Отговори
# 105
  • Мнения: 2 285
Между това да подканваш някого да те зарадва/изненада и т.н. и израза на самото чувство - разлика от небето до земята. В този смисъл, не намирам горните примери за коректни.  Peace

Радост - Хайде, по-скоро да тръгваме към морето!
                 Хайде да пуснем фойерверки за празника!
Болка - Не ми причинявай болка!
               Не ме ритай, боли!

За изненада ми е трудно да измисля нещо в подбудителна форма. Ако се сетя, ще допълвам.

# 106
  • Мнения: 2 063
Според мен е сгрешено условието - трябвало е да бъдат възклицателни.

# 107
  • Мнения: 1 705
Според мен е сгрешено условието - трябвало е да бъдат възклицателни.

И аз така мисля, но още нямам отзиви от детето.

# 108
  • Мнения: 21 266
Кои са правилните отговори на следните два въпроса от тест:

1. Кой от следните глаголи допуска да се запълни мястото на прякото допълнение?
а. вървя    б. ходя    в.тренирам      г. летя

2. Кой от следните глаголи НЕ допуска да се запълни мястото на прякото допълнение?
а. обичам   б. харесвам   в. тичам   г. хвърлям

Питам, защото хем не съм сигурна, хем не знам как да обясня на детето  - пети клас -- какво се иска.

# 109
  • София
  • Мнения: 17 921
Кои са правилните отговори на следните два въпроса от тест:

1. Кой от следните глаголи допуска да се запълни мястото на прякото допълнение?
а. вървя    б. ходя    в.тренирам      г. летя

2. Кой от следните глаголи НЕ допуска да се запълни мястото на прякото допълнение?
а. обичам   б. харесвам   в. тичам   г. хвърлям

Питам, защото хем не съм сигурна, хем не знам как да обясня на детето  - пети клас -- какво се иска.


За да е пряко допълнението,трябва да отговаря на въпроса какво/кого. В първата задача единствено глаголът  "тренирам" позволява поставянето на пряко допълнение. Например:
Петя тренира лека атлетика. Какво тренира Петя?

Във втората задача три от глаголите позволяват поставяне на пряко допълнение, само един не,  този в подточка в.
Аз обичам сладолед. Какво обичам?
Майката обича много децата си. Кого обича майката?

Иван хареса  за абитуриентския си бал син костюм . Какво хареса Иван?
Марина много харесва новия учител по математика. Кого харесва Мартина?

Детето хвърли топката зад оградата. Какво хвърли детето?




# 110
  • Мнения: 21 266
Много благодаря за перфектното обяснение. Flowers Hibiscus

# 111
  • Мнения: 11 870
      Моля за разяснение:

Посетихме много забележителности в Пловдив и Смолян

В Пловдив и Смолян посетихме много забележителности.

В първия случай Пловдив и Смолян са определения, а във втория- обст.пояснения, но как по-разбираемо да го обясня на детето, след като и двете се откриват с един и същ въпрос?

# 112
  • Мнения: 109
И в двете изречения, които са дадени като пример,  Пловдив и Смолян са обстоятелствени пояснения.
Биха били определения, ако изречението е:
Посетихме забележителностите на Пловдив и Смолян. (= пловдивските и смолянските забележителности) – Чии забележителности?

Посетихме забележителностите в Пловдив и Смолян – Къде посетихме забележителностите? (обстоятелствени пояснения)

# 113
  • Мнения: 11 870
И в двете изречения, които са дадени като пример,  Пловдив и Смолян са обстоятелствени пояснения.



Според поправеното в контролното на сина ми- в първото са несъгласувани определения. Според друга учителка по БЕЛ- също.Пояснявали "забележителности" . Но не зная как да обясня на детето разграничителния критерий, защото в двете изречения въпросите са едни и същи.

# 114
  • Варна
  • Мнения: 4 221
Не само въпросите, самите изречения са еднакви, само словоредът е променен, а той не би трябвало да влияе на ролята на думите като части на изречението.


И моето мнение е като на ralicass.


# 115
  • Мнения: 11 870


И моето мнение е като на ralicass.


Но на две учителки по БЕЛ, абсолютно независими една от друга мнението е обратното. Аз затова се затруднявам да намеря и обясня разликата.

# 116
  • Мнения: 109


И моето мнение е като на ralicass.


Но на две учителки по БЕЛ, абсолютно независими една от друга мнението е обратното. Аз затова се затруднявам да намеря и обясня разликата.
Попитайте ги за аргументите им.

# 117
  • София
  • Мнения: 17 921
Вярното е само обясненото от ralicass.
Един и същи подразбиращ се  подлог "ние "и в двете, едно и също сказуемо "посетихме", еднакво пряко допълнение "забележителности", еднакво обстоятелствено пояснение за място " в Пловдив и Смолян".

# 118
  • Мнения: 3 040
Ох, оказва се, че има такива животни като несъгласувано и съгласувано определение.

Съгласувано определение:

  Съгласува се по род и число с определяемото (съществително име). Отговаря на въпросите: какъв?, каква?, какво?, какви?, чий?, чия?, чие?, чии?. Подчертава се с една вълнообразна черта.

Несъгласувано определение:

Определение, което не се съгласува по род и число с определяемото (съществително име). Отговаря на въпросите: на какъв?, на каква?, на какво?, на какви? (с варианти на употреба на предлозите- от, с, към, за...), както и вече посочените въпроси без предлози. Подчертава се с една вълнообразна черта, пресечена с трета.


Иначе има разлика, заради словореда, в двете изречния дадени:


В Пловдив и Смолян посетихме много забележителности. (в София правихме нещо друго).

Посетихме много забележителности в Пловдив и Смолян. (основното инфо е, че сме посетили забележителности и казваме къде).

Аз се обърках вече.

# 119
  • София
  • Мнения: 17 921
Разбира се, че има съгласувани и несъгласувани определения, но в случая няма нито едно от тях.

Ако напишем изречения от типа:
Посетихме музеите в Смолян. Запознахме се и с историята на Смолян.

В първото имаме  обстоятелствено пояснение за място, във второто - несъгласувано определение. В първия случай питаме  "къде",  във втория - "чия". И е несъгласувано определението, понеже  и историята (ж.р) е  на Смолян, и обликът (м.р) е на Смолян, и населението (ср.р) е на Смолян , и улиците  (мн.ч) са на Смолян.

Последна редакция: пт, 11 май 2018, 17:19 от пенсионирана русалка

Общи условия

Активация на акаунт