита кой път да поеме чудейки се.

Моята дъщеря каза, че така трябва да е, според това, което са ги учили миналата година.

п.п. Макар, че има логика и в думите на  Елиас, но се предполага, че детето е чело книгата и знае, че въпросът е зададен от Алиса към котарака / в 4-5 клас се дава за лятно четене, ако правилно помня/.

Последна редакция: сб, 02 фев 2019, 15:31 от 3ори

# 252
  • Мнения: 5 833
Едва ли е било само 1 изречение. Понеже Светкавица предизвика спор по въпроса, нека даде още 1-2 изречения, че да се разбере пита ли някого или пита себе си.

# 253
  • Мнения: 21 436
Едно изречение е. Няма друг текст. Такава задача през последните години винаги присъства в НВО за седми клас и на пробните изпити.
Преобразувайте пряката реч в изречението в непряка, като се съобразите с правилата за пунктуационно оформяне и запазите основното глаголно време.

# 254
  • Мнения: 1 896
Едно изречение е. Няма друг текст. Такава задача през последните години винаги присъства в НВО за седми клас и на пробните изпити.
Преобразувайте пряката реч в изречението в непряка, като се съобразите с правилата за пунктуационно оформяне и запазите основното глаголно време.
Щом не се очаква да цитирам по памет, бих трансформирала така: Чудейки се, Алиса попита кой път да поеме оттук.

Общи условия

Активация на акаунт