Отговори
# 30
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 312
Нощен гост, като върнат на детето преразказа в училище/курса/на урока, повторенията са само подчертани или е дадена и поправка (с друг глагол, с друго съществително на мястото на повтарящо се  конкретно местоимение, с друго прилагателно и т.н..)? Ако е второто, във времето  се запомнят  от децата направените от преподавателя корекции. Simple Smile

Такива са изискванията. Не може някой друг винаги да мисли вместо тях. Как ще се научат? Това ми беше обяснено след като отправих същото предложение. Преди писмената имат час за упражнение. Разделят текста на части, пишат опорни думи и преразказват всяка част по план. Нашите имаха достатъчно упражнения и указания преди писменото изпитване. Сега идея нямам как е. Но едва ли нещата са се променили драстично, предвид факта, че според новата учебна програма часовете за развитие на речта са повече отпреди.

Ако на 5 деца от клас ще напишат по я по две, я по три приказки на кръст, то на останалите ред по ред трябва да им пишат и съчиненията, и преразказите.

# 31
  • BG
  • Мнения: 4 456
Благодаря за предложените помагала.
Преразказите на дъщеря ми (а подозирам, че и на другите деца от класа) се проверяват доста вяло. Аз намирам и някои други грешки като ги чета след като им ги върнат, което ме кара да си мисля, че са буквално прегледани на много бърз диагонал. Рядко има по някоя дума подчертана и с това се изчерпва проверката Laughing
Както и да е, ще работим по въпроса. Имах и още нещо да питам свързано с глаголните времена в преразказа, но сега не мога да се сетя точно за примера, по-късно като намеря листа пак ще питам.

# 32
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 312
Рецензия има ли?

На нашите тестове нямаше, но на текстовете пишеха добри и слаби страни на писмената работа.

# 33
  • София
  • Мнения: 17 920
Аз не говоря толкова за в час, а  предимно за преразказите навън - в школата или при частния учител (ако детето ходи, разбира се ).  Или на пробни. Нереалистично е да се очаква, че учител в училище детайлно ще редактира преразказите на всичките 24-25 деца в клас. Времеемко занятие е това  и да, напразни усилия за някои твърде слаби работи. Какво да редактираш по-напред в преразказ, изобилстващ на  правописни, пунктуационни грешки, с неправилно използвани времена, с неуместно използвани думи, с груби  грешки и  в предаването на съдържанието?  Нямах предвид такива корекции.. То наистина би се превърнало такова нещо в цялостно написване на преразказа от учителя. Друго имах предвид - просто когато един преразказ е относително приличен по останалите критерии, само да се обърне внимание на подобни детайли като повторенията. А това се случва успешно, когато в рамките на няколко реда използваното 2-3 пъти "каза" е не само подчертано, а  заменено примерно с  "допълни", "обясни", "сподели" и т.н алтернативи според текста. Не е болка за умирачка..
Зависи  си  и от учителя в край на краищата.  Виждала съм двете крайности покрай децата си - преразкази , под които няма нищо освен оценка (ако  е била отлична, ОК, ама не това е бил винаги случаят), в самите тях нямаше и помен от каквато и да е  корекция. Какво остава за рецензия под текста.. Каква информация дава такава върната писмена работа? Как детето да  разбере какво е сгрешило и какво следва да промени? Слава богу точно в 7 клас  съм виждала и пълната противоположност - съвестно проверена работа, с нанесени корекции, с рецензия и най-вече с разбивка  по критериите на МОН - едиколко си точки за спазване на времената, толкова за графично оформление, толкова за вярно предаване на съдържанието, толкова за изказ. Значи може, въпрос на желание Simple Smile

Последна редакция: вт, 16 яну 2018, 22:26 от пенсионирана русалка

# 34
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 312
След като всички изисквания са изпълнени и това личи и по оценката, какъв е смисълът да се пише въпросната рецензия?

Задачата е изпълнена в цялост
Отличен (6)

Аз предпочитам детето да бъде насочвано само да търси подходящи синоними и алтернативни изрази, за да избягва повторенията и еднотипния изказ, вместо да му се дават наготово и то просто да ги препише в поправката.

Скрит текст:
Като ученичка съм имала подобни въпроси към учителката си. По време на една консултация ми обясни, че разказвам много увлекателно, но на места не се старая достатъчно и се губи смисълът. Обсъдихме заедно няколко момента и аз разбрах какво точно имаше предвид. Започнах да гледам на преразказите по друг начин -  не просто като нещо, което трябва да се напише, но и да се прочете с очите на човек, който не е запознат със съдържанието на оригиналния текст, и да го разбере. Редактирането ми отнемаше много време и често не довършвах преразказите си в час. Оценките ми бяха Добър, защото текстовете ми бяха непълни, но пък без особени грешки. За поправките имах много време. Случвало се е да отделям по половин почивен ден. Правех си обилни почивки, в които обмислях какво точно и как ще го напиша. После четях текстовете на майка ми. И тя от своя страна се намесваше. Много ме беше яд на нея, защото аз одобрявах това, което правя, а тя си позволяваше да го променя. Яд, не яд - добре ѝ се получаваха нещата и в крайна сметка приемах вмешателството. Така с времето все повече започвах да си харесвам работите.

Последна редакция: вт, 16 яну 2018, 22:58 от Райчун

# 35
  • София
  • Мнения: 17 920
След като всички изисквания са изпълнени и това личи и по оценката, какъв е смисълът да се пише въпросната рецензия?

Задачата е изпълнена в цялост
Отличен (6)

Аз предпочитам детето да бъде насочвано само да търси подходящи синоними и алтернативни изрази, за да избягва повторенията и еднотипния изказ, вместо да му се дават наготово и то просто да ги препише в поправката.


?!  Ясно написах, че оценката НЕ във всички случаи е била  6. Липсата на каквито и да е поправки и една оценка 4 или 5 каква информация дава на детето, да забравим даже  родителя? Тоест има си абсолютна необходимост и в самия преразказ, и  отдолу да има някакви отметки за това какво не е наред. И 10-20-30  такива писмени работи да предаде детето, шансът да дръпне (при неяснота какво точно греши) граничи с нулевия.

Никъде не съм казала, че предпочитам децата ми да наизустяват нещо. Ако беше така, щях да съм наясно дали някога  са научили коментираното по-горе листче.  Когато обаче  повторената дума е подчертана и е заменена с примерна друга, никой не очаква детето да заменя с тази  друга автоматично в последващи преразкази. Но му е ясно по този начин  в какво  точно се състои грешката. Следващия или по-следващия, или след  n пъти ще се усети при поредното писане на "каза" да направи подмяна - съвсем не е  задължително  това да стане с предложената преди 5 преразказа от учителя дума. Но като в  няколко поредни  работи последният неизменно напомня какво трябва да се промени, лампичката в един момент светва.Просто (поне на база наблюденията над моите деца) се изработва някакъв рефлекс, поглеждат дали не са направили онова, за което предишни пъти са били санкционирани.  А когато не знаят за какво точно са им отнети точки (оценка), какво да им присветне?

# 36
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 312
Като не знаят - питат в часовете за консултиране. Рецензията констатира, в нея не се пишат препоръки, въпреки, че много учители го правят. Точките също не дават насоки и алтернативни варианти, а само посочват степента на справяне по съответния критерий.

Горе споделих нещо лично. Прочете ли го? За ученика текстът може да си е идеален, но за учителя винаги ще има нещо за преработване. Нито яснотата по рецензията, нито точките биха помогнали на детето да се постарае на следващото изпитване и да вдигне левела. Това става само допълнителни упражнения.

# 37
  • BG
  • Мнения: 4 456
Има таблица, в която са нанесени точки за изпълнени изисквания : правилни предаване на съдържанието, спазване на глаголно време и т.н.
За глаголните времена исках да ви попитам следната ситуация- когато се преразказва, някои глаголи не се превръщат в минало време. Например: " Преди да си легне, Били се сетил, че зъбът все още е в джоба му." В този случай се чудех дали трябва да се пише "е в джоба му", или "бил в джоба му". Кога си остава "е" и в кои случаи става "бил"?
Друго, което ми се струва доста объркващо е пунктуацията на сложно смесено изречение. Все обяснявах на моята, че пред "и" не се пише запетая ( не че съм експерт, но каквото помня от училище), сега трябва да и обяснявам този случай, а дали ще го разбере, не знам.
   
Заприпка по острите камъни, които застилаха пътеката, и се упъти към манастира.

или пък този:
Искаше да помоли жената, която срещна, да го поздрави.
 


# 38
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 312
От името на неутрален разказвач: Преди да си легне, Били се сеща, че зъбът все още е в джоба му. Основното глаголно време е сегашно. Няма помощни глаголни времена.

От името на Били: Преди да си легна, се сетих, че зъбът е все още в джоба ми. Основно глаголно време  мин. св. вр. ("сетих се"); помощно глаголно време - сегашно ("да си легна" и "е")

Не задълбавай толкова в глаголните времена, че съвсем ще го объркаш и ще губи излишно време за анализ на всеки глагол. Не са учили още всички глаголни времена и наклонения. Важно е да предаде смисъла на текста в сег. или минало време според изискванията на задачата.

# 39
  • Мнения: 5 160
Заприпка по острите камъни, които застилаха пътеката, и се упъти към манастира.
Втората запетая отделя подчиненото определително изречение "които застилаха пътеката".
Да, до 5-6 клас учат, че при едно "и" не се пише запетая и настъпва лек проблем при сложните изречения.
При второто изречение същото - сложно съставно с подчинено, което се отделя чрез запетаи.

За времето - ако е "бил" - значи вече го няма.
Времето не на всички глаголи е едно и също. Основното време трябва да е спазено. Другите са съгласувани с него.
Както пише Райчун - най-добре за всички тези пропуски детето да говори с учител да ги разясни ... Не е едно нещо - например някой фразеологизъм да обясниш какво значи. Не трябва механично да мисли кой глагол в кое време да сложи, а просто тече мисълта, както разказваш нещо на някого.

Щом има точки по критериите - в тях пише, когато са по-малко, какво не е постигнато в преразказа.
Сещам се напр., че при една точка по-малко за предаване на съдържанието означава, че е правилно предадено, но лекинко сбито.

# 40
  • София
  • Мнения: 17 920
Като не знаят - питат в часовете за консултиране. Рецензията констатира, в нея не се пишат препоръки, въпреки, че много учители го правят. Точките също не дават насоки и алтернативни варианти, а само посочват степента на справяне по съответния критерий.

Горе споделих нещо лично. Прочете ли го? За ученика текстът може да си е идеален, но за учителя винаги ще има нещо за преработване. Нито яснотата по рецензията, нито точките биха помогнали на детето да се постарае на следващото изпитване и да вдигне левела. Това става само допълнителни упражнения.

Прочетох го. И? Разбира се, че винаги ще има нещо за поправяне, което не харесва на учителя. Не е необходимо всичко това да е поправено или за него да има километрична рецензия, но поне да е обърнато внимание  на онези грешки, които на изпит гарантирано се санкционират.  Личният ми опит показва, че и рецензията помага - много даже. Разбира се, че трябва системно упражнение, но такова, в което да се преодолеят грешки, за наличието на които знаеш от предходна работа. Какво ниво ще вдигаш иначе посредством писане на  поредица преразкази, които се връщат без  каквато и да е поправка? Та дори и точките са някакъв  ориентир, като видиш два-три пъти как са ти отнели такива заради грозното писане, следващия път ще се постараеш.  Ако и това няма, ще си живееш в заблудата,че някой е длъжен да ти чете йероглифите. Тоест упражнението и поправките/резензиите не са две взаимоизключващи се понятия, те се допълват.

И какви часове за консултация, неслучайно нагоре упоменах, че визирам предимно школи и уроци. В училище няма как да стане коментираното, класовете са големи, учителите предават на много паралелки, времето не стига.  Макар че и в училище има  страхотни учители, които намират начин.Преразкази  обаче се връщат и на пробни. Ако няма поправка на грешките, за какво говорим? За какво е там детето, за оттренирване на едната  стратегия за разпределяне на изпитното време ли? Една аналогия с математиката - столична школа  при връщане на пробни на  външни деца, необучаващи се в нея, дава и листове с всичките 24 решени задачи.  Защо ли? Защото е наясно,че  само  с редуциране  на оценка детето няма как да разбере каква е грешката. Не е от гол ентусиазъм..

Последна редакция: ср, 17 яну 2018, 08:38 от пенсионирана русалка

# 41
  • BG
  • Мнения: 4 456
Благодаря за разясненията, явно ще е добре и по БЕЛ да я запиша на школа втория срок. Мислех, че сами ще се справим, но май не е точно така.

# 42
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 312
Какво ниво ще вдигаш иначе посредством писане на  поредица преразкази, които се връщат без  каквато и да е поправка?

И какви часове за консултация, неслучайно нагоре упоменах, че визирам предимно школи и уроци. В училище няма как да стане коментираното. Преразкази  обаче се връщат и на пробни. Ако няма поправка на грешките, за какво говорим?
Поправката не я прави рецензента - той констатира. Поправката се прави от ученика. В рецензията няма насоки, а схематично са описани силните и слабите страни на писмената работа. Един човешки разговор с учителя може да помогне много повече на детето от всякакви писаници след писмени работи. Първо, защото трябва да се прочетат, след това да се анализира ученическия текст за слабости и да се сравни отговарят ли тези слабости на точките от таблицата, чак след това да се мисли как ще се променят нещата. Подобен анализ, без учител да поясни какво точно е имал предвид, начислявайки съответните точки, нито дете, нито родител може да направи в нужната пълнота.

Колкото и да не ти се иска, когато има проблем, ще трябва да се общува с учителя. Факт!
Скрит текст:
Това го казвам на основание първоначалните ти изказвания в темата, които са най-показателни за твоето отношение към проблема, защото са спонтанни и искрени. Подобно е отношението на повечето родители - учителя го мързи и затова не пише. После си редактирала, което е разбираемо.

Нима и в школите, и на уроците вече са зациклили и не им дават специални препоръки за подобряване на писмените работи?

Последна редакция: ср, 17 яну 2018, 09:07 от Райчун

# 43
  • София
  • Мнения: 17 920

Нима и в школите, и на уроците вече са зациклили и не им дават специални препоръки за подобряване на писмените работи?
Щом има  хора, сменящи школите/уроците на децата си, значи имат все пак поводи за недоволство. Това, което съм чела из темите/чувала от близки със седмокласници като доводи за такава смяна, често по средата на годината, касае недостатъчния брой преразкази, липсата на корекции и т.н за БЕЛ и решаването на твърде лесни задачи по мат, които с нищо като трудност не надвишават тези от учебника. Дали са основателни такива оплаквания, никой не може да каже..
Нощен гост, не може да се обобщава, че непременно са нужни уроци/школи. Някои деца, мотивирани да напредват и имащи  наитина добър учител в училище, спокойно се справят и сами. Други нямат този късмет. Няма правило..

# 44
  • Мнения: 1 705
Възможно ли е да има име Татйоз? Имам предвид, написано с Й. Всеки път ми изглежда странно, да няма някакви допълнителни правила или изключения?

Общи условия

Активация на акаунт